בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דרישה לביטול תחרות הספרייה הלאומית

אדריכלים, ובהם דן איתן, מוחים נגד תנאי התחרות לתכנון הספרייה. לטענתם, ההתמודדות מול האדריכלים המוזמנים היא משפילה

30תגובות

שורה של אדריכלים בכירים בארץ, בהם זוכה פרס רכטר דן איתן, קוראים לבטל את תחרות התכנון של הספרייה הלאומית בירושלים וליזום במקומה תחרות חדשה. האדריכלים מוחים על החלטת מארגנות התחרות - יד הנדיב (קרן רוטשילד) והחברה לבניין הספרייה הלאומית בע"מ - להזמין שמונה משרדים מישראל ומחו"ל להשתתף ישירות בשלב השני של התחרות. זאת בזמן שיתר המשתתפים ייאלצו להתמודד קודם לכן בסיבוב הראשון ורק ארבעה מהם, או פחות, יזכו להעפיל לשלב השני.

ביממה האחרונה חתמו 145 אדריכלים על עצומה אינטרנטית בכותרת "עצומה להחרמת התחרות המבזה לבחירת אדריכל הספרייה הלאומית בתנאיה הנוכחיים". "תנאי התחרות הם מכת מוות לענף האדריכלות", אמר האדריכל ארד שרון, אחד מיוזמי העצומה, ל"הארץ". "זוהי השפלה בסדרי גודל קולוסאליים עם תנאים דרקוניים ולא ספורטיביים בעליל. הם מביישים כל אמן, איש תרבות ואדריכל". ארד ועמיתיו מוחים גם נגד החסות שמעניקה עמותת האדריכלים לתחרות, זאת מבלי שזכתה להכניס ולו נציג אחד לצוות השופטים ובניגוד למתכונת הנהוגה של תחרויות בישראל. עוד חתומים על העצומה האדריכלים טולה עמיר, גדי הלר, ארז אלה ונירה רייכמן.

המחאה סביב התחרות התעוררה לאחר שמארגניה פרסמו בשבוע שעבר את הרשימה של שמונת המשרדים המוזמנים לשלב השני. מישראל נבחרו ברכה ומיכאל חיוטין, עדה כרמי-מלמד, גנית ואהוד מייזליץ-כסיף וקרלוס פרוס, ומחוץ לארץ משה ספדיה (ארה"ב), שיגרו באן (יפאן), פיטר בוהלין (ארה"ב) ודיוויד צ'יפרפילד (בריטניה).

דניאל בר און

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות מ"גלריה" ישירות לפייסבוק שלכם

לטענת המוחים, לשניים מהמוזמנים - משה ספדיה וקרלוס פרוס - יש מערכת יחסי עבודה הדוקה. פרוס היה אחד האדריכלים הבכירים בשלוחה הירושלמית של משרדו של ספדיה וגם היום ממשיך לפקח על פרויקטים מטעמו בישראל. כמו כן, הם מסבירים כי כרמי-מלמד היתה הימור בטוח לרשימת המוזמנים משום שתכננה בעבר את בית המשפט העליון בירושלים (גם הוא מומן על ידי יד הנדיב) ואת מרכז המבקרים בגני רמת הנדיב בזכרון יעקב. האדריכל דן איתן שכיהן בעבר כראש עמותת האדריכלים סבור כי התחרות פוגעת בערך השוויון, באנונימיות ובסופו של דבר גם בזוכה העתידי משום שלפי התקנון, דירקטוריון הספרייה נדרש לאשר את המלצות השופטים.

איתן מזכיר כי זאת לא הפעם הראשונה שיד הנדיב מציבה תנאים משלה לתחרות אדריכלית. בתחרות לתכנון בית המשפט העליון בשנת 1986 דרשו יד הנדיב ונשיא בית המשפט דאז, מאיר שמגר, להעניק להם את זכות ההכרעה הסופית על זהותו של האדריכל ללא קשר בהכרח להמלצות צוות השופטים, לפי עיקרון "ברירת המזמין". אחרי שורה של דיונים סוערים החליטה אגודת האדריכלים להתנער מהתחרות ואף פרסמה גילוי דעת נגדה בעיתונות. "יד הנדיב קובעת, ולא בפעם הראשונה, את כלליה בנוסח הברון תוך התעלמות גמורה מכללי התחרויות", אומר איתן, "עמותת האדריכלים קיבלה את התנאים המבזים ללא התנגדות בלי למחות על הזלזול והחרפה".

מהחברה לבניין הספרייה נמסר כי "תחרות אנונימית פומבית של שני שלבים היא מתכונת מקובלת בתחרויות בינלאומיות, שאף מופיעה בתקנון עמותת האדריכלים והיא תהליך טוב לפרויקט ציבורי כזה... בכל העולם נהוג שבפרויקטים מסוג זה מזמינים אדריכלים בינלאומיים. יש אדריכלים ישראלים מצוינים ומתכונת התחרות יוצרת יתרון מספרי לישראלים בשלב השני של התחרות - שמונה ישראלים לעומת ארבעה בינלאומיים".

מעמותת האדריכלים לא נמסרה תגובה עד רדת הגיליון לדפוס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו