תערוכה במוזיאון אשדוד: לא נוהגים כרגיל

נושא הנסיעה נבחן בתערוכה קבוצתית במוזיאון אשדוד לאמנות דווקא דרך מושגים של ניכור ומחנק

דניאל ראוכוורגר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
דניאל ראוכוורגר

בשיר "We're on a Road to Nowhere" מתייחסת הלהקה האמריקאית "טוקינג הדס" לסיזיפיות האינסופית וחוסר ההתקדמות שבמסע, האישי או הקולקטיבי. התערוכה "בדרך לשומקום", שתיפתח במוצאי שבת במוזיאון אשדוד לאמנות (דרך ארץ 8), שואבת את שמה משיר זה. חיתוך רב-שנתי ודיון מתמשך, שמתחיל מעבודותיו של אריה ארוך, עובר בעבודותיהם של יצחק ליבנה ופיליפ רנצר ומגיע עד אריאל שלזינגר, אסף עברון ואחרים, עומדים בבסיסה של התערוכה הקבוצתית הגדולה, שאצרה איה לוריא.

על פי עבודות האמנות שבתערוכה אפשר לטעות ולחשוב כי היא מתייחסת לכלי רכב כחלק כהתגלמות הקידמה העתידית או כ"אובייקט עילאי". אך מיקומם של כלי הרכב בנוף המקומי, ניכורם מסביבתם, תחושה של מחנק וחוסר הבנה מתמשך - כל אלה גורמים לקריאה אחרת, שבה הדיון האמנותי שמצטבר הוא מקומי, פוליטי וגלוי רק בחלקו.

"התערוכה מבקשת לבחון את כלי הרכב ונגזרותיו כסמל טעון, שבאמנות המקומית מצביע על מצב של תקיעות, חסימה ובלימה, ניכור ביחס לחוץ, אי-כשירות תפקודית ותחושות של אובדן דרך וחוסר מוצא", כותבת לוריא. היא מצביעה על עבודותיו של ארוך משנות ה-50 "אוטובוס בהרים" ו"מכוניות בכביש", כאלה מבססות את הדיון הזה במרחב הישראלי.

מי שממשיך את הדיון, על פי לוריא, הוא גלעד אופיר בעבודותיו מתוך הסדרה "נקרופוליס" (1997), שבה מתואר כלי רכב צה"לי מתפורר לאחר שנהפך למטרת אימוני ירי, או בתצלומיו של אסף עברון, המתעד סימני חבטות ובלימות על קירות ביטחון שלאורך כבישים. במבט רחב על עבודתם של 37 האמנים המשתתפים משתמשת לוריא ברצף הדימויים ליצירתו של מהלך מחשבתי ביקורתי ורב שכבתי, שבו באים לידי ביטוי קני מידה מגוונים, מן הארצי ועד העירוני והאישי.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

נאסים שומאן בביתו, השבוע. הוא וחברו לא נטלו חלק פעיל בהפגנה, רק הלכו על הכביש

שני סטודנטים הלכו להם, ולפתע חיילים המטירו עליהם אש כבדה

לימודים הומניסטיים לנוער באוניברסיטת בן-גוריון. תוכנית הלימודים לכיתות ו'־ט' מתמקדת ב"הסברה"

מי האנשים שחיו כאן לפני הצלבנים? לתלמידי ישראל אסור לדעת

תומכי טראמפ
בפריצה לקפיטול,
ינואר 2021 . אוהדיו
מוצגים כנבלים

בספר שמקדיש כל כך הרבה לשקרים, ראוי היה להיזהר בעובדות

שלגון "קראנץ" בטעם שוקולד לבן ופיסטוק, והאריזה שלו לידו

הארטיק שנולד כהטרלה הפך ללהיט היסטרי, אבל האם הוא טעים?

איריס רחמימוב

"בעצם, מחנה ההשמדה הראשון הוקם עוד ב-1904"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בתביעה נכתב כי הראיון כולו "התנהל בצורה שאינה מכבדת או רצינית״ כלפיה

המועמדת התחברה לראיון עבודה בזום - וקיבלה מהמראיין מייל שהדהים אותה

ריי דליו

מייסד קרן הגידור הגדולה בתבל: מזומן הוא זבל - ממשלות יחסלו את ביטקוין

ישראל פישר

יוקרה זה רע? כך נראים החיים במגדל חדש בתל אביב

מפגינים נגד יוקר המחיה מול בית הנשיא בסרי לנקה

קו השבר שעלול לקחת את הכלכלה העולמית למקום אחר, אפל יותר

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?