בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים תעלה מחר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה

ההצעה, שיזמה עמותת "ישראל בשביל האופניים", מבקשת בין היתר לקבוע תמריצים כלכליים לעידוד רכיבה ולחייב את הרשויות המקומיות להסדיר תנועת אופניים בתחומן

12תגובות

הצעת חוק שיזמה עמותת "ישראל בשביל האופניים" וחתומים עליה 61 חברי כנסת, תעלה מחר (ראשון) לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים מתייחסת למספר היבטים: קביעת תמריצים כלכליים לעידוד רכיבה, הן למעסיקים והן לעובדים; תיקון לפקודת העיריות שיחייב את הרשויות המקומיות להסדיר תנועת אופניים בתחומן; ודרישה לצירוף תוכנית מתאר עירונית לאופניים לחוק התכנון והבנייה.

לדברי מנכ”ל "ישראל בשביל האופניים", יותם אביזוהר, בערים רבות בישראל אין כלל מערכת שבילים, זאת ללא סיבה נראית לעין, ובהן חולון, רחובות ובאר שבע. “אין לוחות זמנים לביצוע שבילי אופניים ואין מימוש של התקציבים הנמוכים הקיימים במשרד התחבורה לקידום שבילי אופניים, אך יש חיכוך מסוכן בין רוכבים להולכי רגל ופספוס של הפוטנציאל לתחבורת אופניים בישראל", הוא אומר. "רוב הנסיעות בישראל הן למרחקים המתאימים לאופניים, אין יותר מדי ימי שלג, אין תחבורה ציבורית בשבת, יש מצוקת חניה ותחנות הרכבת ממוקמות לרוב בקצוות הערים וחסר פתרון יעיל ל'מייל האחרון' (המרחק מתחנות הרכבת למקומות העבודה או הבילוי; נ"ר)". עוד מציין אביזוהר כי לפי נתוני הלמ”ס נמכרו בין 2012 ל–2015 יותר מ–1.5 מיליון זוגות אופניים, שמצטרפים ליותר מ–200 אלף זוגות אופניים חשמליים.

רוכב אופניים מקבל דו"ח בתל אביב
תומר אפלבאום

במכתב ששלח אביזוהר לשר האוצר משה כחלון ועליו חתומים עוד ארגונים סביבה וחברה כגון "אדם טבע ודין", "החברה להגנת הטבע" והתאחדות הסטודנטים, הוא כותב כי תחבורת אופניים תסייע להפתחת יוקר המחייה. "נתח משמעותי מהוצאות משק הבית הוא עבור תחזוקת רכב פרטי. הרכיבה על אופניים תורמת לבריאות הציובר ולהפחתת זיהום אוויר והפקקים בכבישים", לשון המכתב. "כידוע לך, מדינת ישראל מוציאה עשרות מיליארדים על פיתוח רכבות, אבל הפוטנציאל שלהן להסעת המונים אינו ממומש, בין השאר מאחר שלרוב הן ממוקמות בקצה העיר והנשיגות לתחנות אינה נוחה”. דוברו של כחלון מסר ל”הארץ” כי השר נמנע מלהגיב להצעות חוק לפני דיונים.

כיוון שרשויות רבות לא מקדמות כלל את נושא הרכיבה, והרשויות שמקדמות — כמו תל אביב, למשל — מקדמות רשתות אופניים לקויות, סבורים בעמותה כי יש צורך בפתרון כוללני רחב. ממינהל התכנון במשרד האוצר מסרו לעמותה כי "התוכנית שמקודמות על ידי הרשויות המקומיות ומינהל התכנון מתייחסות לנושא שבילי האופניים בלי להידרש לחקיקה בנושא". לטענת המינהל, "תכנון תחבורת אופניים הוא חלק מתכנון כולל של המרחב ויש לקדמו ולהסדירו במסגרת תוכניות על פי חוק התכנון והבנייה ולא בחקיקה". ואולם, למרות רעיונות רבים שנמצאים על הנייר, אין כמעט קידום של תשתיות בפועל.

אביזוהר מוסיף כי עיריות נוספות עומדות להצטרף לקמפיין שיזמה עיריית תל אביב ולפיו יקנסו רוכבים שלא ירכבו לפי החוק. עיריית רמת גן, למשל, עיר שאין בה כלל תשתיות, יצאה בקמפיין להורדת הרוכבים מהכביש. בעמוד הפייסבוק של העירייה נכתב בתגובה לתלונות על העדר תשתיות כי "אנחנו עובדים על תוכנית להקמת שבילי אופניים בעיר, אבל זה יקח זמן כיוון שאנו תלויים בגורמים נוספים, ביניהם מערך העבודות על הרכבת הקלה". גם עיריית גבעתיים עומדת לדון בסוגיה בישיבת המועצה הקרובה, ובטיילת שבחיפה הוצב באחרונה תמרור האוסר על רכיבת אופניים. מעיריית חיפה נמסר כי בימים אלה מוקמים שבילי אופניים לאורך חופי הים בעלות של 13 מיליון שקלים.

לפי הודעת המשרד לבטחון פנים מהשנה שעברה, “פקחים יוכשרו להתמודד עם עבירות תעבורה המבוצעות על ידי רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינט ממונע, אופנוע וכן הולכי רגל”. מהמשרד נמסר כי החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות נועד לסייע באכיפת עבירות תעבורה המבוצעות על המדרכות לשם הגנה על הולכי הרגל.

דרור רשף, חבר הנהלת "ישראל בשביל האופניים" , מציין כי הרחבת אפשרות האכיפה מאפשרת לעיריות להגדיל את הכנסותיהן. "הבעיה שאנחנו, קרי כל מי שהוא לא בעל רכב, עדיין שקופים למינהל התכנון ולרשויות. אין לנו זכויות. במקום לאכוף את מעבר הרוכבים במעברי חצייה, כדאי שהרשויות וטפלו קודם בנהגים שעוקפים רוכבי אופניים בצורה מסוכנת כפי שהחוק מחייב".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו