למה אדריכל השימור של היכל התרבות חתך את שמו מהשלט?

העובדה שפרויקט ההתחדשות של היכל התרבות בתל אביב אינו פרויקט שימור מקבלת עתה חותם רשמי מהאדריכל אמנון בר אור

אסתר זנדברג
אסתר זנדברג
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים7
אסתר זנדברג
אסתר זנדברג

מהתחלה היה ברור שפרויקט ההתחדשות של היכל התרבות בתל אביב אינו פרויקט שימור. עכשיו זה רשמי והכתובת על הקיר; או ליתר דיוק, על השלט באתר הבנייה בהיכל שעליו מתנוססים שמות העושים במלאכה בפרויקט ורק שם אחד נעדר ממנו במפגיע - שמו של אדריכל השימור בפרויקט, שהיה אמור לעמוד בראש הרשימה, להוביל את הצוות המקצועי ולהיות שומר החותם של האוצר האדריכלי והתרבותי הנדיר הזה, מי שעל פיו יישק דבר.

אבל כאמור, כבר מיומו הראשון פרויקט הבנייה בהיכל התרבות לא היה ולא התכוון להיות "שיפוץ ושימור היכל התרבות", כפי שמצוין בשלט וכפי שטוענים לשווא בעיריית תל אביב ובתזמורת הפילהרמונית, בעלי הבניין ושאר הנוגעים בדבר, אלא פרויקט של הרס ובנייה מחדש שכדי להוציאו מהכוח לפועל אין צורך בשום אדריכל שימור, מספיק שיפוצניק. האחראי למחדל, לא ייאמן כי יסופר, הוא לא אחר מאשר אדריכל השימור עצמו - אמנון בר אור. הוא זה שהסיר משם את שמו במו ידיו, או ליתר דיוק בעזרת סכין חיתוך יפאנית, ועוברי אורח חדי עין לא יוכלו שלא להבחין בשורה ריקה ובולטת בלובנה בשלט המפירה את סדר השמות כעדות אילמת למעשה.

השלט על יד היכל התרבות בתל אביב. אין אדריכל שימור ואין שימורצילום: תומר אפלבאום

בר אור נקט את הצעד החריג אחרי שדרישתו להסיר את שמו בדרכים יותר מקובלות לא נענתה, כדבריו, ואחרי שעוד קודם לכן התפטר ממשרתו מהסיבה הפשוטה שלא ניתן לו מנדט לעשות את עבודתו כהלכה ומשרתו לא היתה אלא עלה תאנה על הכסת"ח של המערכת. כך ששמו של בר אור לא הוסר מהשלט מטעמי מצניעות, חלילה, וזאת גם לא היתה התפרצות זעם ונדליסטית בסגנונם של הווארד רוארק או צבי הקר. זהו גילוי נאות: אין אדריכל שימור ואין שימור והכל עבודה בעיניים.

אם יורשה לרדת לפרטים קטנוניים שאומרים הרבה, הרי מיקומה של השורה שנחתכה מהשלט, אי שם בין יועצים טכניים לתברואה, חשמל או מיזוג אוויר, היא עדות חותכת בזכות עצמה לסדר העדיפויות המקצועי המעוות בפרויקט, היינו הך הוא אם שמו של אדריכל השימור היה ממשיך להתנוסס על השלט או לא.

בפרויקט שימור אדריכל שימור אינו עוד יועץ טכני, עם כל הכבוד ליועצים הטכניים, אלא האדריכל הראשי. שמו היה צריך להתנוסס בראש השלט ובראש הצוות. בכל פרויקט שימור, ובמיוחד בעל חשיבות יוצאת דופן כמו היכל התרבות, אנשי המקצוע בכל שרשרת הפיקוד היו אמורים לסור למרותו של אדריכל השימור, להתיישר על פי כללי השימור ולא להיפך, כפי שקורה בפועל. וזה כולל גם את יועץ האקוסטיקה המהולל שהובהל לכאן כל הדרך מיפאן וגם את האדריכל המתכנן ששמם מתנוסס בראש השלט. וזה אומר הכל, אם בכלל נשאר עוד מה להגיד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ