סיכום 2011 |

לא מפתיע: הרנסנס העירוני לא מגיע לישראל

אפשר היה לחשוב שאחרי המחאה החברתית של הקיץ האחרון, יתעשת עולם התכנון בארץ וינסה לקדם שכונות חדשות שאינן פרבריות

נועם דביר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נועם דביר

לפני כשבועיים התפרסם בעמודי החדשות של "הארץ" סיפור מעניין על מצוקת הפקקים של תושבי שכונת קריית השרון בנתניה. מדי בוקר משתרך ביציאה מן השכונה תור ארוך של מכוניות שעלול לגזול עד חצי שעה מזמנם של התושבים הממהרים ליום העבודה. בעקבות מחאה נמרצת הסכימה העיריה להקדים את שעת הפתיחה בגני הילדים, כך שההורים יוכלו לצאת מביתם בשעה מוקדמת יותר ולחסוך זמן יקר על הכביש.

הסיפור הזה משקף למעשה בעיה תכנונית נרחבת בהרבה. קריית השרון, שמונה כיום כ-20,000 תושבים, היא לא קרייה במובן הקלאסי של עיר, אלא פרבר עירוני. אין בה רחוב מסחרי, אין עירוב שימושים (נניח, בתי קפה או משרדים בקומת הקרקע) ואין תחבורה ציבורית יעילה. את הקניות עושים בקניון וכדי לקנות חלב צריכים לנסוע ברכב; הבניינים הגנריים והמטופחים עם דירות בנות 4-6 חדרים מוקפים במגרשי חניה ומקשים על יצירה של קהילה תוססת והטרוגנית. זה מצב מטריד שמזכיר את ראשון לציון מערב - מרחב עירוני שכולו פרבר אחד גדול, או שכונות חדשות בהוד השרון, פתח תקווה, באר שבע - ובעצם איפה לא - שמתיימרות להעניק את כל התנאים הנדרשים לאיכות חיים אך משמשות למעשה כאסמי מגורים. מה הפלא שכולם רוצים בסוף לגור בתל אביב?

מצוקת הפקקים של תושבי שכונת קריית השרון בנתניהצילום: רמי חיים

אפשר היה לחשוב שאחרי המחאה החברתית של הקיץ האחרון, יתעשת עולם התכנון בארץ וינסה לקדם שכונות חדשות שאינן פרבריות ואולי אפילו כוללות רחוב מסחרי או פתרונות מגורים לאוכלוסיה מגוונת. בארצות הברית ובאירופה כבר הבינו מזמן את הפוטנציאל שטומנת בחובה התחדשות עירונית. הרנסנס העירוני כולל חיזוק של התחבורה הציבורית ועיבוי של הבינוי במרכזי הערים לצד השקעה ניכרת במרחב הציבורי.

בערים רבות בארצות הברית רואים רכבות קלות שחוזרות לפעולה אחרי שנים ומוסדות ציבור מעוצבים שיוצרים מוקדי עניין חדשים. ההזדמנויות הכלכליות, היצירתיות והחברתיות נמצאות במרכזי הערים: מחקר שהתפרסם לאחרונה בקנדה על ידי חברת נדל"ן גדולה מצביע כי צעירים מעוניינים יותר בדירות במרכזי הערים מאשר בבתים מרווחים בפרברים.

מפתיע שדווקא המגמה הזאת פוסחת בינתיים על ישראל. במקום לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, הממשלה עוסקת בהקמה של ישובים חדשים ובעידוד לא רשמי של פרבור. היזמים מצדם דואגים לפרנסתם ולא מעזים לנסות ולהציע מוצרים חדשים בשוק הדיור. ייתכן מאוד שקריית השרון זקוקה לעוד דרכי גישה, אבל לא בטוח שכביש נוסף יפתור את הבעיה. יכול להיות שהצעד הראשון הוא לבנות ולעבות את מרכזי הערים, במקום להקים עוד שכונה חדשה ויוקרתית אך מנותקת.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ