"קרפנטרס": בחייהם ובמותה

40 שנה אחרי התקליט הראשון של "קרפנטרס", יוצא כעת אוסף כפול הכולל את להיטי הצמד הבלתי נשכח

איתמר זהר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתמר זהר

במשך כמה חודשים ב-2008 באו מבקרים רבים לעיירה דאוני בקליפורניה, לא הרחק מהדאון טאון של לוס אנג'לס. הם ביקשו לוודא כי בית אחד, בן חמישה חדרים, לא ייהרס כמתוכנן בעקבות כוונת דייריו להתפנות ממנו. הבית הזה היה יקר ללבם כמעריצים של הצמד "קרפנטרס". האחים קארן וריצ'רד קרפנטר התגוררו בו, והוא אף הופיע על עטיפת תקליטם המצליח "Now & Then" מ-1973. זה גם הבית שבו התמוטטה קארן כעבור עשר שנים, זמן קצר לפני שנקבע מותה מדום לב שנבע מסיבוכים של מחלת האנורקסיה.

מעריצי הצמד ראו בבית הזה כמעין אתר לזכרה של הזמרת, של מורשתה ושל הצמד ככלל. היו אף שכינו את המקום "גרייסלנד שלנו" כפרפראזה על אחוזתו של אלביס פרסלי בממפיס. אלא שבעלי הבית, מנואל ובלנקה מלנדז פארה, התקשו לשאת את העומס של הקהל שגדש את המקום. בתחילה הם קיבלו אותו בזרועות פתוחות, אבל אפילו הם לא שיערו שהטפטוף ייהפך למבול. "בשלב מסוים זה נהפך לסיוט, לא רק לנו, אלא גם לשכונה כולה", סיפרו לסוכנות הידיעות אי-פי. "אנשים לא הפסיקו לצלם".

לא ידוע מה עלה בגורלו של הבית, אבל המורשת בהחלט נשמרת, ויש אפילו בלוג במייספייס המוקדש להצלת המקום. בימים אלה, 40 שנה אחרי שיצא התקליט הראשון של "קרפנטרס", "Ticket to Ride", רואה אור אוסף כפול ששמו "40/40", הכולל 40 שירים, 20 בכל דיסק. בדרך כלל התקליטים האלה גם מציינים תאריך עגול שיוצר סיבה טובה למסיבה. אלא שבמקרה של צמד האחים אין הרבה מקום לשמחה. הנסיבות הטרגיות שהובילו לפירוק ההרכב המצליח רק חיזקו את ההילה שאפפה אותו.

בערוץ איי-טיו-וי הבריטי הפיקו תוכנית מיוחדת, "Celebrating The Carpenters", ששודרה אתמול. בתוכנית, בהנחיית הזמר רונאן קיטינג ("בויזון") ואמנדה הולדן, שופטת "לבריטניה יש כישרון", ביצעו זמרים שונים ובהם דיאן ווריק, כריסי היינד, בוורלי נייט וקיטינג בעצמו, גרסאות מחודשות ללהיטים הגדולים של "קרפנטרס". ריצ'רד קרפנטר, האח שנותר בחיים, שותף להפקה. האחים נולדו בניו הייבן שבקונטיקט, אבל באשלנד שבאורגון מועלית בימים אלה הצגה "Spotlight on Karen Carpenter" המתארת את תחילת דרכם המוסיקלית, כאשר ריצ'רד הציע לאחותו קארן לוותר על התיפוף ולהתמקד בשירה.

השירים של הצמד היו טבולים כבר מלכתחילה בכמויות לא מופרזות של תמימות ופשטות. הם נישאו על רוח שנות ה-60 ועטפו את המאזינים בתחושות של חום וביטחון גם כאשר החיים הסתבכו. ריצ'רד וקארן קרפנטר, שבין מעריציהם הרבים נמנים מדונה, קיי-די לאנג ואפילו האסטרונאוט באז אלדרין, הפיחו אופטימיות גם בשירים כמו "We've Only Just Begun" שנכתב במקור כפרסומת לבנק, "They Long to be (Close to You)" שכתבו ברט בכרך והאל דייוויד וביצע לראשונה ריצ'רד צ'מברליין, או "Only Yesterday" שהלחין ריצ'רד קרפנטר. כמה מהשירים ששרו לא בוצעו לראשונה על ידיהם, אבל נהפכו למזוהים ביותר עמם. כך למשל במקרה של "סופרסטאר" שכתבו ליאון ראסל ובוני ברמלט ב-1969. בט מידלר ושר ביצעו אותו, כל אחת בנפרד, לפני שהאחים קרפנטר ניגשו למלאכה ב-1971. מהרגע שהוא בקע מגרונם הוא כבר נהפך לשיר שלהם. אפילו אלה שהתפעמו מהחידוש המהפנט של "סוניק יות" ב-1994 בתקליט המחווה לצמד שהקליטו אמנים שונים, לא היו יכולים להפריד אותו מהם.

"קרפנטרס". הנסיבות הטרגיות שהובילו לפירוק ההרכב חיזקו את ההילה שאפפה אותו

הצמד עדיין מעורר התרגשות בקרב מאזינים במדינות שונות, ולא רק בארצות הברית. ביפאן, למשל, שבה יצא האוסף כבר באפריל, הוא זינק בתוך יום למקום השלישי בטבלת המכירות וזמן קצר לאחר מכן כבר הגיע לפסגה. גם בגרמניה ובאנגליה יש ביקוש גדול לאוספים שלהם.

בראיון עמו, שהופיע באביב האחרון באתר "האפינגטון פוסט", נשאל ריצ'רד קרפנטר לפשר ההצלחה הגדולה של הצמד ברחבי העולם. אולי בגלל צניעות, ואולי רק מרוב התרגשות, הוא לא ידע למצוא את התשובה המתאימה לכך, אבל ניסה לרמוז שהשירים שלו ושל אחותו כנראה נצחיים. האם הוא חש אז לחץ תמידי ליצור עוד ועוד להיטים? "בוודאי. אבל זה תמיד ככה. גם אם יש לך מאה להיטים, אתה תמיד רוצה את הלהיט המאה ואחת". ומה לדעתו התרומה של הצמד למוסיקה האמריקאית? "הרבה אנשים אמרו לנו, "אנחנו מבינים כל מלה ומלה בשירים שלכם, דברים שלא היו נפוצים בכל תקליטי הפופ והרוק של אותה תקופה. כאשר הקלטנו הייתי אומר לטכנאי שאני רוצה שישמעו היטב את הקול של קארן, שהוא יבלוט. היא נולדה להיות זמרת".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ