מטרופוליס: העיר האבודה נמצאה

לאחר 80 שנה התגלתה במוזיאון בבואנוס איירס הגרסה המקורית והלא מקוצרת של הסרט "מטרופוליס"

גרדיאן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גרדיאן

חובבי קולנוע ברחבי העולם שמחו לשמוע שהתגלתה גרסה מקורית ולא מקוצרת של יצירת המופת האילמת של הבמאי הגרמני פריץ לאנג "מטרופוליס". הגרסה הלא מקוצרת של סרט המדע הבדיוני התגלתה בארכיון של מוזיאון בבואנוס איירס, לאחר שבמשך 80 שנה לא היה ידוע על קיומה. סצינות מפתח חשובות שנחתכו מהסרט שהופק בפרוורי ברלין, מאחר שנחשבו לברוטאליות או ארוכות מדי, יהיו זמינות כעת לראשונה מאז מאי 1927, הפעם האחרונה שהגרסה המקורית הוקרנה בברלין.

מנהל מוזיאון הקולנוע של ברלין, ריינר רותר, אמר כי "זו תגלית מדהימה". הסרט, שעלילתו מתרחשת בעיר מדינה עתידנית ומתאר את מאבקם של פועלים בקפיטליסטים הנצלנים, היה אחד הסרטים היקרים שהופקו באותה עת, אבל המבקרים והציבור הגרמני שנאו אותו. חברת פראמאונט האמריקאית קיצרה את הסרט, כי העריכה שלא יצליח בשוק האמריקאי. לפיכך נהפכה העלילה לפשטנית מדי, נעלמו סצינות חשובות ונדחקו הצדה דמויות משמעותיות. הגרסה המקורית המלאה אמורה לשפוך אור על שאלות שהציקו לדורות של חובבי קולנוע. היא תסייע אולי לפתור את התעלומה למה ההמון הזועם רודף אחר מריה, מנהיגת הפועלים, וחושב שהיא כפילתה הרובוטית.

מתוך הגרסה המלאה של "מטרופוליס". סצינות מפתח. (תצלום: רויטרס)

לשמייל, מרגל שנשלח על ידי שג'ו פרדרסון, השליט האבסולוטי של העיר, למצוא את בנו פרדר, יש תפקיד משנה חשוב ומשמעותי בגרסה המקורית. "כעת אפשר יהיה להבין לעומק את התפקיד הזה", אמר רותר. גם הסצינה שבה ניצלים ילדים מטביעה בעולם הפועלים השוכן מתחת לפני האדמה היא כנראה "הרבה יותר דרמטית" ואלימה מאשר בגרסה המקוצרת.

את הגרסה המלאה של הסרט מצאה אוצרת מוזיאון הקולנוע של בואנוס איירס, פאולה פליקס-דידייה. אדם שהיה מנהל מועדון קולנוע סיפר לה שגרסה כזאת מעלה אבק בארכיון המוזיאון משנות ה-90. מחשש שבארגנטינה לא יזכה הגילוי להערכה הראויה, היא טסה בשבוע שעבר עם הסרט לגרמניה והציגה אותו למומחים שקבעו שהגרסה מקורית.

העיתון הגרמני "די צייט" דיווח ראשון על מציאת הגרסה המלאה של הסרט ושיחזר את הדרך שבה הגיע הסרט לארגנטינה. עותק של הגרסה המלאה נשלח לראשונה לבואנוס איירס ב-1928 לבקשת חברת ההפצה המקומית Terra. אחר כך התגלגלו סלילי הסרט לידי מבקר הקולנוע מנואל פנייה-רודריגז, שמכר אותם בשנות ה-60 לקרן האמנות הלאומית של ארגנטינה. עותק שלהם הועבר למוזיאון הקולנוע ב-1992 אבל ערכם האמיתי לא הובן אז.

הלמוט פוסמאן, מנהל קרן פרידריך-וילהלם מורנאו המחזיקה בזכויות של "מטרופוליס", אמר שהגרסה המלאה שרוטה מאוד ואחרי שתעבור תהליך של שחזור היא תופץ בציבור.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ