סיביל שפרד ממשיכה לפרוח

מכשפה שנהפכה לאשה-חתול מתבודדת, עקרת בית בגיל העמידה שבעלה נטש אותה, או סגנית נשיא אוניברסיטה לסבית. בגיל 59 השחקנית סיביל שפרד שלמה יותר עם עצמה ומוכנה להתפשר כמעט על כל תפקיד

מרג'י רוקלין | ניו יורק טיימס
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מרג'י רוקלין | ניו יורק טיימס

סיביל שפרד השתתפה לראשונה בתוכנית אירוח ב-1968 ב"טונייט שואו". היא היתה אז בת 18 זוהרת מממפיס שזכתה בתואר "דוגמנית השנה". "בקושי יכולתי לומר מלה", היא אומרת, "כל מה שיכולתי לעשות היה לומר 'כן' ולהיראות מפוחדת".

41 שנה לאחר מכן מתייחסת שפרד לשעות הרבות מספור שבהן דיברה על עצמה מול המצלמה כאל מעין טיפול פסיכולוגי. "לפני שבכלל הייתי בטיפול או באנליזה התראיינתי והשתתפתי בתוכניות אירוח, וזה סוג של טיפול", היא אומרת, "את מדברת על עצמך, ואז מתחילה לחשוב מי את ואיפה את נמצאת בחיים שלך".

לפעמים היא נהגה להשתעשע: בתוכנית הלילה של דייוויד לטרמן היא הופיעה לבושה במגבת אמבטיה. לפעמים נהגו להשתעשע אתה, למשל ביחסי הציבור לסרט הראשון בכיכובה מ-1971 "הצגת הקולנוע האחרונה". "בכל תוכניות האירוח האלה עשיתי רושם של בלונדינית טיפשה וקשקשנית", אומרת שפרד, ששמעה כי הרושם שיצרה עיצבן את הבמאית איליין מאי עד כדי כך שהיא כמעט איבדה את התפקיד שגילמה ב"אשת החלומות". "במבט לאחור אני יכולה להבין למה היא לא רצתה ללהק אותי. אבל אני שונה היום. סוף סוף נהפכתי ליותר אני".

שפרד. "יש משהו בעובדה שאת יפה, שיכול לגרום לך לא להתפתח מבחינה רגשית" (תצלום: קווין סקנלון, "ניו יורק טיימס")

אז מיהי סיביל שפרד? בגיל 59 היא נהפכה לשחקנית שמוכנה להתנסות כמעט בכל תפקיד. היא השתתפה בתפקידי אורח בתוכניות טלוויזיה פופולריות כגון "בניחוש חוקר", "מחשבות פליליות" ו"סמנתה מי?". בסדרת הדרמה הלסבית של ערוץ שואוטיים "ישנן בנות", שירדה בינתיים מהמסך, היא גילמה סגנית נשיא אוניברסיטה. בימים אלה היא התחייבה לתפקיד בסדרה החדשה של רשת אי-בי-סי "איסטוויק" (המבוססת על הרומן "המכשפות מאיסטוויק" מאת ג'ון אפדייק שגם עובד לסרט קולנוע), שבה היא תגלם מכשפה שנהפכה לאשה-חתול מתבודדת.

"לפני הרבה שנים אחד המורים הרוחניים שלי, אורסון ולס, אמר לי: 'קריירה נבנית לא על מה שאת עושה, אלא על מה שאת לא עושה'", היא אומרת, "אבל בשנים האחרונות אמרתי כן להרבה תפקידים, וזה השתלם".

כשהבית ריק

יש גם תפקידים ראשיים ברשימה. בסרט הטלוויזיה החדש "Mrs. Washington Goes to Smith", מגלמת שפרד עקרת בית בגיל העמידה, אליס ואשינגטון, שחוזרת לסמית קולג' כדי להשלים תואר, למצוא את עצמה ולשכוח שבעלה רופא השיניים המשמים עזב אותה לטובת אשה צעירה יותר. "גברת ואשינגטון" הוא מסרטי הטלוויזיה שבהם אפשר לחזות את רוב התפניות בעלילה, כולל השינוי החיצוני שתעבור דמותה המוזנחת של שפרד, אבל היא אמינה מאוד בתפקיד. כמו אליס, היא למדה בקולג' בצעירותה אבל נשרה לפני סיום התואר. כמו אליס, היא נישאה והתגרשה (שפרד התגרשה פעמיים). כמו אליס, גם שפרד - אם לשלושה ילדים בוגרים - גילתה פתאום שהיא מסתובבת בבית גדול שהיה מלא פעם ברעש של ילדים, ותוהה איך להתמודד עם השקט.

"בהתחלה הייתי בהכחשה. אמרתי לעצמי, 'קן ריק? אין בעיה. אני פשוט לא אחזור הביתה'", אומרת שפרד. התפקיד ב"ישנן בנות" דרש ממנה לחלק את זמנה בין לוס אנג'לס לוונקובר. "אבל כשזה נחת עלי בסוף, אלוהים אדירים, זה היה קשה מאוד. עדיין מאוד חשוב לי להיכנס לחדרים שלהם בשעה מסוימת בלילה ולסגור את התריסים ולהדליק את האור הקטן".

באחר הצהריים שבו התקיים הראיון היה בנה בן ה-21 של שפרד, זאק, בביקור בבית. הוא השתרע על הספה בסלון בביתה המשקיף על עמק סן פרננדו, קרא עיתון והקשיב לסיפוריה של אמו היחפה, לבושה במכנסיים שחורים רחבים ובחולצה מתנפנפת בצבע טורקיז.

השחקנים הצעירים של הוליווד יכולים ללמוד לא מעט משפרד על התמודדות עם תהפוכות בקריירה. כששפרד התחילה להתפרסם היא סומנה כהורסת משפחות, בעקבות הרומן שלה בזמן צילומי "הצגת הקולנוע האחרונה" עם הבמאי פיטר בוגדנוביץ', שהוביל לגירושיו.

כשבוגדנוביץ' ליהק אותה לתפקידים מרכזיים בשני הסרטים שביים לאחר מכן, ששניהם נכשלו הן בקופות והן בקרב המבקרים - עיבוד ל"דייזי מילר" מאת הנרי ג'יימס והמחזמר "At Long Last Love" - הקריירה שלה נחשבה לגמורה. ואז, שנה לאחר מכן, היא קיבלה תפקיד ב"נהג מונית" של מרטין סקורסזי.

לאחר מכן היא שוב התקשתה למצוא עבודה, ונאלצה להסתפק בשאריות בקולנוע ובטלוויזיה, למשל תפקיד קטן בסדרת הטלוויזיה "אי החלומות". אבל באמצע שנות ה-80 הקריירה שלה נסקה בזכות התפקיד של מאדי הייז בסדרה המצליחה של אי-בי-סי "בלשים בלילה". ארבע שנים לאחר מכן היא היתה שוב בתחתית, כשהסדרה ירדה מהמסך והיו פרסומים על העימותים הקשים מאחורי הקלעים בינה לבין ברוס ויליס, שכיכב לצדה בסדרה. היא חזרה באמצע שנות ה-90 לתפקיד הראשי בסדרה הקומית "סיביל" של סי-בי-אס, אבל בימים אלה היא בדרך כלל מגלמת תפקידי משנה.

חוויה אמיתית

האשה ששרדה את כל התהפוכות האלה מאמצת גישה פילוסופית למעמדה בהוליווד. "אחד הדברים שבאמת השתנו אצלי הוא שלמדתי איך להיות כוכבת אורחת", היא אומרת, "זה כאילו, 'אני זוכרת שהייתי בתפקיד הראשי בתוכנית והכוכבים האורחים היו צריכים להיות האחרונים שמצלמים אותם'. את מבינה למה אני מתכוונת? זאת היתה חוויית למידה אמיתית, תהליך של התבגרות. אבל אני שמחה שיש לי עבודה".

כשהיא לא עובדת היא לומדת עם מורים למשחק ולפיתוח קול. "זאת ההשכלה שלי, אני רואה בזה מעין תואר שני", אומרת שפרד, שבילדותה שרה במקהלת כנסייה, החלה ללמוד פיתוח קול בגיל 16 והקליטה 11 אלבומים.

הגיל, היא אומרת, סיפק לה הזדמנויות שפעם לא היו לה. "יש משהו בעובדה שאת יפה, שיכול לגרום לך לא להתפתח מבחינה רגשית. אנשים עושים למענך דברים, דלתות ייפתחו לפנייך מפני שאת יפה. נדמה שפשוט המראתי במטוס ב-1968 היישר לתוך פרסום עולמי. היו הרבה תקופות לאורך הדרך שבהן לא היתה לי הזדמנות לצמוח וללמוד".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ