רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברקת דחה חלופות להרס ארבעה מבנים היסטוריים בכניסה לירושלים

בוועדת השימור של ירושלים התקיים דיון בניסיון להגיע לפשרה בין המועצה לשימור אתרים לעירייה, בעקבות כוונתה להרוס חלק ממבני "מתחם הרכב". העירייה: חמישה מתוך תשעת המבנים יישמרו

11תגובות
המועצה לשימור אתרים הציגה בדיון
סולר אדריכלים

בעקבות החלטת עיריית ירושלים להרוס ארבעה מבנים היסטוריים בכניסה לעיר והגשת ערר מצד המועצה לשימור אתרים נגד ההחלטה, אתמול (שני) התקיים דיון מיוחד בוועדת השימור של ירושלים בניסיון להגיע לפשרה בין הצדדים. במהלך הדיון עלו כמה הצעות חלופיות להרס המבנים, אולם ראש העיר ניר ברקת ומהנדס העיר שלמה אשכול הצביעו בעד ההריסה, וכעת ועדת הערר המחוזית תידרש לדון בנושא.

המבנים המיועדים להריסה נמצאים ליד התחנה המרכזית בכניסה לבירה, והם חלק משורת בניינים נטושים משנות ה–20 וה–30 המכונים "מתחם הרכב". בשטח מקודמת תוכנית ענק לבניית מגדלי משרדים, מלונאות ומסחר, ובמקום הבניינים ההיסטוריים צפויה לקום רחבה שתשתרע בין התחנה המרכזית לתחנת הרכבת המהירה שעתידה להתחיל לפעול בחודשים הקרובים.

"מתחם הרכב" בכניסה לירושלים
אמיל סלמן

לדברי העירייה, קיימת תוכנית מאושרת להריסת הבניינים. אלא שיש תוכנית נוספת שמחייבת את שימור הבניינים. מלבד התוכנית להריסת המבנים, הוצגו בדיון גם חלופות כמו הריסת חלקים שונים של מקבץ הבניינים, והזזת תחנת הרכבת הקלה ושמירה על הבניינים. בנוסף הוצגה סימולציה של תנועת הולכי הרגל במרחב ועלתה הטענה כי אם המבנים ההיסטוריים יישארו במקומם, הדבר יפריע למעבר נגיש.

המועצה לשימור אתרים הציגה בדיון הצעה אלטרנטיבית שמאפשרת את שימורו של המתחם. האדריכל גיורא סולר שהכין את ההצעה עבור המועצה הציע להרוס מחיצות פנימיות בבניינים ולפתוח פתחים שישמשו כמעברים ללא דלתות וחלונות, מה שיצור רחבה פנימית מקורה של 550 מ"ר שתאפשר תנועת הולכי רגל מכיוון תחנת הרכבת לתחנת האוטובוסים המרכזית ורחוב יפו. הריסת התוספות המאוחרות ישפרו את קו הראייה, קומת הקרקע תישאר נקייה מבנייה ומכשולים, היא תהיה מונגשת וניתן יהיה להשתמש במבנים ההיסטוריים כחנויות, משרדים או כמרכז מידע עירוני ראשי. מהנדס העיר שלמה אשכול כי הצעה זו אינה ישימה.

איור של ההצעה החלופית של המועצה לשימור אתרים
שלום קוולר

ראשת מחלקת השימור בעיריית ירושלים, תמר קאופמן, הציעה לשקול הריסת שני מבנים בלבד במקום ארבעה, אך ראש העיר אמר שהוא אינו מקבל את ההצעה. רק חבר מועצה אחד נכח בהצבעה — יוחנן ויצמן, נציג חסידות גור, שנמנע. חברת המועצה היחידה שהתנגדה לתוכנית ההריסה היא לורה ורטון ממרצ, אולם היא לא הצביעה בפועל מכיוון שהיתה צריכה לצאת טרם ביצוע ההצבעה.

יוחנן ויצמן אמר ל"הארץ" שהוא הציע הצעה נוספת. "הצעתי, כמו שעשו בתל אביב בשרונה, להעתיק את הבניינים כך שיהיו מתחת למגדלים. אני חושב שגם ההצעה של המועצה לשימור אתרים טובה. אולי אם היו עוד חברי מועצה בדיון הייתי מצביע נגד". עם זאת הוא אומר שהמחשבה על הכיכר "היא לא גרועה, למרות שאין לי הרגשה טובה עם ההריסה".

התוכנית המקורית - הקמת רחבה בין התחנה המרכזית לתחנת הרכבת המהירה, ללא "מתחם הרכב"
ללא קרדיט

יו"ר המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון אמר לאחר הדיון כי הפתרון שהם הציעו היה מאפשר למגדלים ולבניינים לשימור לחיות זה לצד זה: "אנחנו נתנו פתרון בוגר. אמרנו שיש בעיה אבל גם נתנו פתרון. זה אחד המקרים בהם השימור יכול לחיות עם התכנון. העירייה התנצלה על זה שלא הכניסה את המבנה לתהליך לאורך שנות התכנון (של הפרויקט החדש, נ"ר). זה מקרה קלאסי שהעירייה היתה צריכה להציע פתרון. כולם אוהבים את ירושלים, בוודאי גם ראש העיר, אבל להרוס הכי קל".

מעיריית ירושלים נמסר כי "כלל החלופות להצעת העירייה וחברת עדן שהוצגו בוועדת השימור אינן עומדות בקנה אחד עם אמות המידה המקצועיות החשובות של שימור מבנים בישראל. ההצעות השונות מדברות על הריסה חלקית או העתקה הפוגעות במבנים כמו גם אינן לוקחות בחשבון את ההיבט של בטיחות הולכי הרגל במרחב המדובר. אנו בטוחים כי התוכנית המקורית היא הרלוונטית והנכונה ביותר בסוגיה זו – תוכנית המאזנת בין צרכי שימור המבנים ונראותם במרחב הציבורי ובין צרכי הפיתוח והבטיחות של מאות אלפי הולכי הרגל אשר יפקדו את תחנות הרכבת והתחנה המרכזית בכניסה לעיר ירושלים מידי יום. חמישה מתוך תשעת מבני מתחם הרכב הישן ימשיכו להתקיים בשלמותם ובמלוא הדרם בחלקו המזרחי של המתחם, לשימור היסטורי ולטובת הכלל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#