שימו לב, אנשי וול סטריט: אוליבר סטון חזר

יותר מ-20 שנה אחרי סרטו "וול סטריט" מביים כעת אוליבר סטון סרט המשך. מייקל דאגלס משתתף גם הפעם, הבורסה מככבת שוב, אז מה חדש? הרבה מאוד, אומר הבמאי ולא מתכוון רק לשיה לבוף

טים ארנגו | ניו יורק טיימס
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טים ארנגו | ניו יורק טיימס

לפני כשבועיים נעצרה קדילק אסקלד שחורה ליד בנק נגיד הבנק המרכזי בניו יורק במנהטן, שנבנה בשנות ה-20 בתבנית ארמונות מתקופת הרנסנס בפירנצה. מאחד המושבים האחוריים יצא איש בסוודר קשמיר ובמכנסיים כהים. "זה המקום שבו הכסף נמצא", אמר, במלותיו של וילי סאטון, שודד הבנקים מתקופת השפל הגדול. "יש כאן יותר זהב מבכל מקום אחר בעולם". שימו לב, אנשי וול סטריט: אוליבר סטון חזר.

זה שטח מוכר לסטון: אביו היה ברוקר, וסרטו מ-1987 "וול סטריט", היה סמל לעידן השפע. עכשיו הוא מביים סרט המשך, ששוב ייתן ביטוי קולנועי לתאוות הבצע, על רקע ההתמוטטות הכספית שהחלה עם נפילתה של חברת בר סטרנס.

בטיול רגלי ברחובות המפותלים של רובע העסקים במנהטן - שבוע לפני תחילת הצילומים של סרט ההמשך, ששמו "וול סטריט 2" - סטון אומר שלא העלה על דעתו שעולם הכספים ישוב לשמש אותו כרקע לסרט. "חשבתי שזאת בועה שחלפה מהעולם", אומר סטון על שנות ה-80, "חשבתי שהימים האלה, ימי השפע הראוותני, מתקרבים אל קצם".

אף שחייו לא היו קלים ואף שהוא מרבה בנסיעות - הוא עומד לנסוע לפסיטבל הסרטים בוונציה בעוד כמה ימים - סטון נראה רענן, וצעיר להפליא לגילו, 62. סרטו המקורי הוא סיפור מוסר על תאוות בצע ושאפתנות צרופה, ודעתו של סטון עצמו על השפע הראוותני של הקפיטליזם עלתה ממנו בצורה ברורה. אך הסרט והמשפטים המפורסמים מתוכו - "תאוות בצע זה טוב", "הכסף לא ישן אף פעם" - נהפכו למטבעות לשון, אף שלא ציפה לזה, ואולי גם לא רצה בזה.

"המון צעירים ניגשו אלי בשנים ההן ואמרו, 'הגעתי לוול סטריט בגלל הסרט הזה'", אומר סטון. הוא עמד בפינת רחוב בין בניין פדרל הול לבין בורסת ניירות הערך של ניו יורק. ואף שפניו מוכרות, רק אדם אחד עצר אותו במהלך הטיול, וזה לא היה ברוקר אלא איש אבטחה של הבורסה לניירות ערך שרצה לדבר על חוויותיו מווייטנאם (סטון השתתף במלחמה בעצמו, וביים את הסרט "פלאטון" ב-1986).

לאחר שהחליפו כמה מלים, עמד סטון מול הבניין והתפעל מהשינויים בעולם הממון מאז הסרט המקורי. "הסיקור של וול סטריט נעשה עניין זוהר", הוא אומר. "זה לא היה ככה קודם לכן".

מטוס משלך

הבורסה לניירות ערך, שאולם המסחר ההומה שלה הופיע רבות בסרט הראשון, תבלוט פחות בסרט ההמשך. לעומת זאת, בניין נגיד הבנק המרכזי, שבו התקיימו בסתיו שעבר כמה ישיבות חשובות בענייני כספים בימים הראשונים של המשבר, ימלא הפעם תפקיד חשוב. "בסרט המקורי משנת 1987 לא היה נגיד בנק מרכזי, לא נכנסנו לזה", אומר סטון. "אבל מאז העולם השתנה באופן קיצוני. עכשיו הנגיד הוא אחד ממעוזי הממסד".

מייקל דאגלס זכה אז באוסקר לשחקן הטוב ביותר על גילום דמותו של גורדון גקו, מפרק נכסים חסר רחמים שמשפטיו רבי הרושם עדיין מצוטטים באולמות מסחר (הנה אחד מני רבים: "אני מדבר על נזילות. להיות עשיר כל כך שיש לך מטוס משלך. עשיר כל כך שלא לבזבז זמן. חמישים, מאה מיליון דולר, בנאדם. שחקן"). דאגלס יחזור לתפקידו כגקו, שעמד, בסוף הסרט הראשון, להיכנס לבית הסוהר על עבירת מידע פנים. "כשגקו יוצא מהכלא בתחילת הסרט החדש, הוא צריך בעצם להגדיר את דמותו מחדש", אומר סטון. "הוא רוצה הזדמנות נוספת".

מייקל דאגלס ב"וול סטריט" מ-1987. המשבר הסיר את ההסתייגויות שלו

לפני כמה שבועות אכלו דאגלס וסטון במסעדת שאן לי, מסעדה סינית באפר וסט סייד במנהטן. ישב אתם אדם נוסף: סמואל ד' וקסל, מייסד חברת התרופות "אימקלון סיסטמס", שישב בבית הכלא הפדרלי חמש שנים בגין תרמית ניירות ערך. "רציתי שמייקל יפגוש אדם שישב בכלא", אומר סטון.

דאגלס אמר בראיון ששחקנים בדרך כלל מהססים להשתתף בסרטי המשך, "בייחוד בסרט שבו זכיתי באוסקר בסיבוב הראשון". אבל לדבריו, עוצמת המשבר הכלכלי הסירה את כל ההסתייגויות שלו.

ההד המתמשך של גקו, לדברי דאגלס, היה מן הסתם "ההפתעה הגדולה ביותר" בקריירה שלו. עד היום קורה פעמים רבות שבסוף ארוחה במסעדה ניגש אליו "איש עסקים עשיר מוול סטריט ואומר, 'אתה הגיבור שלי'". "יש בזה מן האבסורד", הוא אומר.

בסרט ההמשך ישתתף גם שיה לבוף בתפקיד ג'ייק מור, סוחר צעיר המאורס לבתו של גקו, שאותה מגלמת קארי מליגן; ג'וש ברולין יגלם מנהל בנק השקעות; פרנק לנג'לה יהיה המורה הרוחני של ג'ייק; וסוזן סרנדון תהיה אמו של ג'ייק. צ'רלי שין, שגילם בסרט הראשון תפקיד מרכזי של הסוחר הצעיר באד פוקס, יופיע בתפקיד אורח קטן בסרט ההמשך. צילומי הסרט, שיופץ באפריל הבא באמצעות אולפני פוקס המאה ה-20, התחילו בשבוע שעבר בניו יורק.

הסיפור חשוב

תסריט לסרט המשך מסתובב בשטח כבר שנים, אך בשנה שעברה, בעיצומו של המשבר הכלכלי, שכרו אולפני פוקס המאה ה-20 את התסריטאי אלן לב לשכתב את התסריט ולקשר את הסיפור לאירועים העכשוויים. "בעצם התחלנו לכתוב מחדש סיפור על צעיר שעומד במרכז העניינים. הוא זקוק לעזרתו של גורדון גקו כדי לנווט בים הזה", אומר אלכס יאנג, מנהל הפקה ושותף בפוקס המאה ה-20.

סטון גדל במשפחה מרובת אמצעים, הודות למקצועו של אביו, אך הוא לא ירש כישרון לענייני כספים. הוא לא הצטיין בלימודי הכלכלה בייל, ופנה לעשיית קולנוע. את החודשים האחרונים הקדיש לחקר ההתמוטטות הכלכלית באמצעות קריאה ופגישות עם מנהלים בכירים ועם אנשי אקדמיה.

בתחילת הקיץ הוא בא עם לבוף למסיבת קוקטייל שאירגן נוריאל רוביני, מרצה מאוניברסיטת ניו יורק ויושב ראש חברה לייעוץ. המסיבה התקיימה בחלל שכור במלון מריטיים בצ'לסי שבמנהטן וסטון ולבוף דנו שם בהתמוטטות הכלכלית עם מנהלי קרנות גידור שהם לקוחות במשרדו של רוביני.

"במשבר הכלכלי הזה הבנקים המסורתיים והבנקים להשקעות בלטו בכך שעשו דברים טיפשיים ומטומטמים, יותר מקרנות הגידור", אומר רוביני, שזכה לשבחים על שהקדים לצפות את המשבר הכלכלי (סטון הציע לרוביני תפקיד קטן בסרט כמנהל קרן גידור).

סטון גם שוחח עם ג'ים צ'אנוס, מנהל קרן גידור ידוע, וזה עודד אותו להתמקד פחות בקרנות הגידור ויותר בממסד הבנקאי. "הסיפור החשוב יותר, הגדול בהרבה, היה מה שקרה לממסד", אומר צ'אנוס.

לדברי סטון, הוא לא היה עושה סרט המשך אילו לא התמוטטו המוסדות הפיננסיים. "לא היינו עושים את הסרט הזה ב-2006", הוא אומר. "המצב היה אז הרבה יותר עמום. לא רציתי להאדיר חזירים".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ