בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחנת קינגס קרוס בלונדון משנה פנים

תחנת הרכבת הלונדונית אמנם מככבת בספרי "הארי פוטר" אבל רק כעת, לקראת האולימפיאדה, היא עברה שיפוץ מקיף

10תגובות

בסדרת ספרי "הארי פוטר" משמשת תחנת קינגס קרוס בצפון-מרכז לונדון כנקודת המוצא לרכבת האקספרס המובילה בכל שנה מאות מכשפות ומכשפים צעירים אל בית הספר לקוסמות הוגוורטס. כדי להגיע לרציף המיועד, שמכונה בספר "רציף תשע ושלושה רבעים", נדרשים פוטר וחבריו לרוץ דרך קיר של לבנים אדומות שמוגן על ידי כישוף מיוחד ואינו נגיש לבני אדם רגילים. על גבי הרציף נפרדים הקוסמים הצעירים מבני משפחותיהם ועולים לרכבת בדרך לעוד שנה של לימודים והרפתקאות.

במציאות, תחנת קינגס קרוס היא לוקיישן הרבה פחות קסום. בעקבות ההצלחה הפנומנלית של סדרת הספרים (וסדרת הסרטים שנעשתה בעקבותיה) החליטה ההנהלה להציב שלט קטן לציון הרציף של פוטר, אבל מעבר לכך התחנה עצמה חסרת חן מיוחד. זמן קצר לאחר הקמתה, באמצע המאה ה-19, הוסטה ממנה תשומת הלב כאשר מעבר לכביש הוקמה תחנת סנט פנקרס, שנחשבת לאחת מתחנות הרכבת היפות ביותר בעולם ולאיקונה של התקופה הוויקטוריאנית; ובשנת 2007, בשעה שסנט פנקרס נהפכה לטרמינל תחבורה בינלאומי בזכות רכבת היורוסטאר, נאלצה קינגס קרוס להסתפק בשירות של קווים פנימיים ובתדמית בלתי נוצצת בעליל.

הופטון וקרואו

כעת נראה שגם זמנה של קינגס קרוס הגיע. לקראת אירוח המשחקים האולימפיים בלונדון בקיץ זכתה התחנה לשיפוץ מקיף בעלות של חצי מיליארד ליש"ט, שכלל שימור של הבניין ההיסטורי ותוספת של אולם כניסה מפואר בעל גג המורכב מקונסטרוקציה מרהיבה של פלדה וזכוכית. בחודשי הקיץ צפויים לעבור בה בכל יום עשרות אלפי בני אדם בדרך לפארק האולימפי במזרח העיר; בסך הכל, כ-47 מיליון בני אדם יעברו בה בכל שנה.

מתכנן הפרויקט, האדריכל הבריטי ג'ון מקאסלן, אומר בשיחת טלפון ממשרדו בלונדון כי השיפוץ של קינגס קרוס מבטא את שובן של תחנות הרכבת לסדר היום האדריכלי. "הרכבת היא כלי התחבורה המרכזי בהרבה ערים באירופה, ויש עניין הולך וגובר מצד הציבור ומצד חברות הרכבות ביצירה של אדריכלות מעניינת ואיקונית שתלווה את חוויית הנסיעה", הוא מבהיר.

קינגס קרוס הוקמה ב-1852 (לפי תוכנית של המהנדס לואיס קאביט) ושימשה תחנת המוצא למסילת החוף המזרחי של בריטניה. מ-1862 היא משמשת את רכבת הנוסעים "הסקוטי המעופף", שמחברת בין בירת בריטניה לבין העיר אדינבורו שבקצה הצפוני של הממלכה. במלחמת העולם השנייה היא ניזוקה קשה בהפצצה של הלופטוואפה. היא שופצה בתוך זמן קצר וחזרה לפעילות סדירה. בשנות ה-70 של המאה ה-20 נוסף בקדמת התחנה אולם נוסעים חדש ומכוער למדי, שהסתיר חלק משמעותי מהחזית המקורית.

בדומה לפרויקטים אדריכליים רבים, גם פרויקט השיפוץ של התחנה נולד כתוצאה מבעיה פונקציונלית פשוטה לכאורה - הרחבה של אולם הנוסעים לטובת הגדלה של קיבולת הנוסעים. בסופו של דבר, הבעיה הזאת, ובצדה ההכנות לאולימפיאדה המתקרבת, היו הזרז לשיפוץ נרחב בהרבה, שהקיף את כל חלקי הבניין.

מקאסלן היה מופקד בעבר על השימור והשיפוץ של בניינים איקוניים כגון ביתן דה לה וור, שתיכנן האדריכלי היהודי-גרמני אריך מנדלסון בעיירת החוף בקסהיל בדרום בריטניה. הוא מסביר כי בפרויקט הנוכחי בקינגס קרוס הוא ניסה ליצור בניין בעל זהות חדשה וחדשנית, שמורכב הן מתכנון של אולם נוסעים חדש והן משימור מקיף של המבנה ההיסטורי של התחנה, כולל הרציפים המקוריים, גרמי המדרגות וחללי ההמתנה.

מסורת של סככות

המרכיב הבולט ביותר בתחנה המחודשת הוא סככת המתכת הגדולה שהוצבה מעל אולם הכניסה. היא צומחת מהקרקע כמעין גבעול בעל שריגים מעוגלים לבנים ואז נפתחת ונפרשת לצורה של חצי עיגול. הצורה המיוחדת הזאת איפשרה למקאסלן לוותר על עמודים באולם הנוסעים וליצור חלל פתוח ונקי מהפרעות ברוחב של כ-150 מטרים. בהיקף החיצוני של הסככה הוקם מבנה חדש ובו חללי מסחר ומשרדים. החזית המקורית והמשופצת של התחנה משמשת כעת כתפאורה המרכזית באולם. בשעות הלילה היא אף מוארת בצבעים ועוטה אופי דרמטי יותר.

הסככות (train shed) הן חלק בלתי נפרד מאוצר המלים של האדריכלות הבריטית מאז ימי המהפכה התעשייתית. הן שימשו במקור כחממות לצמחים אקזוטיים שהובאו מכל רחבי האימפריה הבריטית. עם כניסת רכבת הקיטור בשנות ה-30 של המאה ה-19 החלו ממדיהן לתפוח: הן נהפכו לחלק בלתי נפרד מהתכנון של תחנות הרכבות הוויקטוריאניות ושימשו לקירוי הרציפים. הסככות ייצגו - ובמידת מה עדיין מייצגות - קידמה טכנולוגית, יכולת הנדסית ומתמטית וחדשנות חומרית. כיום אפשר למצוא גרסאות מתקדמות שלהן בבנייני ציבור ברחבי העולם וגם בנמלי התעופה, שזוכים לחשיבות דומה לזו של תחנות הרכבת של המאה ה-19.

האדריכל הבריטי נורמן פוסטר השתמש לדוגמה בסככות מתכת בנמלי תעופה שתיכנן בהונג קונג ובבייג'ין. דוגמה עכשווית אחרת לסככת זכוכית, גם היא בתכנונו של פוסטר, נמצאת מעל החצר המרכזית של המוזיאון הבריטי בלונדון; שם היא נותרה שקופה לחלוטין והקונסטרוקציה שלה יוצרת צללים שנעים על גבי הרצפה בהתאם למהלך השמש. מקאסלן משתלב אם כך במסורת אדריכלית בריטית, ובדומה לעמיתיו, מנסה למתוח את הגבולות הצורניים והתפקודיים של הסככה.

גם בישראל אפשר למצוא סככה עכשווית אחת, בממדים צנועים בהרבה, שתלויה מעל תחנת רכבת השלום בתל אביב. למרבה הצער, התחנה אינה מתוחזקת כראוי ועל גבי הזכוכית נוצר מעטה סמיך של אבק, פיח ולכלוך.

ג'ון מקאסלן ושות'

השיפוץ של תחנת קינגס קרוס ושל תחנת סנט פנקרס הסמוכה הוא חלק מתהליך מקיף של התחדשות עירונית בצפון לונדון. משרדי גוגל בריטניה צפויים לעבור לסביבה בתוך כשנה וערכי הנדל"ן מסביב לשתי תחנות קיבלו לאחרונה תנופה משמעותית.

עם זאת, עולה השאלה באיזו מידה הבניין של מקאסלן משתלב בסביבתו ההיסטורית. סככת הזכוכית אמנם מקדשת את החזית הראשית של התחנה, אך גם מבודדת אותה מאחורי מסך זכוכית. חלק אחר של הסככה מתחבר לירכתיו של בניין מלון, אף הוא מוכרז לשימור, ומסתיר את קומת הקרקע שלו. נראה שבשם הפעלול האדריכלי נפגע המרקם העירוני ההיסטורי, שמאפיין את סביבתה של קינגס קרוס.

ביקורת אחרת שהתעוררה עם פתיחת התחנה המחודשת היא העלות שלה. מקאסלן עונה כי ההשקעה של כחצי מיליארד ליש"ט (כמעט שלושה מיליארד שקלים) עשויה להיראות "ענקית" אך היא אינה גבוהה במיוחד בתחום התשתיות. "כל עבודות הבנייה התבצעו במשך חמש שנים מבלי שבוטלה אפילו רכבת אחת", הוא אומר בגאווה. "זה בסך הכל 5% מהתקציב הכולל של האולימפיאדה בלונדון ו-10% ממה שמושקע בהקמה של טרמינל חדש בנמל התעופה היתרו. בסך הכל מדובר בעלויות צנועות למדי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו