מוזיאון ישראל דורש להזיז תחנת רכבת שצפויה לקום לצדו

תחנת הקו הזהוב הסופית תיצור "חיץ מפריד, זר ומכוער, בין המוזיאון למנזר בעמק המצלבה" — כך נכתב במסמך התנגדות מטעם המוזיאון שיוגש השבוע לוועדה המחוזית בירושלים

נעמה ריבה
נעמה ריבה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מוזיאון ישראל. תחנת רכבת סופית בעייתיתצילום: תומר אפלבאום
נעמה ריבה
נעמה ריבה

מוזיאון ישראל צפוי להגיש השבוע התנגדות רשמית לוועדה המחוזית בירושלים,  ובה דרישה לשנות את תוואי הקו הזהוב של הרכבת הקלה בירושלים.

לפי ההתנגדות שנוסחה על ידי עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע ויוצג מחר (שלישי) בדיון התנגדויות בוועדה המחוזית ירושלים, תחנת הרכבת שצפויה לקום במסגרתו בסמוך למוזיאון, תיצור "חיץ מפריד, זר ומכוער, בולט ומכוער בין המוזיאון לבין המנזר בעמק המצלבה" — זאת בשל היותה תחנה סופית בקו, המחייבת בבניית מסלול מסילתי באורך 70 מטרים שימשיך אותה לכיוון דרום ויכלול קירות תומכים. בנוסף, צוין כי שטחי ההתארגנות לעבודות ההרכבת שימוקמו באזור יפגעו בתפקוד השוטף של המוזיאון ויגרמו לעקירה של עשרות עצים.

הדמיית קו הרכבת הקלה, הצפוי להסתיר את חזית המוזיאון
הדמיית קו הרכבת הקלה, הצפוי להסתיר את חזית המוזיאון צילום: Topotek1

הקו הזהוב צפוי לעבור במוקדי ממשל, תרבות, תיירות ותעסוקה מרכזיים בעיר כמו הכנסת, משרדי הממשלה, הספרייה הלאומית, בית המשפט העליון ומוזיאון ישראל בסופו. תוואי הקו יעבור ברחובות יצחק רבין, יואל זוסמן, אליעזר קפלן, דרך רופין ושמואל סטפן וויז, וייתחבר לצירי רכבת מרכזיים כמו הקו האדום הפעיל והקו הירוק העתידי.

עוד נכתב כי הבחירה לבנות את התחנה בסמוך למוזיאון במתכונת האמורה, הנה "שגיאה תכנונית ואדריכלית, ופגיעה קשה ביסודות עליהם התבסס תכנון המוזיאון". יסודות אלה נשמרו מזה עשורים, מאז נחנך המוזיאון ב–1965, שנבנה על פי תוכניות של זוכי פרס ישראל אל מנספלד ודורה גד. חבר השופטים, שבחר אז בהצעה שהזכירה בנייה ורנקולרית של כפר ים־תיכוני המורכב מיחידות בניין קטנות המשתלבות בנוף, ציין אז כי יש לשמר את הקומפוזיציה הייחודית של המוזיאון ואין לבנות בקרבתו. גם לאחר שיפוץ המוזיאון, שהסתיים לפני כעשור, שומרו עקרונות התיכנון המקוריים של המוזיאון.

הדמיה המראה חלופה למסלול הרכבת הקלה שמציע מוזיאון ישראל
הדמיה המראה חלופה למסלול הרכבת הקלה שמציע מוזיאון ישראלצילום: Topotek1

בנוסף ל"פגיעה באייקון התרבותי הישראלי", נטען כי הרעיון למקם את התחנה בפינה הצפון מזרחית של המוזיאון סותרת את התוכניות שמקדמת הרשות לפיתוח ירושלים שמחברת בין רחוב רופין לגן סאקר לחזית המוזיאון ועמק המצלבה.

לצד הביקורת, מציע המוזיאון תוכנית חלופית, אותה ניסח תוך שימוש בשירותיו של משרד "טופוטק1" הגרמני. החלופה המרכזית מציעה להזיז את התחנה לחלק הדרומי של כביש רופין (מול הכנסת), מחוץ לשטחי המוזיאון. בנוסף, ההצעה כוללת תוכנית לפיתוח הכיכר, כך שבמקום מגרש החנייה יווצר רצף נופי מעמק המצלבה לחזית המוזיאון.

יש לציין כי גם בתוכנית הרכבת הנוכחית קיים תכנון לבטל את החניון, לבנות חניון תת קרקעי ולייצר כיכר — אך במוזיאון מבקשים להקים חניון של 500 מקומות חנייה, כמאה חניות יותר מהמתוכנן, וזאת בשל היעדרה של תחבורה בשבת.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ