200 שנה אחרי שנכתב בידי צעירה בת 19 "פרנקנשטיין" ממשיך להלך אימים

ב–1 בינואר 1818 באה לעולם אחת העלילות המפורסמות ביותר בהיסטוריה המודרנית, "פרנקנשטיין, או: פרומתיאוס המודרני". מה יש בו, בספר שכתבה מרי שלי, שנשאר רלוונטי כל כך גם בימינו, ובאיזה אופן הוא באמת השפיע על העולם התרבותי המוכר לנו?

מיה אשרי
מיה אשרי

סטודנט לרפואה עם תסביך אלוהים מפתח אובססיה ליצירת חיים. לבסוף, בעזרת שילוב של מדע, סופת ברקים וחלקי גופות, הניסוי מצליח — אבל התוצאה מחרידה. הסטודנט המזועזע נמלט ומותיר את "היצור" לגורלו, אך הגולם קם על יוצרו ומחפש נקמה. 

נראה שאין צורך לפרט מהו הסיפור המתואר. ב–1 בינואר 1818 באה לעולם אחת העלילות המפורסמות ביותר בהיסטוריה המודרנית: כמו שוויקטור פרנקנשטיין הוליד את המפלצת שלו ואיבד שליטה עליה (מפלצת ללא שם, אגב; הכינוי "פרנקנשטיין" ליצור הוא שיבוש שהתקבע), כך הוליד ספרה של מרי שלי אינספור חיקויים, עיבודים ואזכורים, שמוכרים גם היום בכל בית ושעדיין מופיעים, שוב ושוב, על המסך הגדול, בטלוויזיה ובספרות. גם 200 שנים לאחר פרסומו, "פרנקנשטיין, או: פרומתיאוס המודרני" שובה את הדמיון הקולקטיבי. אבל מה יש בו, בספר שכתבה נערה בריטית בת 19 במאה ה–19, שנשאר רלוונטי כל כך גם בימינו, ובאיזה אופן באמת השפיע על העולם התרבותי המוכר לנו?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ