האדריכלים קזויו סג’ימה וריו נישיזאווה בביקור בישראל - אדריכלות - הארץ

האדריכלים קזויו סג’ימה וריו נישיזאווה בביקור בישראל

השניים באו לירושלים כדי להציג את התוכניות לבניין העתידי של בצלאל במגרש הרוסים. הבניין מעוצב כטרסות אופקיות, שישמשו לצרכי הצללה, כמרפסות וכגנים. דפנותיו החיצוניות של הבניין יהיו חשופות לרחובות הסמוכים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

האדריכלים קזויו סג'ימה וריו נישיזאווה, בעלי משרד סאנה היפני, מבקרים בימים אלו בירושלים כדי להציג את תוכניות המשרד לבניין העתידי של בצלאל במגרש הרוסים. בנקודה זו, התכנון הוא עדיין סכמתי ובשלבי עבודה – שלושה רבעים ממנו הושלמו. בניגוד לביקור הקודם מטעם המשרד, שנערך ביוני 2012 ואז הוצגו התוכניות בפני חבר הנאמנים של בצלאל, כעת נדונות התוכניות בפורומים מצומצמים ובוועדות פנימיות מול הגורמים האקדמיים והמוניציפאליים.

סג'ימה ונישיזאווה, שנחתו בארץ ביום ראשון, נכחו בדיונים מול מתכננת מחוז ירושלים, בוועדת הבנייה של הוועד המנהל בבצלאל ומול ועדת ההיגוי של הסגל האקדמי. ההחלטה שלא לחשוף את התכנון בפני פורום רחב יותר, כמו גם שלא לפרסם דימויים מהתכנון המתגבש, נבעה מכך שזו הפעם הראשונה בה הוא מוצג בפני פרופ' אווה אילוז, נשיאת האקדמיה החדשה, ובפני סגן הנשיאה דור לין, והמשנה לה - ד"ר טל בן צבי.

קזויו סג'ימה (מימין) וריו נישיזאווה. ביקשו לבטל את ההפרדה המסורתית בין המחלקות השונות של בצלאלצילום: רויטרס

הבניין, שיוקם במגרש הרוסים בירושלים, בין קתדרלת השילוש הקדוש לבין מוזיאון המחתרות, ישתרע על שטח של 40 אלף מטרים רבועים ויהיה גדול ב-20 אחוזים מהשטח הנוכחי של האקדמיה. התקציב הכולל של הפרויקט עומד על כ-360 מיליון שקלים, מרביתם יגיעו ממכירת הבניין הנוכחי בהר הצופים וחלקו מתרומות.

בתכנון, כפי שהוצג לפני חצי שנה, ביקשו האדריכלים לבטל את ההפרדה המסורתית בין המחלקות השונות ולייצר ביניהן חללים משותפים, שיהוו נקודת מפגש ותצוגה. הבניין מעוצב כטרסות אופקיות, שישמשו לצרכי הצללה, כמרפסות וכגנים. דפנותיו החיצוניות של הבניין יהיו חשופות לרחובות הסמוכים באופן שבו יוכלו העוברים והשבים בהם לצפות בפעילות המתרחשת בתוך האקדמיה.

לדבריו של האדריכל יובל יסקי, ראש המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל ומי שמופקד על הקשר עם סאנה, זוכה התכנון לתגובות חיוביות. "הבניין פשוט יפהפה", אמר, "והולך ונהיה יפה מרגע לרגע".

סג'ימה ונישיזאווה, מייסדי סטודיו סאנה בטוקיו וזוכי פרס פריצקר לשנת 2010, נבחרו לתכנן את הבניין לפני כשנתיים, לאחר שהנהלת האקדמיה החליטה לגנוז את התוכנית הקודמת לקמפוס. משרד סאנה עובד בשיתוף פעולה עם משרד ניר-קוץ מתל אביב, וזהו ביקורם הרביעי בארץ במסגרת העבודה על הפרויקט. למרות העניין הציבורי, גם בביקוריהם הקודמים לא נחשפו לציבור דימויים מן הפרויקט.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ