בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בסי קולמן: הטייסת השחורה שההיסטוריה חייבת לזכור. ותודה לגוגל

גיבורת התרבות הזכורה כטייסת האשה הראשונה היא אמיליה ארהארט הלבנה, העשירה והמקושרת. אבל הקדימה אותה בסי קולמן, בת ליליד אמריקאי בן שבט הצ'ירוקי ולאם שחורה, שהגשימה חלום כמעט חסר סיכוי כשהחלה לעסוק בטיס בתחילת שנות העשרים של המאה העשרים והפכה לחלוצה אמיתית. היום גוגל חוגגים את יום הולדתה ה-125

5תגובות
בסי קולמן ב-1922. ניפצה לפחות שלוש תקרות זכוכית

לפעמים אנחנו צריכים תזכורת לאומץ, לעקשנות, לשאר רוח וליכולת האנושית לפרוץ את כל המגבלות. הבחירה של גוגל לציין היום (חמישי) את יום הולדתה ה-125 של בסי קולמן היא בדיוק תזכורת כזו. קשה מאוד לחשוב על אדם שפעל כנגד כל הסיכויים כמו קולמן, אדם שנאבק על החלום שלו באורח כה מעורר השתאות. קשה גם לחשוב על חוסר צדק טרגי כמו מותה בתאונה מטופשת בגיל 34.

אם יש אדם שראוי לתואר חלוץ – קולמן ראויה לתואר. היא הייתה חלוצה אמיתית שפעלה כנגד כל הסיכויים. נתוני הפתיחה לא היו מבטיחים במיוחד – קולמן הייתה בת למשפחה עם 13 ילדים. אב יליד אמריקאי בן לשבט הצ'ירוקי ואם שחורה. אביה נטש את המשפחה כשהייתה בת 12. קולמן סיימה בית ספר ועבדה כמניקוריסטית בשיקגו בימי מלמת העולם הראשונה. אז החליטה שהיא רוצה להגשים את החלום שלה ולהפוך לטייסת. זה בערך כמו שאני אגיד שאני רוצה להשתייך לבית המלוכה ההולנדי ולטוס לשמש. מטוסים היו אז כלי מסובך, נדיר ולא שכיח. בתי ספר אמריקאים לטיסה לא קיבלו נשים, לא קיבלו שחורות ואפילו לא חלמו על האפשרות לקבל מישהי ממוצא אמריקאי ילידי. גברים לבנים כמו צ'רלס לינדברג, בן דורה של קולמן והטייס הראשון שחצה לבדו את האוקיינוס האטלנטי, התאימו הרבה יותר לפרופיל הטייס האמריקאי – לבן, בלונדיני, בנו של חבר קונגרס וטייס בחיל האוויר. קולמן נראית בדיוק כמו הנגטיב שלו.

בסי קולמן ב-1921. הצטיינה בפעלולים מטורפים
National Air and Space Museum /

קולמן הבינה שסיכוייה להפוך לטייסת בשיקגו די קטנים ולכן למדה צרפתית. אחר כך הפליגה לצרפת והשיגה רישיון טיס. מטוסים היו אז אטרקציה קרקסית. טייסים השתתפו במופעים שכרוכים בסיכונים גבוהים במיוחד. הם שעטו מעל אסמים, ביצעו פעלולים מטורפים, וצנחו כחלק מן המופע. קולמן הצטיינה בקרקס הזה. בכרזה לאחד המופעים הוכתרה ב-1922 בתואר "המלכה בסי" וכונתה "הטייסת הטובה ביותר בעולם". זה הרגע בו אי אפשר להמשיך ולהניח בצד את ההשוואה המתבקשת עם אמיליה ארהארט – הטייסת הכי מפורסמת בעולם.

קולמן מבוגרת מארהארט בחמש שנים אבל הן החל לטוס בדיוק באותה תקופה. כאשר קולמן הצליחה לחדור סוף סוף ב-1922 לסצנת הקרקסים האוויריים באמריקה, עשתה גם ארהארט – לבנה, עשירה, בת לשופט פדרלי ולאחר מכן בת זוג של אחד האנשים העשירים והחזקים בעולם, את צעדיה הראשונים בתחום שיאי התעופה. העיתון "בוסטון גלוב" כינה אותה "האשה־טייסת הטובה בארצות הברית". ובכל זאת, היא שמעה אינספור פעמים את הביקורת על כך שהיא מוגבלת ביכולתה כטייסת. לעומת זאת, איש לא הטיל מעולם ספק בכישרון של קולמן להטיס מטוס. כאשר ארהארט זכתה בהישגים הגדולים שלה, קולמן כבר לא היתה בסביבה כדי להתחרות בה.

90 שנה אחר כך, ארהארט נותרה חקוקה היטב בזיכרון ההיסטורי. היא היתה יפהפייה, מוכרת ומסקרנת יותר מכל כוכבת קולנוע. קריירת התעופה שלה נמשכה כ–15 שנים וכאשר נעלמה הייתה בת 39 ונשואה לג'ורג' פוטנאם, מוציא לאור עשיר, אשף שיווק, פרסום ויחסי ציבור והאדם שהפך אותה לכוכבת ולאגדה. אלה היו נישואין עסקיים. במובנים רבים ארהארט היתה מוצר של פוטנאם, המבוגר ממנה בעשר שנים. הוא הבין כבר ב-1928 את הפוטנציאל האדיר שטמון בצעירה היפה והנועזת, שלא מהססת לטוס בתנאים קשים.

ב-1927 עשה פוטנאם הון עתק ממכירת יומן הטיסה של צ'רלס לינדברג. הדמיון בין לינדברג לארהארט ניכר בקלות – שניהם היו בלונדינים ונאים, ושניהם הצטיירו כגיבורים אמריקאים מושלמים. פוטנאם גילה את ארהארט כאשר חיפש אשה שתצטרף כנוסעת לטיסה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי, שנה אחרי המבצע של לינדברג. שום אשה לא חצתה עד אז את האוקיינוס בטיסה. ארהארט, שהוציאה חמש שנים קודם לכן רישיון טיס, הצטרפה לשני טייסים אחרים בחציית האוקיינוס. היא עצמה תיארה את הטיסה הזאת במלים "ישבתי כמו שק תפוחי אדמה". הטייסים האחרים, ותיקים יותר ממנה, קיבלו עשרות אלפי דולרים תמורת הטיסה. היא נסעה בחינם, בשביל ההרפתקה, והם לא נתנו לה לגעת בהגאים.

לפוטנאם זה לא הפריע. עם סיומה המוצלח של הטיסה, לאחר הנחיתה בוויילס, זכתה ארהארט בכל התהילה כטייסת הראשונה שחצתה את האוקיינוס. האגדה אומרת שרגע לפני שעלתה לטיסה המסוכנת נתן לה פוטנאם רק עצה אחת "כשמצלמים, אל תחייכי בפה פתוח, כי יש לך רווח בין השיניים". יומני הטיסה שכתבה ארהארט נהפכו בן לילה לרבי־מכר.

קולמן עלתה ב-1926 על מטוס משומש שרכשה במצב גרוע והתעקשה לטוס בו, למרות שהזהירו אותה שהוא מועד לפורענות. היא לא חגרה חגורת בטיחות כי רצתה לטפס החוצה מתא הטיס ולבחון את האפשרות לצנוח במופע שעמד להיערך למחרת. אחד משותפיה הטיס את המטוס וכאשר המנוע שבק נכנס המטוס לצלילה וקולמן פשוט הועפה ממנו החוצה ונהרגה. המטוס עצמו התרסק מיד לאחר מכן וגם הטייס השני נהרג. היא היתה אז בת 34, חלוצה אמיתית אבל חסרת סיכוי במאבק על המקום בזיכרון הציבורי מול ארהארט.

ארהארט נהרגה ב-1937, כאשר מטוסה נעלם מעל האוקיינוס השקט בעת ניסיון להשלים הקפה של העולם – ראשונה של טייסת. טיס הוא אמנם עדיין תחום גברי ברובו אבל חברות תעופה רבות, גם ישראליות, מעסיקות טייסות. בחיל האוויר סיימו כבר כמה טייסות קורס טיס ושחורים, ילידים אמריקאיים ונשים יכולים ללמוד היום להטיס מטוסים גם בארצות הברית. לבסי קולמן יש חלק בכל אלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו