בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרשל שאין לו הופכין

ההפרטה בקיבוצים פגעה גם בבית העם המיתולוגי של גבת, "בית הרשל", שתיכנן האדריכל יוחנן רטנר. לקיבוץ אין כסף לשיפוץ והמבנה הנטוש מתקשה להתחרות במוקדי בילוי בסביבה

17תגובות

"בית הרשל", בית העם המיתולוגי של קיבוץ גבת בעמק יזרעאל ואחד מבתי העם הגדולים בישראל, עומד נטוש. אחרי למעלה מ-70 שנה בהן שירת את תושבי הקיבוץ והסביבה ואירח אין ספור סרטים, הצגות ומופעים של מיטב התיאטראות, הוא משמש כיום להצגות סיום של תלמידי תיכון ופועל רק ערב אחד או שניים בשנה. בשארית הזמן הוא שומם מכל פעילות. בהעדר התקציבים נדרשים לשיפוצו הוא עשוי בקרוב להינטש לחלוטין ולהפוך למצבה דוממת לאתוס הסוציאליסטי שעליו נוסד הקיבוץ.

"מצבו של בית הרשל הוא ראי לתהליך ההפרטה הארוך שעבר על גבת" אומר בצער נעמן כהן, מורה להיסטוריה ובן הקיבוץ לשעבר. "ברגע שהקיבוץ מופרט אין קולקטיב שיכול לדאוג לבניין ולשקם אותו". בספרו החדש "על האוטופיה - עלייתה ונפילתה של קבוצת קדושי פינסק" (הוצאה עצמית), נוגע כהן בין השאר בסיפור הקמת הבניין, שמתחיל בפוגרום בחבורה של צעירים יהודים בפולין ומסתיים במשבר הכלכלי והחברתי החריף שהתחולל בתנועה הקיבוצית. כהן מביא זיכרונות של בני הקיבוץ מהפעילויות הרבות שהתקיימו בבית העם ומציג את תרומתו המשמעותית לגיבוש הקהילה במקום.

אביעד בר נס

קיבוץ גבת או בשמו המלא "הקבוצה על שם קדושי פינסק", הוקם לזכרם של 35 צעירים יהודים שנרצחו על ידי הצבא הפולני ב-1919 לאחר שהשתתפו בכינוס ציוני. אחד הצעירים בשם הרשל פינסקי יצא במקרה מהאולם באמצע האסיפה והצליח להינצל. אחרי הרצח הוא עמד בראש קבוצת חברים וחניכים של הנרצחים שהחליטה להנציח את זכרם בייסוד קבוצה סוציאליסטית בארץ ישראל. ב-1926 עלו ראשוני המתיישבים על הקרקע בעמק יזרעאל. הרשל פינסקי עצמו הפך לפעיל בולט במפא"י ואף התמנה למזכיר המפלגה בחיפה.

באמצע שנות ה-30, בדרכו מחיפה לגבת, טבע פינסקי בנחל וגופתו נסחפה בזרם. ראשי מפא"י פרסמו הספד נרגש וקראו להקים לזכרו מוסד תרבות משמעותי. פועלים רבים נענו לקריאה ותרמו יום עבודה, סכום התרומות הגיע לאלף לירות - מה שאיפשר להתחיל בהקמת הבניין. במגילת אבן הפינה שהונחה ב-10 בינואר 1937 נכלל מניפסט פועלי נלהב שקבע כי בית הרשל ישמש "בית ועד לכינוסים רבי-עם בימות החול ובמועדים, בימי שמחה ותוגה. אוהל מועד למחנה אחים ואחיות עמלים, רעבי ביטוי ההולם את חייהם בצליל ובמילה. מקדש מעט לרוח האדם העמל השואף להתעלות ולרוח הבאים אחריו לעד ולדורי דורות".

על התכנון של בית הרשל הופקד האדריכל יוחנן רטנר (1891-1965), דמות בולטת בהתיישבות העברית שטיפח קריירה צבאית ואדריכלית במקביל. לפני קום המדינה הוא שימש כראש המפקדה הארצית של ארגון ההגנה ושל הפלמ"ח ושילב בין שני התחומים בחייו. כך למשל הוא הגה את הרעיון של יישובי "חומה ומגדל" שהתבססו על פעילות גרילה אדריכלית וקביעת עובדות בשטח. הרוב המכריע של הפרויקטים שלו יועדו לגופים הציוניים ולמוסדות מפא"י, כמו למשל בניין המוסדות הלאומיים בירושלים, בית ברל וקופת חולים זמנהוף בתל אביב. הוא לימד בפקולטה לאדריכלות בטכניון ואף היה דיקן הפקולטה ומנהל משנה בפועל של הטכניון.

אביעד בר נס

את בית הרשל תכנן רטנר בהלימה עם מיקומו בפריפריה המרוחקת ועיצב אותו כמבצר עם חלונות צרים, מעין חרכי ירי, להגנה מפני התקפות של הכנופיות הערביות. הבניין ממוקם במרכז הקיבוץ בסמוך לחדר האוכל ומורכב משתי מאסות מרובעות שכוללות אולם בן 600 מושבים ומגדל במה גבוה. רטנר בחר לבטא את תפקידו המונומנטלי של הבניין בתוך הקיבוץ מחד ואת רוחו הסוציאליסטית הצנועה מאידך, והשתמש בשפה פונקציונלית מודרנית חפה מעיטורים מיותרים. באותה תקופה תכנן רטנר גם את מגדל המים של הקיבוץ, גם שם אפשר לראות ביטוי אדריכלי לאתוס הסוציאליסטי באמצעות שפה פונקציונלית נוקשה ושימוש בבטון חשוף.

החזית האחורית של בית הרשל פונה לעבר מדרון מתון, שם עיצב רטנר אמפיתיאטרון טבעי קטן (שאינו קיים היום). בשל הבדלי הגובה שיוצרת הטופוגרפיה, כוללת החזית הזאת גם אכסדרת עמודים קטנה המעניקה לבניין הידור מעודן. מלבד האולם הגדול כלל בית הרשל חדרי קריאה ומוסיקה ומשרד למזכירות המשק. במרתף נבנתה ספריה ומאחוריה, מתחת לבמה הגדולה, הוקם סליק נשק של "ההגנה". בשנות ה-40 שימשו אחורי הקלעים למגורי מפקדי הפלמ"ח באזור. "התגוררו שם בין השאר מולה כהן, מפקד חטיבת ‘יפתח', והמ"כ-המשורר חיים גורי", מספר נעמן כהן.

מיד עם פתיחתו הפך בית העם של קיבוץ גבת למרכז תרבות אזורי. הוא אירח הצגות של "הבימה" ושל תיאטרון הפועלים "אהל". בספטמבר 1950, כשהלכה לעולמה המשוררת והסופרת פניה ברגשטיין, בת הקיבוץ, הוצב ארונה בבית הרשל ומשמר כבוד הוצב לידו.

בתקופת הפילוג בקיבוצים, חולק הרכוש של גבת בין אנשי "הקיבוץ המאוחד" לבין המפא"יניקים, שעברו משם והקימו את יפעת. ראשי שני הקיבוצים קבעו כי בבעלות משותפת יישארו רק חורשת זיכרון, בית הקברות ובית הרשל.

אביעד בר נס

סיפור עלייתו ונפילתו של בית העם של גבת מאפיין למרבה הצער לא פחות מ-150 בתי-עם שנבנו כמעט בכל יישוב יהודי ברחבי הארץ במהלך המאה ה-20. בית העם היה מקום שלתוכו נוצק החזון של התרבות העברית החדשה, מדורת השבט שלפני עידן הטלוויזיה והקניונים. בכירי האדריכלים הארץ-ישראלים כמו ריכרד קאופמן, אריה שרון, דוד רזניק ואחרים העניקו את הפרשנותה אישית שלהם לתכנון בתי העם ובדיוק כמו בבית הרשל בגבת, בכל יישוב ניתן לזהות את הביטוי האדריכלי לסביבה ולקהילה המקומית.

רפי צור, מזכיר קיבוץ גבת, מסביר כי בית העם אינו נמצא בשימוש כיום עקב מחסור במשאבים לשידרוגו. "אנשים רוצים מיזוג אוויר טוב, חימום טוב, כיסאות נוחים. אנחנו צריכים למשל להשקיע הרבה מאוד כסף בהסדרת נושאים שקשורים לכיבוי האש", הוא מסביר. במקביל לתהליך ההפרטה של הקיבוץ ניסתה המזכירות לעניין יזמים חיצוניים בהפעלת הבניין בכפוף לשיפוצו. המגעים כשלו וכיום מנסים שם להסב את המבואה של האולם לחלל פעילות רב תכליתי. צור מוסיף עוד כי המיקום של האולם בסמוך לאולמות מופעים גדולים אחרים מעיב על כח המשיכה שלו: "זה עניין של חצי שעה נסיעה לעפולה או לחיפה, ובקיבוץ יפעת הסמוך יש אולם אזורי מתוחזק".

החשש הוא שקיבוץ גבת לא ישכיל להשקיע את המשאבים הנדרשים בתחזוקה של בית העם ובהעדר פעילות קבועה ורווחית מצבו יידרדר במהירות. מדשאות הקיבוצים בארץ מלאות בבנייני ציבור ללא שימוש ומכיוון שמרביתם אינם מוגנים בתוכניות שימור - אין ערובה לעתידם.

עולה כמובן השאלה האם הפעילות של בית העם רלוונטית היום, בעידן של הפרטה כמעט מוחלטת של התרבות בקיבוץ. "הוא רלוונטי ולא רלוונטי", עונה צור, "אבל אני משוכנע שאם היתה פעילות היו מגיעים אליה". כל מוסדות התרבות הקיבוציים נפגעו קשות בתהליך ההפרטה", מסכם כהן, "יכול להיות שאנחנו פשוט נוסטלגיים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו