בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניצחון לתומכי השימור: בוטלה הריסת מבנים היסטוריים סביב תחנת הרכבת המהירה בכניסה לירושלים

ועדת הערר המחוזית קבעה שנפלו כשלים בתוכנית להרוס מחצית מ"מתחם הרכב", בין התחנה המרכזית לתחנת הרכבת החדשה, וקיבלה את עמדת המועצה לשימור אתרים

8תגובות
בנייני מתחם הרכב כיום
אמיל סלמן

ועדת הערר של מחוז ירושלים ביטלה ביום חמישי האחרון את ההיתר להריסת מחצית מ"מתחם הרכב" בכניסה לירושלים, וקבעה כי הליך התכנון של המרחב הציבורי סביב תחנת הרכבת המהירה בכניסה לירושלים הוא כושל. הוועדה קבעה כי הליך תכנון המתחם — שכולל הקמת מגדלים רבים, מבני ציבור ומסחר — היה אמור לקחת בחשבון בשלב מוקדם יותר את תכנון הרחבה הסמוכה לתחנת הרכבת ואת הבניינים לשימור שנמצאים בה.

עיריית ירושלים וחברת עדן החליטו לפני שנה חצי להרוס ארבעה בניינים שהם חלק משורת בניינים היסטוריים במתחם הרכב, בכדי ליצור רחבה בין תחנת הרכבת החדשה המהירה לתחנה המרכזית. בנוסף, תוכננה הקמה של מגדל תצפית זמני בשטח אחד הבניינים המיועדים להריסה. מתחם הרכב הוא שריד אחרון לבנייה היסטורית באזור זה של העיר, שרבים מבנייניו הוותיקים נהרסו. ההחלטה התקבלה בהמלצת משרד אדריכלות־הנוף הגרמני "טופוטק 1", שאמון על תכנון הפיתוח הנופי בכניסה לירושלים. המבנים שמיועדים להריסה נבנו בשנות ה–20 וה–30 של המאה הקודמת. בקומת הקרקע פעל מסחר והקומות העליונות שימשו למגורים.

מתוך דוח המרחב הציבורי של טופוטק: הדמיות הכניסה לירושלים בלי מתחם הרכב. החלק המסומן בעיגול הוא האזור בו נמצאים מבני מתחם הרכב כיום

המועצה לשימור אתרים ערערה על החלטת ההריסה והציעה חלופה — להרוס מחיצות פנימיות בבניינים ההיסטוריים בלי להורסם ולפתוח פתחים שישמשו כמעברים ללא דלתות וחלונות, מה שייצור רחבה פנימית מקורה של 550 מ"ר שתאפשר תנועת הולכי רגל מכיוון תחנת הרכבת אל תחנת האוטובוסים המרכזית ורחוב יפו.

בתגובה לערר הציגה עיריית ירושלים חוות דעת של מהנדס העירייה, האדריכל שלמה אשכול, ושל יועץ הבטיחות רמי שמש, שכתב כי המצב הקיים לא עומד בתקני הבטיחות של אדם למטר רבוע ולכן הוא ממליץ להרוס את ארבעת הבניינים במתחם הרכב כדי להביא להורדה משמעותית של הצפיפות במרחב הציבורי. אבל המועצה לשימור אתרים מצדה הוסיפה לערר חוות־דעת של מתכנן ערים פורטוגזי בשם מנואל פאולו טיקסיירה, שהיה מעורב בפרויקטים תחבורתיים המשלבים שימור בפורטוגל. הוא כתב בחוות דעת שפעולת ההריסה לא בהכרח תביא לשיפור תנועת הולכי הרגל במרחב, ולשם כך יש לעשות שינויים אחרים בתנועת כלי הרכב באזור.

התכנון הנגדי להצעת הריסת המבנים: הכשרתם למעבר פנימי בתוכם
שלום קוולר

טיקסיירה כתב כי שמירה על המבנים ההיסטוריים "לא תהווה איום על ביטחונם של הולכי הרגל. שיקום המבנים הללו יוכל להוסיף ערך למרכז התחבורה ולתפקודו הכללי. לצורך השיפור האמיתי של בטיחות הולכי הרגל ונוחותם, צריך יהיה ליישם באתר מערכת צעדים אחרת. ההחלטה על עתיד האתר ומה שיוכל לספר על ההיסטוריה המקומית, היא ביסודה החלטה פוליטית. לכן רצוי שבנושא זה יופץ מידע טוב ועדכני יותר".

מבני הרכב לפי התכנון הנגדי, מבט מבחוץ
שלום קוולר

ועדת הערר, בראשות עו"ד אליעד וינשל, קיבלה את הטענה על ערכם ההיסטורי הבניינים והיא מציינת כי בכל התהליכים התכנוניים שקדמו לאישור התוכנית הכניסה לעיר, היה ברור לכל המעורבים שיש לשמר את כל מבני מתחם הרכב. "במסגרת תכנון השער המודרני לעיר, יש לשמר את המתחם על מנת לרמז על אופייה ההיסטורי של העיר", מציינת ועדת הערר, וקובעת כי בעיות הבטיחות שהעלתה עיריית ירושלים "לא היו מספיק משכנעות כדי להצדיק את הריסת המבנים". לפיכך, קבעה הוועדה צריך להכין תוכנית חדשה שתידון בכל ועדות התכנון ותוצג לציבור בטרם תאושר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו