הספר שעושה צחוק מעולם המבוגרים

שתי מהדורות חדשות של "הרוח בערבי הנחל" מעוררות עניין מחודש ביצירה הקלאסית, וכוללות מרכיבים הומו-ארוטיים ופרקים פרועים על גניבת מכוניות

צ'רלס מקגראת, ניו יורק טיימס
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צ'רלס מקגראת, ניו יורק טיימס

התקופה שבין 1900 לפריצת מלחמת העולם הראשונה היתה תור זהב של כתיבת ספרי ילדים בבריטניה. בין השאר ראו אור אז רוב ספרי ביאטריקס פוטר, "ספר הג'ונגל" של קיפלינג ו"הרוח בערבי הנחל" של קנת גרהם. במבט לאחור נדמה שהספרים האלה משקפים אחר צהריים ארוך ושטוף שמש של אנגליה האדוארדיאנית. חלק מסוד משיכתם בכך שהם מתרפקים, כמונו, על הילדות עצמה, או על עבר פשוט יותר שנדמה שמגלם תכונות ילדות. » ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - ספרים לפעוטות » ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - ספרי ראשית קריאה» ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - גילאי 8-12» ספרי הילדים הטובים ביותר שיצאו השנה לאור » לעוד ספרי ילדים - לחצו כאן

מכל הספרים האלה, "הרוח בערב הנחל" הוא אולי המוזר ביותר והחביב ביותר. הוא ראה אור לראשונה ב-1908 ובאחרונה, לרגל 150 שנה להולדת מחברו, יצא בארצות הברית בשתי מהדורות מחודשות, גדולות ומוערות - האחת בעריכת סת לרר והאחרת בעריכת אנני גוגר.

"אני מבטיח לך, ידידי הצעיר, שאין שום דבר - פשוט שום דבר - שאפשר בכלל להשוות עם סתם שיטוט בסירה", אומר עכברוש המים לחפרפר. אך הרפתקאות השיטוט בסירה, מקסימות ככל שיהיו, אינן מה שמייחד את הספר הזה. "הרוח בערבי הנחל" הוא ספר ילדים, שבניגוד לרוב ספרי הילדים אינו מתאר עולם ללא מבוגרים, אלא יוצר פארודיה על עולם המבוגרים.

      איור מתוך "הרוח בערבי הנחל". הגיבור האמיתי הוא קרפד, שהוא האנרכיה בהתגלמותה

הדמויות - עכברוש המים, חפרפר, מר קרפד ומר תחש - אינן רק יצורי יער עם כמה תכונות אנושיות. ממדיהן בלתי מוגדרים - קרפד הוא בגודל קרפד בחלק מהסצינות, אך באחרות הוא גדול דיו להתחזות לאדם - ויש להם אישויות בוגרות, הנדמות כחברי מועדון אדוארדיאני יותר מאשר כמכרסמים, יונקים דרי מחילות ודו-חיים. קרפד חולק תכונות מסוימות עם המלך אדוארד כבד המשקל וחובב ההנאות, לרבות הפסוקת בשערו, פרט שהכעיס במיוחד את ביאטריקס פוטר. "מילא שקרפד ינעל ערדליים", כתבה, "אבל אני לא מאמינה בקרפדים בעלי זקנים או פיאות נכריות!".

ההרפתקאות המתוארות בספר כוללות את האידיליות המפורסמות מחיי הנהר, אך גם פרקים פרועים על גניבת המכונית וריסוקה בידי קרפד אחוז הטירוף; השתלטות בולשוויקית על בית האחוזה הגדול של קרפד בידי הסמורים והנמיות בני המעמד התחתון; ובראש סולם המוזרויות, רגע של אקסטזה מינית ודתית, כשעכברוש המים והחפרפר רואים באור הכסוף של השחר המתגנב לא פחות מאשר את התיש העירום והשעיר, האל פאן בכבודו ובעצמו, שלוקח לעצמו הפסקה קלה מהנגינה בחלילו.

גוגר רואה בסצינה הזאת מרכיב של הומו-ארוטיות. אלא שפרשנותה המקיפה ממהרת למצוא משמעויות ארוטיות לכל אורך היצירה, שגרהם הצהיר בזמנו שהיא "חפה מצרימות המין". קרפד וחפרפר מבלים יחד את הלילה, ולדבריה, "אילו זה היה ספר למבוגרים, הם היו אולי מממשים את יחסיהם באהבה". הבחנה מסוג זה מעידה על הבעיות הכרוכות בפרשנות של טקסט קלאסי, בהן הנטייה לפרש בצורה שגויה מתוך ההרגל לראות מין בכל מקום.

שני העורכים מאירים את הטקסט ברמיזה, בין השאר, שדמותו של קרפד - רברבן, אנין טעם, עציר בבית הסוהר - התבססה בחלקה על אוסקר ויילד. גוגר נוטה למצוא את שורשי הספר בתולדות חייו של גרהם. "הרוח בערבי הנחל" החל כסיפור לפני השינה והתפתח בשורה של מכתבים (שמצורפים למהדורה של גוגר) שגרהם כתב לבנו אלסטייר בחודשים הארוכים שבהם נשלח לאומנת. אלסטייר גרהם נולד עיוור למחצה (מקור השראה לחפרפר?) וסבל כנראה מהפרעה רגשית. לאחר חוויה לא מוצלחת בבית הספר הוא נשכב על פסי רכבת וראשו נערף.

חייו המוקדמים של קנת גרהם עצמו לא היו שמחים בהרבה. אמו מתה כשהיה בן חמש, אביו נעלם והוא גדל אצל קרובים. לימים עבד בתחום הבנקאות ובהיותו בן 39 התמנה למזכיר בנק אנגליה, משרה שכנראה לא דרשה ממנו זמן רב.

חייו נדמו לכאורה לחיים המתאימים לג'נטלמן אדוארדיאני מתוקן, עם הרבה קשר עם חברים-גברים ושיטוט בסירות, ועם זאת הוא השתוקק לכתוב, לחיות בתוך עולם הדמיון שלו. למרות חגיגת הניקיון והסדר הביתי, כלפי חוץ, "הרוח בערבי הנחל" הוא למעשה ספר על הזנחה. זה מתחיל עם חפרפר, שעייף מניקיונות האביב ויוצא לשוטט, וגיבורו האמיתי הוא קרפד, שהוא האנרכיה בהתגלמותה.

אף שחפרפר אמור להיות משורר, שירו של קרפד על עצמו, המושר לפני קהל דמיוני לקראת סוף הספר, הוא היצירה הכי מלאת חיים בספר. לומר שהוא האלטר-אגו של גרהם זו אמירה פשטנית. סביר יותר שהוא האלטר-אגו שגרהם היה רוצה שיהיה לו, אבל הוא גם חושש ממנו מאוד. כמו רבים מבני זמנו, גרהם היה מאוהב למחצה, ומבועת למחצה, מהרעיון של פאן, שלעולם אינו מתבגר, אף פעם אינו הולך לעבודה, לעולם אינו טורח ללבוש בגדים, ועם זאת מגלם את כל הקסם שבעולם שראינו בעיני רוחנו בתקופת ההתבגרות.

שיא האסקפיזם החיבור של "הרוח בערבי הנחל" לקהל הישראלי הוא על דרך הניגודלימור גל

"סתם פשוט, כך סתם לשוט, בלי לעשות דבר. רק סירה וסיפור בנהר, בנהר. הרוח בערבי הנחל, שח סיפור משפת המים. הרוח בערבי הנחל, באביב יצא לשוט". שיר זה, בליווי גיטרה, פתח כל פרק בסדרת התסכיתים "הרוח בערבי הנחל", ששידרה "התוכנית לאם ולילד" לילדי ישראל בשנות ה-70 ברשת א' של קול ישראל.

"אני התוודעתי לספר בלונדון", מספר מוטי ברכאן, יוצר הסדרה, "ומאוד אהבתי אותו. התרגום של יונתן רטוש משנות ה-50 (הוצאת מחברות לספרות) נכתב בשפה גבוהה ואדירה, אבל אי אפשר היה להשתמש בה לרדיו. ולכן תירגמתי ועיבדתי את הספר לבד, ב-24 פרקים של 10 דקות. זה ספר מדהים. יש בו תום, יושרה, ידידות, כושר אבחנה על איך העולם בנוי". הילדים הישראלים התחברו לעולם הקסום הזה, ואף שלחו לקול ישראל מכתבים שבהם ביקשו שידורים חוזרים של הסדרה לאחר שהסתיימה.

"החיבור לקהל הישראלי הוא דווקא על דרך הניגוד", אומרת יעל רנן, שתרגמה את הספר ב-1986 (הוצאת אדם). "הנוף הירוק, הנהר, העונות, כלבי הים ומזג האוויר האנגלי; הכל שם מאוד מוגן ובטוח. כל הדמויות חביבות וסימפטיות, ואין ממש רוע. אין שם צרות הרבה יותר גדולות מבעיה כמו מה עושים כשסל הפיקניק נופל למים. מכיוון שאין שם בעיות פרנסה ואף אחד לא עובד, הבעיה המרכזית היא פשוט איך להעביר את הזמן. זה גן עדן, אבל לא משעמם בו. הספר הזה הוא בריחה טוטלית, שיא האסקפיזם. הוא גאוני ביכולת שלו לתאר רגעים קטנים, לרענן ולשמח. הוא מציג ערכים כמו חברות ובית, אבל הוא עונה גם על צורך עמוק וחיוני שבישראל מנחילים ממנו מעט מדי - הכיף שבהנאות הקטנות והפשוטות בחיים כמו סירה קטנה, ארוחה טובה ופיקניק".» ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - ספרים לפעוטות » ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - ספרי ראשית קריאה» ספרי הילדים שחובה שיהיו בבית - גילאי 8-12» ספרי הילדים הטובים ביותר שיצאו השנה לאור » לעוד ספרי ילדים - לחצו כאן

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ