בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עיריית ירושלים לא מתייאשת: מנסה שוב להרוס את המבנים ההיסטוריים בכניסה לעיר

ארבעה מתוך תשעה מבנים ב"מתחם הרכב", הממוקם ליד תחנת הרכבת החדשה, אמורים להיהרס ומעל החמישה הנותרים מתוכנן קומפלקס תרבות ומסחר בן ארבע קומות

12תגובות
הדמיה של התוכנית החדשה, עם קומפלקס בן ארבע קומות שייבנה מעל חמשת הבניינים ההיסטוריים הנותרים מבין התשעה
פרחי צפריר אדריכלים

עיריית ירושלים מקדמת תוכנית חדשה שתאפשר לה להרוס ארבעה בניינים כבני מאה — שהם חלק מ"מתחם הרכב" הממוקם בין התחנה המרכזית לתחנת הרכבת החדשה יצחק נבון. במתחם תשעה בניינים, והוא שריד היסטורי אחרון באזור שהתמלא בבנייה חדשה ומתוכננים סביבו מגדלים רבים שיאכלסו כמיליון מטר רבוע של שטחי תעסוקה — כחלק מפרויקט הכניסה לעיר.

המבנים הוקמו בשנות ה–20 של המאה הקודמת למטרות השכרה. האדמות במתחם השתייכו לשני כפרים, שייח באדר וליפתא, ותושביהם הקימו את המבנים לצרכי השקעה. בדירות השונות גרו משפחות יהודיות וערביות.

בנייני מתחם הרכב כיום
אמיל סלמן

התוכנית החדשה מקודמת למרות שוועדת ערר מחוזית דחתה את ניסיונה הקודם של העירייה להגיש היתר הריסה לאותם בניינים, ולאחר שביהמ"ש המחוזי בירושלים דחה את עתירת העירייה לביטול החלטת ועדת הערר. בנוסף להריסת הבניינים, המתוכננת כעת בפעם השלישית, ייבנה מעל חמשת הבניינים הנותרים, שישומרו באופן חלקי, קומפלקס בשטח 9,000 מ"ר ובגובה ארבע קומות, שיאכלס דירות שיתופיות, שטחי מסחר, תעסוקה ותרבות. התוכנית צפויה לעלות לדיון ביום ראשון בוועדת השימור העירונית ובהמשך תידון בוועדה המחוזית.

בעיריית ירושלים טוענים שההריסה היא לטובת מעברם הבטוח של 350 אלף איש, שיעברו בעתיד במתחם שהוא לב ליבו של המרכז התחבורתי. לטענת העירייה המבנים עומדים כיום מוזנחים ונטושים ובמסגרת התוכנית ישוקמו וישומרו חלק מהם. התוכנית "מאזנת באופן מיטבי בין צורכי שימור לבין רמת השירות והבטיחות הבסיסית הנדרשת באזור מסוג זה והיא נבחנה בדקדקנות על כלל היבטיה", מסרו.

מתכנן הערים הפורטוגזי מנואל פאולו טיקסיירה, שהיה מעורב בפרויקטים תחבורתיים המשלבים שימור וכתב חוות־דעת על התוכנית, אמר בה כי נקודת המבט של המתכננים היא לייצר כיכר, כלומר מקום לשהייה, בעוד הסיטואציה המרחבית באזור היא של תנועה — אנשים שהולכים ממקום למקום. לדעתו צריך לייצר עוד מעברים והוא ממליץ להשתמש בקומת הקרקע של הבניינים ההיסטוריים הקרובים לתחנת הרכבת החדשה כחנות ומרכז מבקרים — הפתוחים ביום ונסגרים בלילה.

איציק שוויקי, מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים, טוען כי "העירייה ממשיכה עם תוכנית עוד יותר הזויה מהקודמת. הם מתעקשים על עניין הבטיחות למרות שהוא כבר נדחה. אין שום בעיה להשאיר את הבניינים ולבנות מעליהם שתי קומות, במקום זה הם גם הורסים, וגם מתכננים לבנות מסה חדשה שתרכב על הבניינים הנותרים, באזור שכבר מתוכננים בו הרבה מאוד שטחי מסחר ותעסוקה". שוויקי מציין עוד כי מדובר במבנים בבעלות ציבורית.

יו"ר ועדת השימור, חבר המועצה יוחנן ויצמן, אומר: "אני מסכים שחלק מהדברים שמוצעים לא טובים. אבל זו תוכנית שתוצג לציבור והוא יוכל להתנגד לה. אני חושב שבסוף נצמצם את היקף ההריסה ואת היקף הבנייה החדשה בהתאם לבדיקה השמאית". בתשובה לשאלה למה העירייה או המדינה לא לוקחות עליהן את השימור, הוא אומר: "המטרה שלי היא לתת זכויות בנייה מינימליות נוספות כדי שיכסו את עלויות השימור. המדינה צריכה להכניס את היד לכיס, אבל גם במקומות אחרים שיש מבנים לשימור בבעלות המדינה — כמו מתחם שנלר — לא מצליחים לשמר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו