בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מחנה היהודים" במרסיי יוצא לסביבה חדשה

האמנית אילנה סלמה תציג את המיצב "תעודת מעבר", פרויקט אורבני המסכם 15 שנים של מחקר, מאז החשיפה הראשונה של האתר

תגובות

מאז תום מלחמת העולם השנייה ובמשך כמעט שני עשורים אחריה היה נמל מרסיי בדרום צרפת שער הכניסה לצרפת של יותר ממיליון מהגרים ממדינות צפון אפריקה. רבים מהם שכנו במחנה המעבר "הארנה הגדולה" בדרום העיר, בכללם גם יהודים בדרכם לישראל (שבה הם שוכנו במחנות מעבר הידועים כמעברות). המחנה היה ידוע גם בשמו "מחנה היהודים". בסוף שנות ה-90 גילתה האמנית אילנה סלמה אורתר את שרידי המחנה, שנהרס בשנות ה-60. מאז, זה נושא מרכזי בעבודתה, העוסקת בהגירה, פליטות, זהות וזיכרון.

בשבוע הבא תציג אורתר במרסיי, בירת התרבות של אירופה לשנה זו, את המיצב "תעודת מעבר", פרויקט אורבני המסכם 15 שנים של מחקר מאז החשיפה הראשונה של המחנה. המיצב יוצג בתוך מבנה מפלדת אל חלד המשחזר את המבנה הטיפוסי במחנה המעבר, שבמקורו היה עשוי מבקבוקי חימר קטומים. הפרויקט הראשון של אורתר הקשור במחנה המעבר הוצג אף הוא במרסיי ב-1998, במסגרת עונת תרבות ישראל בצרפת.

אורתר היא ילידת אלכסנדריה במצרים. בדרכה לישראל שהתה עם משפחתה במחנה המעבר. הפרויקט הראשון שלה על המחנה עסק בקשר בין המחנה לבין הקהילה ברובע קאיול שבו היה ממוקם, מרובעי העוני הקשים במרסיי. הפרויקט הנוכחי יוצא לסביבה טכנולוגית, חזותית ומושגית שונה. המיצב עצמו עשוי מחוליות דמויות טילים המשולבות זו בזו. הוא מוצב על במת עץ ניידת, המאפשרת להשמיע את עדויות המהגרים "כאילו בקעו מהאדמה".

אילנה סלמה אורתר

מחנה המעבר במרסיי נבנה במקורו לזמן קצר נקוב אבל המשיך להתקיים עוד שנים בתנאים קשים, שנהפכו סמל לאפליה ולקיפוח. הוא תוכנן על ידי האדריכל פרננד פויון שזעם על "הטפשות הממסדית", שבמקום לפתור את מצוקת הדיור, המשיכו להחזיק את המחנה. מרסיי - שמזוהה בעולם האדריכלות עם בניין "יחידת המגורים" של לה קורבוזיה משנות ה-50 - עוברת עתה תנופת התחדשות בהשקעה של כשבעה מיליארד יורו ומצפה לעתיד טוב יותר.

מיצב נוסף של אורתר העוסק בתיעוד הזיכרון וקשור למחנה היהודים יוצג באוקטובר במוזיאון תל אביב לאמנות בתערוכה "קווים גנוזים" (שם זמני), שאוצרת אירית הדר. המיצב הוא מעין מעבדה של מבחנות מזכוכית מנופחת בגדלים משתנים ובתוכם דפי יומן המתעד את חיי היום־יום של אורתר. היומן כולל בין היתר רישומים, מסמכים אישיים ונתונים היסטוריים על רקע צמתים משמעותיים בחייה, ארץ הולדתה, מחנה המעבר וכל התחנות שבדרך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו