בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המפלצת מנוטרדאם תקום שוב, ושוב

הקתדרלה הפריזאית שעלתה בלהבות היתה חיקוי מוצלח של אסתטיקה גותית ששקעה הרבה לפני ההקמה. עכשיו העולם מתאבל על מות הפנטזיה, וממתין להולדת הבאה

35תגובות
אחת ממפלצות הקתדרלה. משקיפה לעתיד, על השיפוץ שיבוא
Charles Platiau/רויטרס

נוטרדאם פריז אינה הקתדרלה הגותית היפה ביותר, גם לא הגבוהה או השלמה ביותר, אבל היא ללא ספק סמל: אדיקות דתית משולבת ברעיונות מלוכניים של ימי הביניים; סמל דיכוי עבור המהפכה הצרפתית; סמל רוחניות עבור הרומנטיקה והמודרניזם. כל דור ותפיסתו.

בסוף המאה ה–19, דור מחַיי הגותיקה, ובראשם הסופר ויקטור הוגו והאדריכל אז'ה עמנואל ויולה לה־דוק, מנעו את הרס הקתדרלה המוזנחת והובילו שיפוץ ושחזור רחב הקף שלה. את הסמל המפורסם ביותר של הנוטרדאם, המפלצות שמשקיפות על פריז שנבנו על שני מגדליה, הגה הוגו כפנטזיה על האסתטיקה הגותית של ימי־הביניים.

קתדרלת נוטרדאם עולה בלהבות, אתמול. היתה חיקוי טוב יותר מהמקור
AFP
גלריית הכימרות של הקתדרלה, ועליה כבאים. לה־דוק נתן דרור לדמיונו ועיצב את יצורי האבן
Christophe Ena/אי־פי

לה־דוק נתן דרור לדמיונו ועיצב אוסף גרוטסקים (שמם השגור של פסלי המפלצות הנמצאים על גבי קתדרלות גותיות) וכימרות (מפלצת בעלת ראש של אריה, גוף של עז וזנב של נחש או דרקון). אלה נודעו לימים כ"גלריית הכימרות".

לצד הגרוטסקים נבנו גם גרגוילים, מרזבים המעוצבים כשדים, דרקונים ושאר דמויות מעוותות. מטרתם, לצד פעולת ניקוז המים המתבקשת, היתה הפחדה של רוחות רעות ומניעת כניסתן לקתדרלה. כנסיות רבות אוכלסו באותם ימים בפסלי מפלצות ושדים, אבל אלו תפקדו כאמור כמרזבים או הרכיבו אלמנט מבני. בחירתו העיצובית של הוגו הולידה יצור חדש לגמרי, שבאופן פרדוקסלי היה יותר מושך וקסום ממאיים, והכניסו לתודעה התרבותית הכלל עולמית. 

קתדרלת נוטרדאם. בקרוב יקום דור חדש של מחיי גותיקה שייצור עבור ילדנו סימולקרה אחרת
AFP

הדבר נכון גם לכוח המבנה. הכנסייה שהוגו ולה־דוק בראו יחדיו היתה בחזקת העתק לא נאמן למקור, שהינו טוב יותר מהמקור ומשכיח אותו. או במילה אחת: סימולקרום.

בהמשך כוננה עבורנו הכנסייה פנטזיה שהפכה בתורה ל"אמת היסטורית". ניתן לראות בשריפה מהלך ציני של ההיסטוריה: צריח העץ שבנה לה־דוק ועליו הציב את פסלו הוא שהוביל להרס המקור. השריפה היא טרגדיה חוצת זמן, גבולות, תרבות ודת, וכעת יקום דור חדש של מחיי גותיקה שייצור עבור ילדנו סימולקרום אחר. בזאת אנו מתאבלים על מות הפנטזיה, ומייחלים ללידתה של הבאה. 

פרופ' אסף פינקוס הוא ראש התוכנית הבינתחומית באמנויות, אוניברסיטת תל אביב, ויו"ר קרן טיאף לחקר האמנות בישראל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו