ג'ק באואר סוכן כפול

ג'ק באואר חזר השבוע לעונה השביעית של "24" בגרסה מעט מרוככת: הוא עדיין מגן בחריפות על שיטות חקירה כגון הכאות, דקירות ושימוש בחשמל, אבל מאמין שזכותו של הציבור לדעת את האמת על כך

אדוארד ויאט | ניו יורק טיימס
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אדוארד ויאט | ניו יורק טיימס

ג'ק באואר, הסוכן הנלחם בטרור והדמות הראשית בסדרת הטלוויזיה המצליחה "24" של רשת פוקס, הוא ארכי-טיפוס של עידן בוש. הסדרה עלתה לשידור חודשיים בלבד לאחר פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, בתקופה שבה ארצות הברית היתה מוכנה לאמץ בחום גיבור שבמרדף אחר הרעים אינו עוצר לשאול שאלות על דקויות משפטיות. כעבור חמש שנים, הסדרה, כמו ממשל בוש, עוררה מחלוקת על האופן שבו היא מתייחסת לחשודים בטרור: בסתיו 2006 נפגשו יוצרי הסדרה עם דיקן האקדמיה הצבאית האמריקאית בווסט פוינט שאמר להם כי הצוערים בווסט פוינט והחיילים בעיראק מושפעים מהשימוש חסר הרסן - וחסר הבושה - שעושה הסדרה בעינויים.

בתחילת השבוע עלתה לשידור בארצות הברית עונתה השביעית של "24". פרק הפתיחה בן ארבע השעות, ששודר בשני חלקים, נפתח בעדותו של באואר בפני ועדת סנאט שחוקרת את השימוש בעינויים ביחידה ללוחמה בטרור בפיקודו, שפורקה בינתיים. על מפיקי הסדרה להכיר בכך שיחסם של הצופים אל שיטותיו של באואר השתנה, מבלי להקריב את גיבורם ומבלי לגרום לו להתכחש לכל מה שייצג עד כה.

לפוקס יש מטלה מאתגרת לא פחות, בניסיונה להחיות סדרה שסבלה מירידה תלולה במספר הצופים בעונה השישית לשידורה שנגמרה במאי 2007 ונחשבה בעיני רוב המעריצים והמבקרים כעונתה החלשה ביותר. במשך 20 החודשים שבהם לא שודרה - הפסקה שהתארכה בשל שביתת תסריטאי הטלוויזיה - צנח שיעור הצפייה הכולל בתוכניות הטלוויזיה באופן ניכר, בייחוד בסדרות כגון "24", שבעלילותיהן המתפרשות על פני עונה שלמה הן דורשות מהצופים להיות מעודכנים בהתפתחויות השבועיות.

"אנחנו מתייחסים לשנה הזאת כאל אתגר, בעקבות חלק מהביקורת שנמתחה על העונה השישית ועל כמה מהעניינים הפוליטיים שהיו בסדרה", אמר האוורד גורדון, אחד ממפיקי הסדרה. פיטר ליגוורי, יושב ראש פוקס אנטרטיינמנט, משוכנע שהמעריצים יחזרו לסדרה, והזכיר את 12 מיליון הצופים שצפו בפרק המקדים, בן שעתיים, בנובמבר. הנתון הזה נמוך רק במעט מ-13 מיליון הצופים בממוצע שצפו בכל פרק של העונה השישית, על פי חברת הסקרים נילסן מדיה. "זה קהל נאמן מאוד", אמר ליגוורי, קהל הכולל מספר גדול של צופים שמקליטים את התוכנית לצפייה בזמנם החופשי.

קיפר סתרלנד בתפקיד ג'ק באואר. ארכי-טיפוס של עידן בוש

למרות האופטימיות, שביתת התסריטאים הגיעה כנראה בעיתוי מתאים מבחינת "24". "העונה השישית היתה השנה החלשה ביותר שלנו מבחינה יצירתית", אמר גורדון, הכותב הראשי של הסדרה. "ואף על פי כן, התגובה עליה היתה מוגזמת ביחס לאיכות של הסדרה".

כשהכותבים והמפיקים התיישבו באביב 2007 לשרטט את הקווים המנחים של העונה השביעית, הם ידעו, לדברי גורדון, שרוב האפשרויות בסוגת הפעולה כבר מוצו: באואר כבר סיכל ניסיונות רצח, עצר מזימות להפצצה, הציל את משפחתו, איבד את משפחתו, נעצר ועבר עינויים. העונה החדשה היתה אמורה להתרחש באפריקה, אבל התוכנית בוטלה כשהשביתה שיבשה את ההפקה לאחר שמונה פרקים. כשהתברר שהצילומים לא יחודשו בזמן ולא יהיה אפשר לשדר עונה מלאה עד תחילת 2009, עודדה פוקס את המפיקים ליצור מעין פרק ביניים כדי להציג מחדש את הסדרה לצופים.

וכך נולד "24: Redemption" ("24: גאולה"), סרט טלוויזיה ששודר בנובמבר ועשה שימוש ברקע של אפריקה. בעונה החדשה ממשיכה אמנם אפריקה לשמש כרקע לעלילת משנה, אבל הזירה העיקרית עברה לוואשינגטון, לקראת החלפת הממשל, הן בסדרה והן במציאות. גורדון ואנשיו ניצלו את הזמן הרב שעמד לרשותם להרהר בסערה הפוליטית שפרצה לאחר פרסום מאמר במגזין "ניו יורקר" בפברואר 2007 שחשף את חששו של הצבא מהשפעת הסדרה על החיילים. גורדון אמר שגם לכך היה חלק בשינוי המוקד בסדרה.

בעקבות הפולמוס החליט גורדון להשתתף ב"Primetime Torture", סרט קצר שהפיק "Human Rights First" ("זכויות האדם תחילה"), ארגון ללא כוונת רווח שקישר בין מפיקי "24" ליועצי הצבא. דייוויד דנציג, שפיקח על ההפקה, יצר את הסרט לשימוש מחנכים בצבא. הסרט משתמש בראיונות עם חוקרים צבאיים לשעבר, ומדגיש שהטכניקות שהופיעו בצורה נרחבת בסדרות כגון "24" אינן יעילות - וגם אינן חוקיות - במציאות.

ואף על פי כן, דנציג חושש שמא העונה החדשה של "24" לא תיישם את מסקנות הסרט במידה הראויה. "האוורד גורדון ראוי לכל המחמאות, מחוץ לזירת הסדרה, על שניסה לנהוג באחריות", הוא אומר. אבל, לדבריו, ספק אם נקודת המבט הזאת תבוא לידי ביטוי בעלילת התוכנית. הוא סבור שבקדימונים מתואר ג'ק באואר כמי שמגן בחריפות על שיטות החקירה שלו, שכללו הכאות, דקירות, שימוש בחשמל ובסמים, חניקה ואמצעים לא מתונים נוספים. "אני חושש שהסדרה תטען שבאואר צדק לכל אורך הדרך".

בתחילת העונה באואר אכן מפגין רכות חדשה, ומהרהר בשאלות שהוא נשאל. "עשינו כל כך הרבה דברים חשאיים במשך השנים בשם ההגנה על המדינה, עד שיצרנו שני עולמות - העולם שלנו והעולם של האנשים שאנחנו מבטיחים להגן עליהם", אומר באואר. "הם זכאים לדעת את האמת. הם יכולים להחליט לאיזה מרחק הם רוצים שנלך". גורדון אומר שהשקפת העולם המגוונת יותר של באואר "לא נועדה לענות ישירות על המאמר ב'ניו יורקר' או על ביקור הגנרלים. מטרתה היא לאותת שהעולם השתנה, שהדברים מורכבים הרבה יותר משחשבנו, ושלחלק מהמעשים שלנו יש השלכות בעולם".

לפעמים נראה שגורדון מנסה בחוסר מנוחה לייצג את שני הצדדים בוויכוח על העינויים המוצגים בסדרה. מצד אחד, הוא מגן על התוכנית מפני הטענה שהיא גורמת לאנשים לבצע מעשים שלא היו עושים ממילא. "אם חוקרי השטח שלנו מושפעים מג'ק באואר יותר משהם מושפעים מהאימונים שעברו, הרי שאת הביקורת צריך להפנות לא אל ‘24' אלא אל האימונים ועל הפיקוח על חוקרי השטח האלה", הוא אומר. מצד שני, הוא אומר, אף שבעבר נהג להתחבא מאחורי הטענה ש"24" היא רק סדרת טלוויזיה, כיום כבר אינו סבור כך. הפולמוס "הגביר את הרגישות שלנו לכמה מהדברים שעשינו, ולכן אני סבור שהפעם חפרנו עמוק יותר", הוא אומר. "יהיו סצינות חשובות מאוד בעונה החדשה שמשקפות כמה דיונים הוגנים בהחלט בנושאים הללו".

לדבריו, כל מי שטוען ש"24" מצדיקה עינויים צריך גם להודות שהיה בה נשיא אפרו-אמריקאי (השחקן דניס הייסברט) כבר לפני שבע שנים. "אם אומרים שגואנטנמו ואבו רארייב הם באשמתנו, צריך לפחות לזקוף לזכותנו את אובמה", הוא אומר. "זה הצד השני של אותו מטבע".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ