בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בזכות מאבק התושבים: 26 עצי פיקוס לא ייכרתו ביפו

בניגוד לתכנון המקורי של נת"ע, מסילות הרכבת הקלה יוסטו כדי לא לפגוע בעצים הוותיקים. החברה להגנת הטבע: "שינוי מבורך בתפיסה של הליך שיתוף הציבור"

20תגובות
שדרות ירושלים ביפו
מגד גוזני

בעקבות מאבק תושבי יפו וקהילת החברה להגנת הטבע בתל אביב־יפו, הוחלט אתמול (רביעי) לשמור על 26 עצי הפיקוס הוותיקים בצפון שדרות ירושלים שבעיר. כפי שפורסם בפברואר השנה ב"הארץ", מתכננת חברת נת"ע לכרות אלפי עצים לאורך תוואי הרכבות הקלות בגוש דן בכלל ועצים ותיקים ביפו בפרט. חלק מהעצים בדרום השדרה כבר נכרתו.

נציגי התושבים, שהחלו במאבקם לפני שלוש שנים, זכו בשנה האחרונה לתמיכת העירייה בנוגע לשינוי התכנון לטובת העצים. פיליפ ברנדיס, אדריכל ומתכנן־ערים שמתגורר ביפו, הכין תוכנית אלטרנטיבית לזו של נת"ע ובה הציע לתכנן מחדש שלוש תחנות בשדרות ירושלים בפינת הרחובות ארליך, בן צבי וסלמה. בחודש יולי השנה, נפגשה נת"ע עם נציגי התושבים וגורמים נוספים והוחלט לבדוק באופן מעמיק את תכנון התוואי כדי לשמר את העצים.

לאחר שנת"ע מינתה מתכנן ייעודי למקטע בשדרה, הוחלט להסיט את תוואי המסילות בעשרות סנטימטרים כך שהמרחק מקצה רציף התחנות ועד לעצים יהיה מטר וחצי לפחות. באזור זה הרכבת תיסע במהירות מופחתת שלא תעלה על 25 קמ"ש כדי לאפשר מרחב בטיחותי ומוצל להולכי הרגל. ברנדיס מברך על תוצאת המאבק: "אם המאבק היה מתחיל בשלב מוקדם יותר, אולי היינו יכולים להילחם על העצים בדרום העיר, לכיוון בת ים. שם העצים משמעותיים פחות, אך חבל עליהם מבחינת החשיבות האורבנית". את המהלך ליוותה עירית רחמני, מהנדסת תחבורה ראשית בנת"ע.

מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה עשתה מאמץ להפחית את כמות העצים שיכרתו ובתיאום עם נת"ע נמצא שאפשר לשמר את רובם הגדול, לרבות ברציפי הרכבת. לבקשת העירייה התחייבה נת"ע לעשות מאמץ עילאי לצמצם את מספר העצים הנכרתים ברציפים, ככל שהדבר מתאפשר מבחינת הנגישות והבטיחות".

מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "המהלך מהווה שינוי מבורך בתפיסה של הליך שיתוף הציבור. זו הפעם הראשונה, במסגרת הליך זה, שנערך שיח רציני סביב תוכניות חלופיות שהוצגו על ידי התושבים, ונציגי ציבור בעלי ידע מקצועי שותפו בתכנון עצמו. השדרה היא המקום היחיד ביפו שבו קיימים עצים עתירי צמרות במספר ובריכוז משמעותיים. אנו מקווים שהמשך התכנון המפורט ישמר את כל מה שהובטח וייושם במלואו. אנו רואים את המהלך כמסמן כיוון נכון לעתיד, שבו העצים יילקחו בחשבון כתשתית תכנונית ותובטח האפשרות לנטוע עצים משמעותיים עם בתי גידול מתאימים בתכנון העתידי".

מנת"ע נמסר: "חברת נת"ע מתקדמת בעבודות להקמת הקו האדום בשדרות ירושלים ביפו. בחודשים האחרונים מתנהל תהליך התכנון המפורט של המקטע הצפוני של השדרה, בין רחוב ארליך לדרך סלמה. התכנון מביא בחשבון היבטים רבים של הנדסה, תכנון אורבני לתועלת התושבים והעסקים ושימור העצים והנוף. לאור המדידות המדויקות במסגרת התכנון, ובהנחיית עיריית תל אביב יפו מסתמן בשלב זה כי ניתן לשמר את רובם הגדול של העצים, לרבות ברציפי הרכבת. במסגרת התכנון נבחנה גם הצעתם של התושבים להזזת מיקומי התחנות, אך נמצאה ברובה לא ישימה. עם זאת, לבקשת העירייה התחייבה נת"ע להימנע מכריתת עצים ברציפים ככל שהדבר מתאפשר מבחינת נגישות ובטיחות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו