ירמי קפלן בדרך לדיסק חדש

הוא לא מסתדר עם מסגרות ומעדיף להפיק את המוסיקה בעצמו. ירמי קפלן מוציא סינגל ראשון לקראת אלבום חדש ומסביר למה הוא חייב התנצלות למתופף

נויה כוכבי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נויה כוכבי

ירמי קפלן מעיד על עצמו שהוא מאחר סדרתי ומתלבט אובססיווי. ובאמת, אילו לא היה מופיע כל כך הרבה, אפשר היה לחשוב שבשנים האחרונות הוא בעיקר התלבט מה לעשות. חמש שנים חלפו מאז הוציא את "הזמן האבוד", והנה ביום ראשון הקרוב ייצא "כל אחד יכול", הסינגל הראשון מהאלבום החדש של קפלן, "חשק". באותו יום הוא גם יופיע באולפן השקוף של ערוץ 24, שם גם יוקרן בבכורה הקליפ החדש שלו בכיכובה של ונסה אלוש, אחת המתמודדות ב"האח הגדול".

זהו האלבום השלישי, אחרי "לרע ולטוב" ו"הזמן האבוד", שקפלן מפיק לבד לפני שהוא מתחבר לגוף גדול יותר שיפיץ אותו. הפעם בחר קפלן ב"מאסטר וואן", חברת המאסטרינג שעבדה בין היתר על האלבומים של עידן רייכל, שלמה ארצי ועברי לידר. החברה מתרחבת ותעסוק גם בהפצה, וזאת תהיה הפעם הראשונה שהיא מוציאה שיר לרדיו באופן רשמי תחת הלייבל "מאסטר וואן מיוזיק".

"חברות התקליטים לא רלוונטיות", מצהיר קפלן, "אני בעצמי צורב ומוריד מהאינטרנט. לא קניתי דיסק שש שנים. יותר חשוב לי להפיץ את המוסיקה מאשר להרוויח כסף".

המסגרת לא חסרה לו. "אני לא אדם שפועל טוב עם מסגרות", הוא קובע. "תמיד היו חילוקי דעות ביני ובין חברת התקליטים (קפלן הוציא שלושה אלבומי סולו באן-אם-סי ואלבום עם "תערובת אסקוט" בהד ארצי). יש לי אישיות שלא אוהבת מרות".

גם מפיק מוסיקלי אין לאלבום החדש, מלבד עמוס בן דוד שהפיק את השירה. "חיפשתי מפיק חיצוני אבל נוצר מצב שנאלצתי להפיק בעצמי. קבעתי זמן באולפן ושלחתי את עצמי להקליט תופים, כך כשיצא שאני מתופף בהרבה מהקטעים ועל זה אני צריך להתנצל בפני רן שמעוני, המתופף שלי", הוא אומר.

אחר כך הזמין את הנגנים לעבוד אצלו בבית. מלבד שמעוני משתתפים באלבום עידו אגמון (גיטרה), ג'נג'ו, מיכאל פרוסט ויונתן לוי (בס) ואריה בן קנז (קלידים). "לאריה יש חשיבות גדולה באלבום הזה", מספר קפלן. "הוא בא ממוסיקה קלאסית ומאוד אוהב קרנות, מיתרים, דברים כאלה. אני נותן לו יד חופשית לנגן תפקידים כאוות נפשו, ואחרי זה עורך אותם".

הוא מרוצה מכך שתעשיית המוסיקה בישראל קטנה ומגבילה את האמנים. "זה משאיר את האמנים עם הרגליים על הקרקע. אם הם קופצים גבוה מדי, הם נתקעים בתקרה וישר חוזרים למטה וקולטים, 'וואלה, אני כולה בארץ ישראל'. זה מאפשר לחיות כמו בן אדם".

בשנים שקפלן לא הקליט הוא המשיך לבסס את מעמדו כפרפורמר לא מתפשר. "ההופעות הן הדובדבן, או האגרוף של העניין", הוא אומר בהתרגשות. "זה מכניס לי את האנרגיה בשביל הקיום שלי ובשביל להמשיך הלאה. האישיות שלי על הבמה היא שלוחה שלי שמותר לה לעשות דברים שבן אדם לא יכול. צריך לציית לתמרור עצור, להתנהג בצורות מסוימות בפומבי. בהופעה מותר לי להתנהג איך שאני רוצה ולא רק שזה מקובל, הרבה אנשים משלמים כדי לראות בן אדם מגרד את הקצה".

הוא מספר שבקהל שלו יש אנשים שבאים שוב ושוב. "זה נהיה כמו כת סודית כזאת. עדיין יש מתח ביני ובין הקהל. אני יודע שאנשים נכנסים כשהם מרגישים לא טוב ויוצאים בהרגשה מעולה. אני רואה את הברק בעינים של אנשים. בסופו של דבר יש הרבה ברדק, השולחנות מתהפכים ואנשים עומדים על הרגליים".

כשיצא האלבום "לרע ולטוב", על עיבודי המיתרים שלו והעיסוק בזוגיות, היו רבים שטענו שקפלן התרכך. "אנשים שהאישיות שלהם בועטת ומחפשת קצוות נשארים כאלה לנצח", אומר קפלן, בן 48, "גם מה שנקרא אצלי התעגלות זה ניסיון להגיע לקצה שלא הגעתי אליו קודם ולא היה מוכר לי. נטפלו אלי כאילו התברגנתי. אבל זה לא באמת העניין".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ