צר היה כל כך

"מדינת ישראל נגד קראוז שמואל" יוצא בדיסק. שירי האלבום נכתבו בעת מאסרו של קראוס, ועוסקים בסמים, בחיי הכלא ובנפש המתערערת

שגיא בן נון
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שגיא בן נון

"ב-1971 הסתובבתי ברחוב דיזנגוף בתל אביב ועברתי ליד 'כסית'", מספר הגיטריסט הוותיק חיים רומנו. "ישב שם שמוליק קראוס, שבדיוק שוחרר אז מהכלא, וקרא לי להתקדם לעברו. 'מחר ב-15:00 תהיה באולפן', אמר לי, בלי לשאול אפילו אם אני פנוי. למחרת הגענו לאולפן, אני ושאר הנגנים, ושאלנו מה מנגנים. שמוליק אמר, 'תעקבו אחרי'. בלי חזרות, בלי חימום ובלי הסברים התחלנו לאלתר לפי האקורדים שהוא ניגן בגיטרה. בהשראת קראוס נכנסנו לאקסטזה של כמה שעות, לג'ם סשן שהוביל להרגשה של התעלות".

כך הוקלט "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל", אלבום הסולו הראשון של שמוליק קראוס (קראוז הוא שם משפחתו המקורי של הזמר). האלבום יצא במהדורה מצומצמת מאוד ב-1977 וכל עותקיו אזלו. רק כעת הוא יוצא מחדש, הפעם בדיסק. זו חגיגה לא רק לאספני תקליטים נדירים, אלא לחובבי מוסיקה בכלל. מאפייני האלבום - חספוס, אלתור ואנרגיות פראיות - נדירים מאוד באלבומים שהופקו בארץ באותן שנים, וברוק הישראלי בכלל.

קראוס, מחשובי היוצרים ברוק הישראלי, עבר תקופה לא קלה לפני הקלטת האלבום. לאחר התפרקות שלישיית "החלונות הגבוהים" ב-1968 (קראוס היה חבר בה לצד אריק איינשטיין וג'וזי כץ) והתפרקות "כף התקווה הטובה" ב-1970 (שבה היה קראוס מלחין ויועץ וכץ היתה זמרת, לצד חנן יובל, זהר לוי ואחרים), הסתבך קראוס עם החוק בגין זכויות בחלקת אדמה שירש בנבי סמואל ליד ירושלים. קראוס התכוון לבנות שם בית ואולפן. לאחר שאיים בנשק על חיילים שבאו לפנות אותו מהמקום, קראוס נשפט ונשלח לכלא לשלושה חודשים.

הנהלת הכלא נענתה בחיוב לבקשתו של קראוס לקבל גיטרה לתאו, בתנאי שיסכים לקצר את שערו. מאחורי הסורגים כתב קראוס שירים המבטאים את הכעס והתסכול שחש, ולאחר שחרורו הקליט אותם. השירים עוסקים בסמים, בחיי הכלא ובבדיקת גבולות הנפש, והוקלטו בנגינה חיה באולפן, בעוד קראוס שר-ממלמל-צועק.

כשהתקליט יצא לשוק בשנת 1977, הוא נקרא בעברית "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל", ובאנגלית "A Criminal Record". את העלאת האלבום על דיסק יזמו מידד זכריה מחברת מיו רקורדס וניצן זעירא מנענע דיסק; אביו של זעירא, דב, היה בעל חברת התקליטים "התקליט", שהוציאה את האלבום המקורי. אגב, אחד משירי התקליט, "שישי חם" (משחק מלים על "חשיש"), זכה להצלחה גדולה בביצוע "הטוב, הרע והנערה" (ישראל גוריון, בני אמדורסקי וג'וזי כץ), לאחר שאהוד מנור כתב לו מלים חדשות ושינה את שמו ל"טוב לי לשיר".

על מצבו של קראוס בעת יצירת האלבום יכולים להעיד הדברים שכתב על עטיפתו: "מה בעצם יש לי לומר? היה לי כמעט הכל ורציתי להתנסות במה שצריך להיות לפעמים. היה לי הכל ורציתי את 'קראוז צינוק'. ובשביל להיות בצינוק צריך להיות רע ביותר. בין הגרועים. למשל. מה יכול להיות יותר גרוע מאשר במאורה של נחשים? או עקרבים? או סרטנים? אף פעם לא האמנתי באלוהים. אבל אף פעם גם לא התנסיתי בהתבודדות. ושם אתה באמת יכול. אני מאמין גדול של אמא טבע. וגם בעצמי. אני אוהב לתאר את שמואל גם עם כמה ברגים חסרים".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ