האדריכל שממשיך לפאר את הארכיטקטורה הנאצית - סביבה - הארץ

האדריכל שממשיך לפאר את הארכיטקטורה הנאצית

ספר הרואה אור מחדש מעלה על נס את האדריכל הנאצי אלברט שפאר וטוען כי הורשע בנירנברג בשל “תשוקתו לעמודים דוריים”

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אסתר זנדברג
אסתר זנדברג

ב-1981 ריאיין האדריכל לאון קרייר את האדריכל אלברט שפאר, כמה חודשים לפני מותו, וראה את האור. ב-1985 הוא הוציא מונוגרפיה של יצירותיו האדריכליות של שפאר, האדריכל הבכיר ברייך השלישי, ובה הוא מנסה להתיר את הקשר בין פוליטיקה לארכיטקטורה וטוען שפושע מלחמה יכול להיות אמן דגול. קרייר סבור ששפאר הוא התקווה האחרונה של "האורבניזם הקלאסי" שהוא עצמו מטיף להחיל אותו על העולם בימינו. קרייר גם מאמין ששפאר היה "קורבן טרגי של משפטי נירנברג", כפי שכותב מבקר האדריכלות דיאן סודג'יק, "שנכלא בכלא שפנדאו בעוון תשוקתו לעמודים דוריים".

המונוגרפיה "אלברט שפאר: ארכיטקטורה 1932-1942", שכתב קרייר, הוקעה בזמנו על ידי רבים אבל אזלה מהשוק, כמו שקורה לא פעם לפרסומים דוחים-מושכים מעין אלה. בפברואר השנה הספר יצא לאור במהדורה חדשה ומהודרת (הוצאת מונצ'לי), עם הקדמה של האדריכל הפוסט מודרניסט רוברט סטרן, דקאן בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת ייל, שמעניקה לו לכאורה יתר לגיטימציה.

ספרו של קריירצילום: none

ההוצאה המחודשת מעוררת שוב עניין, בעיקר במשנתו של קרייר עצמו שהשפיעה לא מעט על מהלכי תכנון ואדריכלות בעשורים האחרונים. קרייר, יליד לוקסמבורג, הוא מתנגד חריף למודרניות, לא רק למודרניזם. הוא מקור השראה לתנועות לעירוניות חדשה, המתכנן של הכפר הניאו-מסורתי פאונדרי בבריטניה בהזמנתו של הנסיך צ'ארלס - שבו סממני מודרניות כמו צלחות לוויין ורמזורים מוסווים היטב. כמו כן היה מעורב בתכנון העיירות הניו אורבניסטיות בפלורידה, סלבריישן וסי סייד. האחרונה שימשה תפאורה לסרט “המופע של טרומן”.

בכנס באוניברסיטת ייל בפברואר הרצה קרייר על ספרו ועל שפאר. כשהציג תצלומי מצעד של חברי המפלגה הנאצית באיצטדיון שתיכנן שפאר בנירנברג אמר בין היתר: "אני חושב שזוהי אדריכלות דגולה. אם תורידו מכאן את צלבי הקרס תוכלו להודות בכך ללא רגשות אשמה". רבים באולם נעו באי-מנוחה, כפי שדיווח השבוע מייקל ויז בעיתון “וול סטריט ג'ורנל”. קרייר אמר בתגובה, "זה משגע אנשים כי הם חושבים שאני משבח את אושוויץ. רק עיוור יכול לקרוא למבנים האלה (של שפאר) אדריכלות פשיסטית".

תגובות