בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוכנית המתאר החדשה לתל אביב תיבחן בשאלה: האם הדרום ימשיך לדשדש

תוכנית המתאר לעשור הקרוב מציעה עוד 200 אלף יחידות דיור. זה יפה, אבל המבחן להצלחתה מותנה בכמה גורמים אחרים, ובראשם צמצום הפער בין צפון לדרום

23תגובות

תוכנית המתאר לתל אביב שאושרה השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, קובעת את מגמות התכנון ואופן התפתחותה של העיר עד לשנת 2025. השינוי המרכזי בה, לעומת התוכנית שהושקה לפני שנתיים, הוא בהגדלה משמעותית במספר יחידות הדיור. אבל התוכנית לא תיבחן בכמות המטראז' שתיתוסף לעיר, אלא באופי התכנון של המטראז', בדגש על המשכיות מרקמית ותנועתית, בגמישות תכנונית. היא תיבחן בתכנון תחבורה ציבורית גמישה ויעילה בין שכונות בעיר — מה שיצריך מאמץ עצום ויצירתיות לנוכח ההשקעה של מרבית האנרגיות והממון בפתרון הנוקשה של הרכבת הקלה.

התוכנית תיבחן במגוון טיפוסי דיור לאוכלוסיות שונות ולכיסים שונים, בתיקון עוול מתמשך בדרום העיר ובשינוי רדיקלי של סדר העדיפויות התכנוני. העדיפות שהוענקה במשך עשרות בשנים לאזורים ולמגזרים מסוימים בעיר הנציחה את הפער המרחבי והחברתי בין צפון העיר המשגשג לדרום המדשדש. ובעית הפליטים המתרכזים בדרום היא רק הסימפטום.

דודו בכר

המשך תכנון מתחמים פרווריים ושכונות חד־ממדיות באופי הדיור והרכב האוכלוסיה, המשך המגמה של הפיכת רחובות עירוניים — או כאלה עם פוטנציאל עירוני — לכבישים מהירים המנתקים בין אזורים בעיר ומונעים אפשרות להליכה ברגל או רכיבה על אופנים בעיר שהיא קטנה יחסית, ללא הרים וגבעות ואתגרים טופוגרפים מיוחדים — במידה שכל אלה ועוד הרבה לא יזכו למענה הולם ולא יטופלו, תהפוך תוכנית המתאר השאפתנית והמקיפה הזאת להחמצה. ברגע היסטורי של אישור התוכנית יש לצפות שתצליח במשימה לבטל את הפער בין מרכז העיר והצפון המבוססים לבין הדרום, המזרח ושיכוני יפו העניים. הפער היה שם מהתחלת ההיסטוריה התכנונית של תל אביב, כפי שמראה האדריכל ד"ר נתי במרום בספרו "עיר עם קונספציה", והוא רק התקבע והעמיק עם השנים.

אם, כפי שפורסם, תוכנית המתאר חרתה על דגלה את עצם התוספת של 200 אלף יחידות דיור בעיר עד שנת 2025, ולא את סגירת הפערים, כי אז יש בסיס לחשש שהפערים לא נמצאים בראש מעייניה. מנתונים שנאספו לפני כמה שנים על ידי הקבוצה "דרום העיר לאנשים", של פעילים חברתים בתחום התכנון, עולה כי בדרום העיר מרוכזות מרבית תחנות הדלק בתל אביב, אף על פי שרמת המינוע באזורים הללו היא הנמוכה בעיר.

בדרום מתרכזים לא רק התחנה המרכזית הישנה והחדשה, אלא גם תעסוקה "מלוכלכלת" — מגרשי פסולת של גרירת מכוניות, חניוני ענק, אתרי בילוי ליליים מפוקפקים, בתי מעצר ותחנות משטרה שנבנו בה בזמן שבצפון המבוסס הוקם למשל האגף החדש במוזיאון ת"א, ומבנים רבים שומרו ושופצו. שינוי גיאו־תכנוני היא הבשורה שתוכנית המתאר צריכה להביא.

מרום כותב בספרו שבניגוד למיתוסים רווחים, ולהכרזה הפואטית של מאיר ויזלטיר, תל אביב היא עיר עם קונספציה, או ליתר דיוק עם הרבה קונספציות שהתבטאו בשלל תוכניות אב ומתאר בארכיוני העירייה. הקונספציה היחידה שלא השתנתה היא, כדברי מרום, שהעיר חייבת להיות מתוכננת. שכל מה שאינו מתוכנן בה הוא פגום, וכל מה שפגום ניתן לתיקון על ידי תכנון.

הנחות היסוד הללו הנציחו במידה רבה את הפער בין הצפון החדש, המתוכנן והטוב, לבין הדרום הישן הפרוע והרע. לפיכך, נדמה שראוי לרדת כמה ענפים במורד עץ "התכנון", ולהפחית מכוחו הכל יכול. אולי כך יתוקנו הרבה משגים לעתיד לבוא.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו