רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הזלילה הקטנה

לאכול או לא לאכול | ארוחה "חפלק" טבעונאית חגיגית מול נוף הכנרת, בהשתתפות חבורת אוכלי עלים וקרניבור אחד כקבוצת ביקורת

תגובות

המטרה: להוכיח שמזון טבעונאי, בניגוד לדעה הרווחת, יכול להיות טעים, יפה ומשביע. וגם חגיגי, אפילו מסורתי. האמצעי: ארוחת גורמה טבעונאית שיתופית בעיצומה של עונת החגים. שולחן ערוך מול נוף הכנרת, ביישוב אמירים, באור הטבעי של אחרי הצהריים המאוחרים. הכינוי המקובל לסוג כזה של ארוחה הוא "חפלק" - צירוף של "חפלה" ושל "potluck" - שהיא, בתורה, ארוחה שבה כל סועד מביא מאכל ולכן תוצאותיה הן עניין של מזל. יתרונו המרכזי של החפלק הוא האפשרות לטבעונאים לבטא את היצירתיות שלהם דרך המזון ולחלוק אותה עם האחרים. מכיוון שהעומס הכרוך בהכנת מנות מושקעות מתחלק בין כולם, אפשר כך ליהנות מארוחה ססגונית ומגוונת. בנוסף: החפלקים משמשים קבוצת תמיכה למי שבחרו באורח חיים טבעונאי, ויוצרים הזדמנות להחלפת מתכונים ולדיונים בנושאים שקשורים באורח החיים הזה.

מכשלה א'. המגבלות הטבעונאיות - יש שיכנו אותן העדפות - מנדות מן הארוחה מוצרי בשר, דגים, ביצים וחלב. אפילו הדבש פסול. לכן הארוחה מבוססת על ירקות, פירות, אגוזים וזרעים.

מכשלה ב'. הטבעונאים אינם מחממים את מזונם מעבר ל-42 מעלות - הטמפרטורה שבה מתרחש, לגרסתם, שינוי כימי באוכל (ובגוף שלנו) ומעליה החלבונים מתחילים להינזק ולהשתבש. טבעונאים שמעוניינים באוכל חמים משמשים במדחום כשהם מחממים על כיריים, אבל רבים מסתפקים בחום השמש. לכן אין סיכוי לטעום בחפלק הזה שום מאכל שעבר אידוי או אפייה או בישול או טיגון מהסוג הרגיל.

התפריט. גפילטע פיש בלי דגים, מגוון קרקרים מזרעים שונים ("פת שמש") בלי אפייה, עוגיות מגולגלות (דודל שטרודל) של פירות מיובשים, טאבולה מפתיתי כרובית (תחליף בורגול) ורימונים, כרוסקוס (קוסקוס מכרובית) עם ירקות מוקפצים, בסטטה (פסטה מבטטה) עם רוטב, סלט סיזר מביכורי עלי תרד רכים, "פאי" תפוחים, סלט יווני ירוק, סושי טבעונאי ורוטב אגוזי ברזיל, תמרים טריים מאוד, חצילים בייבי כבושים, פסטו כוסברה, חמאת קשיו, תפוח ודבש תמרים, עוגת גלידה, סלט רימונים ופומליות, פירות אקזוטיים, יינות מופחתי סולפיטים.

ארוחה טבעונאית ביישוב אמירים מול הכנרת. אין סיכוי לטעום בחפלק הזה שום מאכל שעבר אידוי, בישול, אפייה או טיגון

המשתתפים. תמי צרי, ניב רפאל, אופק און בר, אריקה גולדה, אלה וליליה פארין, דרור צחורי, נועה שלם, שי דווידוביץ, ליהי לובל ועוד חברים ושכנים ועוברי אורח. רוב המשתתפים פעילים בתחומי הבריאות והסביבה וכולם קשורים ביניהם בגלל נושא הטבעונאות. לכמה מן המשתתפים סיפורים מסמרי שיער על בעיות בריאותיות שחוו, אבל הסוף טוב ובכולם המלאך הגואל והמושיע הופיע יחד עם המעבר לטבעונאות.

נספח. בחפלק השתתף גם גבר חובב בשר ומזון מבושל, תושב תל אביב, איש שיווק במקצועו. טעים או לא טעים? זאת השאלה שהוצגה לו לאורך הארוחה ואחריה. הוא הגיע כדי לספק נקודת מבט אובייקטיווית, קנה מידה רגיל. הוא לא התלהב מן התפקיד, בלשון המעטה, והסכים לבוא רק בגלל אילוצים משפחתיים ורגשיים. הוא אכל לפני כדי לא להיות רעב וגם תיכנן מראש ארוחת סטייקים לאחרי. תשובתו, גזר דינו לגבי הארוחה, תובא בהמשך, אחרי המתכון.

גפילט בלי פיש

את המתכון לגפילטע פיש המצוין שאכלנו הגתה ופיתחה תמי צרי, המייסדת והרוח החיה של הפרויקט לאקולוגיה עירונית "עץ בעיר" (www.citytree.net). את המתכון היצירתי שלהלן היא מכנה: גפילטע בלי להטריד אף פיש. הכנות של לילה לפני: להשרות במספיק מים כוס זרעי חמניות קלופים, כוס אגוזי ברזיל, חצי כוס צנובר, חופן קטן של אצות ווקמה או ארמה (כל אצה ירוקה תצלח), חצי כוס שקדים קלופים, חצי כוס זרעי פשתן (לא הרבה מים במקרה זה). כמו כן יש להכין בצל "מטוגן": פורסים בצל, משרים ברוטב סויה וחומץ אורז או תפוחים ומייבשים בשמש או בתנור הייבוש.

גפילטע פיש בלי דגים

בבוקר: לקלף ולפרוס גזר לעיגולים דקים. ממה שהשריתם אתמול בלילה - לשפוך את המים (חוץ מהאצות - את מי ההשריה שלהן לשמור בצד) ולשים במעבד מזון או בבלנדר או במכתש, או לטחון במכונת גרין-סטאר את אגוזי הברזיל, זרעי החמניה, הצנוברים והשקדים (ייתכן שתצטרכו לגרוס בשלבים, תלוי במכשור שלכם). להוסיף בצל לבן אחד, בצל "מטוגן", קצת כרישה, אצות, כפית מלח, כף מיץ לימון, חצי כף סירופ אגווה (או ממתיק אחר), הרבה פלפל שחור (הכי טעים לטחון בעצמכם). אפשר להוסיף לתערובת שורש פטרוזליה, או שורש סלרי, או ארטישוק ירושלמי, לפי העונה והטעם. לסנן מעט את התערובת, במיוחד אם יצאה רטובה מדי. הנוזלים העודפים משמשים לרוטב. לגרוס הכל למרקם אחיד - זהו הגפילטע - ולעצב אותו לכדורים בסגנון המקובל במשפחתכם.

הרוטב: להוסיף את מי האצות לפשתן המושרה ולסנן דרך חיתול או שקית סינון - המים ייצאו צמיגיים בדומה לחלבון ביצה טרייה. להוסיף מהנוזלים שיצאו מתערובת הגפילטע, אבל להיזהר שהרוטב לא יהפוך אטום מדי בצבעו. לסדר את הגפילטע על צלחת ההגשה, לשים את פרוסות הגזר לקישוט, לשפוך מעל את הרוטב, לקשט בבצל מטוגן. להגיש.

היה טעים? הנה, כמובטח, תשובתו של הקרניבור התל-אביבי והיא קצרה אך דו-שלבית.

"היה טעים מאוד, אבל".

אבל מה?

"אבל איך לומר בלי להעליב? אחר. אחר לגמרי".

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true