שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נעמה ריבה
נעמה ריבה
ההצעה הזוכה לתכנון מוזיאון גוגנהיים בהלסינקי
ההצעה הזוכה לתכנון מוזיאון גוגנהיים בהלסינקיצילום: Heikki Saukkomaa/אי־פי
נעמה ריבה
נעמה ריבה

מועצת העיר של הלסינקי דחתה את התוכנית להקים מוזיאון גוגנהיים בבירת פינלנד. עלות הפרויקט נאמדה ב–150 מיליון יורו, יותר ממחצית מהסכום במימון ציבורי. אין זו הפעם הראשונה שתכנון של מוזיאון גוגנהיים מתבטל. ב–2012 בוטל פרויקט מוזיאון בעיר וילנה בליטא בתכנון האדריכלית הבריטית־עיראקית המנוחה זאהה חדיד, בשל חשדות לשחיתות. ונציה ובילבאו הן כעת הערים היחידות באירופה שיש בהן מוזיאונים שמנהלת קרן גוגנהיים.

התחרות לתכנון המוזיאון בהלסינקי היתה חסרת תקדים בהיקפה ובהתעניינות בינלאומית. הוגשו לה 1,715 הצעות של אדריכלים מ–77 מדינות, כולל הצעות של משרדי אדריכלים ישראלים. הזוכים היו היו האדריכלים הצעירים, בני הזוג ניקולס מורו הצרפתי (Nicolas Moreau) והירוקו קוסונוקי היפנית (Hiroko Kusunoki), על הצעתם "אמנות בעיר". ההצעה כללה שמונה מבנים מחופים עץ כהה, שתקרתם מקורה בגגות קעורים. המוזיאון היה אמור להיבנות בדרום הנמל המקומי ולהשתרע על פני 12 אלף מ"ר, מהם 4,000 מ"ר של שטחי תצוגה. בין המבנים תוכננו מעברים חשופים וחצרות פנימיות. מבנה נוסף, שדומה למבנים האחרים בחומריותו אבל גבוה מהם, תוכנן כמגדל תצפית על כל העיר ואמור היה להיות מואר בלילה. בשעתו, צוות השופטים אמר על ההצעה שהיא שומרת על אינטימיות ומכבדת את המרקם העירוני.

מתכנני ההצעה הזוכה, הירוקו קוסונוקי (מימין) וניקולס מורו
מתכנני ההצעה הזוכה, הירוקו קוסונוקי (מימין) וניקולס מורוצילום: Heikki Saukkomaa/אי־פי

מנהל מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק, ריצ'רד ארמסטרונג, אמר ל"ניו יורק טיימס" לפני ההצבעה בהלסינקי כי המוזיאון יוכל לשפר את הפרופיל התרבותי של העיר בדומה לבילבאו. לאחר ההצבעה אמר שהתוצאה מאכזבת וזו "תגובת נגד לגלובליזציה". הפרויקט עורר מחלוקת בשנים האחרונות ורבים התנגדו לו, בין השאר בטענה שהוא יהפוך את הנמל ל"מקדונלד'ס של האמנות". מועצת העיר מסרה לאחר ההצבעה שההתנגדות נובעת בשל העלויות הגבוהות, מימון פרטי לא ראוי ומיקומו באתר בעל ערך. חבר מועצת העיר אוסקו פאג'מאקי אמר שכעת הם יכולים להתמקד "ביצירת אטרקציות מקומיות, במקום לייבא את הגוגנהיים".

מורו וקוסונוקי אמרו לאתר Archinet כי הם מאוכזבים מההחלטה, אבל זו היתה הרפתקה יוצאת דופן. לדבריהם, הפרויקט הוא אבן דרך ועודד מחשבות חדשות בשל התחרות השקופה והפתוחה. "העניין התקשורתי הבינלאומי בפרויקט ומספר השיא של המשתתפים מדגימים כיצד למרות תהפוכות והמצב הכלכלי הקשה ממשיכים אנשים למצוא באמנות ובתרבות חיוניות לחיים", אמרו.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ