בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שובו של הבית העקום

אדריכל מהפכן בונה בית רב ממדים ומסבך את דייריו במבוך מסויט. מוזיאון תל אביב העלה בזיכרון סיפור ישן של רוברט היינלין

3תגובות

קוראת נאמנה במיוחד העלתה מנבכי הזיכרון, אפרופו האגף החדש במוזיאון תל אביב, את אחר מסיפורי המדע הבדיוני הפופולריים בכל הזמנים, "And He Built a Crooked House", של הסופר רוברט היינלין. הסיפור נכתב במקורו ב-1941 ובכל דור הוא נטען במשמעות אירונית מחודשת. הפעם הוא רלוונטי ואירוני מתמיד.

הסיפור, בתרגומו העברי של יורם רפפורט, "ויבן לו בית עקום", התפרסם ב-1981 באסופה "חדירת זמן" בעריכת ארתור סי קלראק (הוצאת מסדה) שיצאה לאור במקורה בשנות ה-60'. מקום ההתרחשות הוא הוליווד בלוס אנג'לס, קליפורניה, המקור לטענה הרווחת כי "האמריקאים נחשבים למטורפים", על פי המספר. גיבור הסיפור הוא קווינטוס טיל, אדריכל מהפכן וחדשן המאמין כי כל האדריכלים מלבדו הם גלמים ובטלנים וזה כולל את נויטרה ופרנק לויד רייט. גיבורי המשנה הם ידידיו הטובים של טיל, הומר ביילי ורעייתו, הנופלים קורבן לרעיון המהפכני שלו לתכנן להם בית מגורים שטרם היה כמוהו.

Robert Webb's Great Stella software

הבית הוא מבנה דמוי רב-קוביון (Tesseract) ולו שמונה חדרים קובייתיים בארבע קומות. ייחודו בממד הרביעי המיוחס לו - ממד שאינו זמן אלא מרחב. הבית תוכנן ונבנה במהירות שיא של שבוע בלבד ונראה שהחלום התגשם. אבל מכאן הדברים הלכו והסתבכו עד שיצאו מכלל שליטה.

בביקור ראשון של החבורה הנרגשת בבית עם השלמתו - יום אחרי רעידת אדמה שגרתית באזור - התגלה למרבה התדהמה כי מהמבנה נותרה הקומה התחתונה בלבד. בבחינה מעמיקה יותר נמצא ששאר הקומות לא נעלמו אלא עברו לקטע חלל אחר בממד הרביעי ונהפכו בשל כך לנוכחות אך בלתי נראות. המצב החמיר עוד יותר כשהתברר כי קטע החלל האחר עם הקומות האבודות הוא מבוי סתום שבו הסתבכו ארבעת הממדים זה בזה ללא מוצא ונהפכו למבוך מסויט. כל גרם מדרגות התגלה כלופ אינסופי, כל עלייה הובילה למטה וכל הליכה חזרה על עקבותיה, ושום פתח לא הוביל החוצה.

הביילים כבר היו כלאחר ייאוש אבל האדריכל, בנאום שהוא פרודיה על כל ג'יבריש אדריכלי באשר הוא, הסביר: "בתוך מבנה ארבע ממדי יש לאדם התלת ממדי שתי ברירות בכל פעם שהוא חוצה קו או צומת כגון קיר או סף. בדרך כלל הוא יבצע בחצייתו פנייה של 90 מעלות דרך הממד הרביעי. אלא שאין הוא חש בכך בשלושת ממדיו". בניסיון ליישם את עצתו הוא, טיל שב ומצא את עצמו באותו מבוי סתום והציע פתרון רדיקלי בהרבה, שלפיו לא די בחדירה לממד הרביעי אלא "זה חייב להיות עניין של הכוונה תת הכרתית".

ביילי היה רחוק מלהתרשם. "זה בכלל לא היה מוצא חן בעיני, לסמוך על הכוונה תת הכרתית, כאשר אני רוצה לצאת לרגע כדי לקחת את עיתון הבוקר", אמר וכמעט שהפליא את מכותיו בידידו כשזה העז להעלות שוב "רעיון מהפכני נוסף".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו