טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם ראשון לציון בדרך להיות בירת התקשורת של ישראל?

למרות התלונות של עובדי "ידיעות אחרונות", בעיריית ראשון לציון משוכנעים כי המתחם שאליו עבר העיתון יהפוך את העיר לבירת התקשורת של ישראל. האם מתכנני המתחם יצליחו במשימה?

תגובות
הדמיה של המתחם במבט מלמעלה
ברוידא מעוז אדריכים

"המתחם מסביב מזעזע", מתלונן אחד מעובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", שהתמקם בימים האחרונים בבניין החדש של העיתון בראשון לציון מערב. "היו הבטחות של העירייה לשיפור, אבל אפילו לא דאגו לשביל נורמלי בין תחנת הרכבת במשה דיין למתחם אזור התעשייה. המתחם עד כדי כך לא מזמין להליכה, עד שהמערכת של העיתון מפעילה שאטלים כדי להביא ולהחזיר אנשים מהתחנה", הוא מספר.

במקביל לתלונות העובדים, יזמה לאחרונה עיריית ראשון לציון תחרות מוזמנים לתכנון המרחב הציבורי של בניין "ידיעות אחרונות" ויתר הבניינים סביבו, שהיא מתכננת למתג כ"מתחם מדיה". עד שהרעיונות ייצאו לפועל, מתכננים בעירייה לנטוע עצים לאורך הדרך. אדריכלית העיר, ורד סולומון, מודה כי בעירייה מודעים לבעיות. "יש צורך מיידי לטפל במרחב הזה שמאוד לא ידידותי להולכי רגל", היא אומרת.

שביל הגישה בין תחנת הרכבת למתחם
דודו בכר

כדי למצוא רעיונות הם הזמינו את אדריכל הנוף רוני מרגולין, את משרד האדריכלים דרמן ורבקל, ומשרדי אדריכלות הנוף מוריה־סקלי וברוידא־מעוז שיציעו הצעות לתכנון המרחב במסגרת תחרות סגורה. משרד ברוידא מעוז זכה בתחרות. "צריך לעשות פה מהלך מהיר וההצעה שלהם ישימה", מנמקת סולומון את הבחירה. "יש לנו כאן הזדמנות לייצר חיים ברובע שלא קיים היום", היא חושבת. "וזו לא הצעה פנטזיונרית, אלא הצעה שמעודדת את חיי הרחוב גם בלילה. מנכ"ל 'ידיעות אחרונות' אמר שהוא רוצה שאנשים יצאו למקום מואר ותוסס, וההצעה הזו עושה את זה מאד יפה".

אדריכלית הנוף עליזה ברוידא, שנבחרה לתכנן את הפרויקט, מסבירה שעיקר ההצעה היא להפוך את סביבת המכוניות לסביבת הולכי רגל. "לקחנו חלק מהרחוב שהיה מיועד לחניה ואנחנו הופכות אותו למדרכות". את החניות הן מציעות לרכז במתחם חניית הרכבת ובהמשך יתוספו חניונים תת־קרקעיים. המהלכים נועדו להפוך את המקום ליותר מעניין ומזמין בלילה ו"יהיו אולי מסכים שמקרינים כל מיני דברים", מתארת ברוידא, "מרחב שיעודד בתי קפה להוציא שולחנות וכיסאות החוצה".

הדמיה של המתחם המתוכנן
ברוידא מעוז אדריכים

בנוסף הן מתכננות שתי כיכרות שיחברו את הרחוב הפנימי המתוכנן — כיכר ידיעות וכיכר המדיה, שממנה תהיה דרך שתתחבר לתחנת הרכבת. העירייה גם מינתה את מתכנן הערים רן וולף לפקח על הפיכת המקום למתחם מדיה. בעירייה מקווים שהנוכחות של קבוצת "ידיעות אחרונות" שמצטרפת ל"גלובס" תמשוך למתחם עוד גופי תקשורת, מדיה, יח"צ ופרסום. המטרה היא מתחם שאולי יתחרה ברמת החייל. או כפי שמגדיר זאת ראש העיר דב צור, "הזדמנות לקדם את הפיתוח של האזור ולהעניק לו אופי כבירת התקשורת".

וולף, שניהל בין היתר את הקמת מתחם התחנה בירושלים ונמל יפו, חושב שצריך "לתקוף את המקום בכמה שכבות כדי לעורר בו שינוי". לדבריו, השלב הראשון הוא שינוי הפונקציות במתחם והפיכתו ממתחם מוטה תעשייה ובתי מלאכה למתחם מוטה משרדים ומסחר. השלב השני הוא הפיכת המרחב למקום שמעודד שוטטות — המהלך שמתכנן משרד ברוידא־מעוז. "שיהיה עוד מקום עם פוטנציאל בילוי, אבל לא כזה שמתחרה ביס פלנט או במתחם הרובע שפועלים בעיר", אומר וולף. השלב השלישי הוא "להפוך את המקום הזה ליותר מאשר מתחם תעסוקתי", אומר וולף ומתכוון לתכנים שהם מעוניינים שיפעלו במקום ושטרם גובשו במדויק.

יסקי מור סיוון

אחד המקומות הנוספים, פרט ל"ידיעות אחרונות", שעובר את השינוי שאליו מתכוון וולף בשלב הראשון, הוא מתחם חברת כרמית. מפעל החברה מתפנה ובמקומו יבנה קומפלקס תעסוקה שיאכלס מסחר בקומת הקרקע. הקומפלקס יורכב ממגדל שגובהו עד 40 קומות ולצדו מבנה נמוך יותר שגובהו כתשע קומות, כשבין שני הבניינים יש ציר שמתחבר לרכבת וקצהו השני למתחם המדיה. האדריכלית רחל פללר, ממשרד יסקי מור סיוון שמתכננים את הפרויקט, אומרת שזו היתה יוזמה של החברה לחבר את הקומפלקס למתחם המדיה. לדבריה, "זה אזור שעומדים לעבור בו קווי רכבת קלה והוא יכול להתפתח למשרדים ותעסוקה, ואנחנו היינו צריכים לחשוב איך מביאים את האנשים לפרויקט, איך הם גם יגיעו אליו ברגל ואיך יוצרים קומת קרקע פעילה. זו יוזמה שמשרתת גם את העיר וגם את הלקוח".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות