בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לונדון בכיכר ציון

במשביר לצרכן מקווים כי הכלבו הגדול בארץ, שייפתח בירושלים, יעניק חוויית קנייה בנוסח רחוב אוקספורד. ואשר לשני המבנים ההיסטוריים שהיו במקום - הם מצוטטים בחזית הבניין

3תגובות

במחצית חודש אוקטובר מתכננת רשת "המשביר לצרכן" לפתוח סניף דגל חדש בכיכר ציון במרכז ירושלים. זאת צפויה להיות חנות הכלבו הגדולה בישראל, בשטח כולל של כ-5,000 מ"ר. למרות שחנויות כלבו נחשבות בארץ לשריד לתרבות צרכנית מיושנת, ברחבי העולם חנויות מסוג זה הן חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני. די להתהלך ברחוב אוקספורד בלונדון, רחוב הקניות העמוס באירופה, כדי לראות עד כמה מקדשים צרכניים דוגמת "סלפרידג'ס" או "דבנהאמס" תורמים לחווית השיטוט בעיר ומושכים תנועה אינטנסיבית של הולכי רגל.

החנות החדשה של המשביר, שתוכננה על ידי האדריכל הירושלמי אמציה אהרונסון, ממוקמת בפינה הדרומית-מזרחית של כיכר ציון ויוצרת חזית חדשה כלפי הכיכר וכלפי רחוב יפו. במקום ניצבו בעבר שני בתים דו-קומתיים (יפו 39 ו-41), "חסרי ייחוד אדריכלי" כלשונו של האדריכל, אך בעלי חשיבות היסטורית-עירונית. באחד מהם פעל עד לפני כמה שנים סניף של סטימצקי, שהיה הראשון של הרשת בארץ. בשני נפתח בשנות ה-30 הקונסרבטוריון הראשון למוסיקה בירושלים.

אהרונסון החל לגבש את התוכנית בסוף שנות ה-90. בתחילת הדרך דובר על שימור של שני הבניינים ההיסטוריים אולם מהנדס עיריית ירושלים אז, אורי שטרית, סבר כי יש להשתמש במומנטום של בניית הרכבת הקלה וההתחדשות הצפויה של מרכז העיר, ולבנות במקום בניין מאסיבי יותר עם עירוב שימושים. אחרי דיון ממושך על דרגות השימור, שהגיע עד לשולחנו של שר הפנים, הוחלט לבסוף לאזכר ולצטט את הבניינים ההיסטוריים באמצעות אלמנטים מאבן שיפורקו וישובצו בחזיתות של הבניין החדש. זה היה הדין גם לגבי מרפסת עץ ידועה שניצבה מעל הכניסה לחנות סטימצקי, ומצוטטת היום כמרפסת מתכת בכניסה החדשה לחנות.

הציטוט הוא מעשה אדריכלי מוזר למדי. הוא נראה מנותק הן מההקשר של הבניין הישן והן מדמותו של הבניין החדש ונראה כמו מזכרת מאובנת שאינה בהכרח תורמת להבנת המרחב. עם זאת, לדעתו של אהרונסון זוהי דרך לשמר את מראה הבניינים בזיכרון הקולקטיבי העירוני. "בשני הבניינים היו אלמנטים של אבן שראוי לשמר משום שאחרת הם היו עשויים להיכחד. אין שום סיבה שהם לא ימשיכו להתקיים גם עוד מאה שנים. ירושלים מלאה בשכבות ואיפה שאתה חופר אתה מגלה משהו, זאת עוד שכבה בעיר". בעלת הבניין, חברת בריטיש-ישראל, אף התחייבה לתלות תערוכת קבע על ההיסטוריה של המקום, לאורך שביל הולכי הרגל המוביל לנחלת שבעה.

סגנון מנדטורי

מעבר למחלוקת על הציטוט ההיסטורי, אהרונסון הצליח ליצור נקודת ציון עירונית חדשה במקום הכי מרכזי בירושלים. הבניין המאסיבי, המתנשא לגובה שש קומות, מהדהד את סגנון הבנייה ותכנון הערים המנדטורי אך מעוצב בצורה עדכנית ואלגנטית. האלמנט הבולט ביותר הן בחזית והן בחלל הפנים הוא רוטונדה (מבנה גלילי סימטרי) שמעניקה לבניין סיומת נאה ומתפקדת כמעין מגדלור הנצפה היטב מרחוב יפו וממדרחוב בן יהודה. הרוטונדה היא החלל הקושר בין הקומות המסחריות ובתוכו מותקנות שתי מעליות זכוכית. אהרונסון מתכנן לעצב אותן כ"פסל קינטי" שיאיר כלפי חוץ ויתרום לחוויה של המבקרים בכיכר.

עיצוב הפנים של חנות הכלבו הופקד בידי חברת Umdasch מאוסטריה שמתמחה בעיצוב חללים קמעונאיים. בשונה מחנויות הכלבו המרווחות באמריקה ובאירופה, גודל הקומות בחנות הירושלמית מצומצם למדי ועומד על 800 מ"ר בלבד לקומה. עם זאת מכיוון שהמשביר מחולק באופן טבעי למחלקות ומותגים, הצליחו המעצבים להתמודד עם ההפרדה בין הקומות. נוסף לאזורי המסחר יכיל הכלבו גם קומת משרדים ובית קפה עם מרפסת פתוחה שיאפשר למבקרים לעלות ולהשקיף מעלה אל העיר - גם זה מאפיין קלאסי של חנויות כלבו. לפי שעה נותרו החזיתות פתוחות למדי כלפי החוץ באמצעות שורה של חלונות מלבניים גדולים. מעניין אם הקשר בין הפנים לחוץ יישאר גם כאשר יוצבו בחנות המתלים והבגדים.

החנות החדשה של המשביר היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתחדשות של מרכז ירושלים. אחרי שנים ארוכות ומדכאות של עבודות תשתית שהתבצעו במסגרת הקמת הרכבת הקלה, מתעורר רחוב יפו והרחובות הסובבים למציאות חדשה. תנועת המכוניות צומצמה כמעט לחלוטין, רחוב יפו נהפך למדרחוב והסוחרים שהצליחו לשרוד את החפירות נדרשים כעת להסתמך על הרכבת כמקור הזנה מרכזי של המרחב הציבורי. אחד הסוחרים עמד בשבוע שעבר מחוץ לחנות המזכרות שלו וצפה ברכבות החולפות בעיניים כלות, "הם דפקו לי את העסקים, אבל זה כל כך יפה לראות את הקרונות", אמר בחיוך מריר.

כיכר ציון היא אחד הקודקודים של ה"משולש הירושלמי", מרכז העסקים המנדטורי של העיר שתחום בין הרחובות בן-יהודה, יפו והמלך ג'ורג'. בשנות הזוהר שלו איכלס המשולש בתי קולנוע רבים, מסעדות יוקרה, בתי קפה בוהמיינים וחנויות, אולם כיום הוא מאופיין בעיקר במזללות ובחנויות מזכרות. שנים של שיפוצים ומצב ביטחוני מתוח השאירו את אותותיהם על המרחב. משום כך הבחירה של המשביר להשקיע בבניין יקר כל כך בכיכר, משקפת את הביטחון של הרשתות הגדולות בתהליך ההתחדשות של מרכז העיר ובפוטנציאל שלו להיהפך שוב למוקד המסחר והבילויים של העיר.

נסים חסאן, המשנה למנכ"ל המשביר לצרכן, מסר כי הבחירה בכיכר "נבעה מהרצון להקים בית כלבו מהסוג שקיים בבירות האירופיות המובילות כמו ברלין ורומא. חיפשנו לוקיישן שהוא הלב הפועם של העיר, וכיכר ציון הלמה בדיוק את הדרישה הזו - מקום הומה אדם, מרכזי". אהרונסון מקווה אף הוא שהרכבת הקלה וההתחדשות העירונית אכן יצליחו לעמוד בכל הציפיות, גם באלה של המשביר ושל יתר הסוחרים והרשתות. "העירייה שמה את כל הביצים שלה בסל אחד וכדאי מאוד שהסל הזה יהיה מוצלח".

הכנס הבינלאומי לעיצוב עתידני של מגזין "בית נוי" יתקיים מחר בקריית שדה התעופה, הסמוכה לנתב"ג. הכנס, שפתוח לאדריכלים, מעצבי פנים, מעצבי מוצר, יזמים ומנהלים, יארח השנה שניים מבכירי האדריכלים בזירה הבינלאומית - יורגן מאייר מגרמניה וסו פוג'ימוטו מיפן.

מאייר, בן 46, נודע בזכות פרויקטים אדריכליים בקנה מידה גדול שעוסקים בקשר שבין טכנולוגיה, עיצוב ותקשורת. פוג'ימוטו, בן 40, הוא אחד הקולות הבולטים בקרב אדריכלי הדור הצעיר ביפן. בנוסף אליהם תדבר בכנס גם המעצבת אפרת פרילנד, שהקימה את ספריית החומרים במדיטק בחולון. הכניסה בכפוף להרשמה ותשלום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו