התשובה הישראלית לשוג'י היפני

תריס רפפות הפלסטיק הוא פטנט מקומי שיודע לסנן קרני שמש ומטחי אור ומצטיין בייצור צללים ואפלוליות לתפארת, אם גם לא ממש ברכות יפנית של השוג'י

אסתר זנדברג
אסתר זנדברג
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אסתר זנדברג
אסתר זנדברג

המסה של הסופר היפני ג'ונאיצ'ירו טניזקי (1886-1965) "בשבח הצללים" התגלתה לי באיחור לא אלגנטי, כמעט שנתיים אחרי שיצאה לאור בעברית (הוצאת אסיה, תירגם מיפנית: דורון ב. כהן), וכ–80 שנה אחרי שהתפרסמה בשפת המקור. העיתוי העונתי - קיץ ישראלי קופח ומדמם שבו כל רמז לצל הוא שביב נחמה - הוא תירוץ כשר דיו כדי להתעטף בכמה צללים, שנשמעים הרבה יותר פיוטיים ומסתוריים מסתם צל. במסה הקצרה והנחמדה שלו, בין שלל האבחנות והתובנות, טניזקי מקונן, בהשלמה מסוימת עם המציאות, על כניעתה של תרבות הצללים היפנית המסורתית העמומה לשלטונה של תרבות האור המערבית המודרנית הישירה, ומחפש, לשווא, גשר בין העולמות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ