שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אחת אפס לקונסטרוקציה

המוני פועלים, עשרות כלי רכב, כמויות עצומות של פלדה ושל בטון: ביקור באצטדיון סמי עופר החדש שנבנה בימים אלה בחיפה ומלהיט את סקרנותם של אוהדי הכדורגל. מה מסתתר מתחת לגג הנוצץ?

קשת רוזנבלום
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קשת רוזנבלום

האדריכל חיים קהת עוצר את רכבו בצד שביל הגישה המאולתר המוביל אל האגף המערבי של אצטדיון סמי עופר, ומחייג אל מהנדס הקונסטרוקציה: "כמה בטון כולל הכל נשפך באצטדיון? תחשוב ותחזור אלי". גם סרגיי, שקופץ להגיד שלום מתוך ביתן הפיקוח, מתקשה בחישוב: "זו באמת שאלה רצינית. הייתי אומר 100 אלף קוב? אולי בעצם יותר?"

שעה קלה קודם לכן, במשרדו של מנכ"ל החברה הכלכלית בחיפה, עו"ד גל פלג, הציג המנכ"ל בגאווה את אתר האינטרנט שנבנה במיוחד לליווי הקמת האצטדיון, ונועד לספק את סקרנותם של אוהדי הכדורגל, העוקבים אחרי התקדמות הבנייה בין היתר באמצעות מצלמת רשת. אחד האוהדים אף מעלה בעצמו סרטון יוטיוב חודשי שמציג את ההתקדמות.

לא בכדי הפרויקט העצום, שמשתרע על פני 145 דונם, מרתק את תשומת הלב הציבורית: עשר שנים חלפו מאז שהניעה החברה הכלכלית, הזרוע המבצעת של עיריית חיפה, מהלך להקמת אצטדיון כדורגל ברמה בינלאומית. האצטדיון המיתולוגי בקרית אליעזר ‏(ראו מסגרת‏) כבר לא עמד בקריטריונים האירופיים כדי לארח את ליגת האלופות, ולקבוצות המקומיות נדרש מגרש ביתי נאות.

עבודות הבנייה באצטדיון החדש. כמו לבנות עירצילום: מוטי מילרוד

לא רק חיפה מניעה מהלך של התחדשות מתקני הספורט: אצטדיון נתניה, בתכנון משרד גולדשמידט ארדיטי בן נעים, צפוי להיפתח בנובמבר הקרוב, ובעיריית באר שבע מתוכנן אצטדיון ווינר, שעתיד להחליף את וסרמיל; בשנה שעברה נחנכו אצטדיון המושבה בפתח תקוה ואצטדיון טוטו הקטן יחסית בעכו. האצטדיון בחיפה, על 30 אלף מושביו, הוא הגדול, היקר והמרשים מאלה שנבנים כיום, אך אצטדיון טדי הירושלמי נמצא כעת בהרחבה, ובנוסף מתנהלת תחרות בינלאומית לתכנון האצטדיון הלאומי ברמת גן, העתיד להכיל 55 אלף צופים.

כאשר יצא הפרויקט החיפאי לדרך, ערכה החברה הכלכלית תחרות בין חברות אדריכלים ומהנדסים אנגליות. "אנגליה היא ארץ הכדורגל", מסביר פלג. בתחרות זכתה חברת KSS יחד עם משרד מנספלד־קהת החיפאי, שאותו בחרה החברה הלונדונית כשותף מקומי. ל–KSS ניסיון רב שנים בתכנון מתקני ספורט בסדר גודל כזה. בין השאר הם תיכננו את מתקני הספורט של קבוצות מנצ'סטר סיטי, אברטון וטוטנהאם, וכן את אולם הכדורסל ששימש את המשחקים האולימפיים בלונדון.

>> אתר הבית של אצטדיון סמי עופר בחיפה

חצי מיליארד שקלים הושקעו באצטדיון, כסף שהגיע מהמועצה להסדר הימורים בספורט ‏(טוטו‏), מפעל הפיס, כספי התמורה בגין ההזדכות על אצטדיון קרית אליעזר, וכמובן תרומתו של סמי עופר ע"ש 75 מליון שקלים ‏(לאחר שתרומתו למוזיאון תל אביב בוטלה בשל ביקורת ציבורית‏). שמו של עופר, לצד הביאור "אצטדיון", יתנוססו על אפו המערבי של הבניין, המתוח כמו כובע קסקט נוצץ מעל הכניסה הראשית. קשה להאמין שמישהו היה שוגה במחשבה כי מדובר בצלחת לוויין, למשל, אך ככל הנראה מוטב לא להשאיר את הדברים פתוחים לפרשנות.

מטרתם העיקרית של הוגי הפרויקט היתה להציג חוויית צפייה ראשונה מסוגה בתחום הספורט בארץ. המגרש קרוב בצורה יוצאת דופן לצופים, דבר המאפשר זוויות צפייה נוחות ואיכות אקוסטית גבוהה. הקטנת היקף המושבים והקירוי המעוגל ‏(המכונה Bowl‏) יקרבו גם בין מושבי הקהל מארבעת צדי המגרש, להעצמת החוויה הקולקטיבית.

היציעים, המגיעים עד לשישה מפלסים במערב המבנה, ישרתו רמות מובחנות של דרגות אירוח, המכונות "סילבר" ו"דיאמונד", ומעליהן תאים פרטיים וקומת תקשורת. המתכננים ניצלו את המדרון הטבעי של השטח כך שהאצטדיון שקוע בחציו המזרחי, מה שיתרום לפיזור מהיר יותר של הקהל ליציעים העליונים והתחתונים. ביקור של נציג אופ"א ‏(איגוד התאחדויות הכדורגל האירופיות‏) במגרש לפני חודש עודד את היזמים, שמקווים לזכות בדירוג ברמה 4, הגבוהה ביותר בסולם הארגון. "כשמגיעים לאתר ורואים את המאסה וההיקפים, דברים מתחילים לקבל את המשקל הנכון", אומר פלג, "זה כמו לבנות עיר".

ואמנם, באתר הבנייה מתקיימת תנועת מכוניות שלא היתה מביישת עיירה. עשרות כלי רכב חונים, פורקים, צופרים ונושאים פיסות אצטדיון על גבם. על הפרויקט עובדים בזמן נתון עשרות פועלים בכמה קבוצות נבדלות, כל אחת עוסקת בתחומה - יציקות בטון, ריתוך פלדה, הנחת אלמנטים טרומים וקירוי. "זה מבנה מסוג כזה שניהול חופף של לוחות הזמנים מאוד מועיל", אומר קהת. "יש המון אילוצים - אי אפשר להביא את הפלדה לפני שיש מקום בחצר. לפני שיוצקים את הפינה הוא לא יכול להביא את הקורה. לפני זה, אלה לא יכולים להניח את הרעפים".

מבחינה מסוימת האצטדיון מרשים במצבו הנוכחי יותר מאשר בעתיד, אז יעטה כיסאות פלסטיק צבעוניים ושלטי פרסומת צעקניים. המראה הנפרש ממרכז המגרש אל עבר שלד הבטון וקורות הפלדה המאסיביות מסביר את מה שקהת מכנה בחיבה "בית ספר לקונסטרוקציה". בסיס המבנה עשוי מקורות בטון, שמאורגנות כמשולשים תלת־ממדיים. בתוך האדמה טמונים כלונסאות עמוקים, ותפיסתו של קודקוד המשולש באמצעות שתי קורות אלכסוניות נוספות מייצבת את המבנה כולו.

אחד מסרטוני הגולשים המעדכנים במצב עבודות הבנייה

על התשתית הזאת נשענות קורות פלדה לבנות המחזיקות את גגו האמורפי של המבנה. הגג מורכב מרעפי אלומיניום אחידים ופשוטים, המורכבים יחד ליצירת מעטה קשקשים זהוב. "אלו פחי אלומיניום פשוטים, זה יחזיק לאורך זמן וזה קל לניקוי", מדגיש קהת. "זהו ניצול של מספר מצומצם של אלמנטים וגיבושם יחד לצורה האיקונית. כי רואים את זה, מזדהים עם זה. כך לאצטדיון יש חותמת".

הדמיה של האצטדיון המתוכנן. טקס הנעילה של המכביה אמור להיערך שם

הגג הזהוב משדר אמנם ראוותנות מסוימת, אך ברוב הבחירות האדריכליות שנעשו בהליך התכנון ניכרת חדווה הנדסית כנה. גם הגידור ההכרחי סביב הכניסות לאצטדיון הוא מתכתי ושקוף, ולא מנסה לטשטש את הקונסטרוקציה.

האצטדיון יושב במרכזה של רחבה הנסמכת אל כביש 4, והיא אמורה לאפשר "קיום מופעי רחוב ואירועים מרובי משתתפים", לדברי היזמים. עם זאת נראה שתכנון הנוף השמרני עלול להוביל לרחבה ריקה מאנשים; המקום לא נמצא בלב מרקם אורבני קיים, וההדמיות אינן מבטיחות דבר זולת שורה דלילה של עצי דקל ופסל פטישיסטי אחד. האם לא קיים חשש שהמרחב הזה יעורר את כעסם של חיפאים שפחות מעורים בספורט? "בטווח הארוך אני חושב שגם המתנגדים, כשהם יבינו מה זה עושה לעיר, ישנו את הדעה", טוען פלג.

לצד האצטדיון ישולב מתחם של שטחי מסחר, אולמות כנסים ואירועים ומגרש חניה בן 1,600 חניות. לפי המתכננים, המקום ערוך לקבלת הקהל הרב מכיוון שהוא סמוך לקווי תחבורה ציבורית. "הנקודה הזאת היא ממש צומת", אומר קהת, "זה המקום הנכון לערוך התכנסות עירונית".

בניית האצטדיון אמורה היתה להתחיל ב–2009, אך נדחתה בשנה מכיוון שהוחלט להזיזו קרוב יותר לכביש הראשי. עיריית חיפה התחייבה להשלים את בנייתו ברבעון הראשון של 2013, אך כעת מסתמן כי גם מועד זה יידחה. פלג מצהיר כי טקס הנעילה של המכבייה, שיתקיים בסוף יולי הבא, כבר ייערך באצטדיון.

אצטדיון קרית אליעזר. יקריב את חייו לטובת המתקן החדשצילום: אנצ'ו גוש / ג'יני

ובינתיים בקרית אליעזר

במרחק חמישה קילומטרים מאתר ההקמה של אצטדיון סמי עופר, יושב אצטדיון קרית אליעזר המיתולוגי. האצטדיון הוקם ב–1955 בתרומת איגוד הפועלים האיטלקי והצטרף לשני מתקני הספורט שכבר פעלו בעיר, במושבה הגרמנית ובקרית חיים. עם בנייתו הכיל האצטדיון רק יציע אחד ובו 6,000 מושבים. לאורך השנים היתוספו שני יציעים נוספים מדרום וממזרח. כיום מכיל האצטדיון, המשמש מגרש ביתי של קבוצות מכבי והפועל חיפה, 14 אלף מקומות.

בעבר אירחה מכבי חיפה משחקים בזירה האירופית באצטדיון, אך מאז השתנו דרישות אופ”א. מתקניו מיושנים והוא אינו עונה על הצרכים הבסיסיים דוגמת שירותים ציבוריים נאותים, תנאים לתקשורת וכדומה. בנוסף, מסלול האתלטיקה שסובב את המגרש מרחיק את כר הדשא מהצופים, וצורת החתך שלו מייצרת איכות צפייה נמוכה.

האצטדיון נמצא בלבה של שכונת קרית אליעזר, שהוקמה כשכונת פועלים בשנות ה–50. לאחר פתיחת האצטדיון החדש ייהרס אצטדיון קרית אליעזר ובשטחו צפויות לקום כ–460 יחידות דיור, וכמו כן מוסדות ציבור ושטחים פתוחים. עיריית חיפה תקבל לידיה 80% משיווקן של הדירות, ואת היתר יקבל מינהל מקרקעי ישראל. בסך הכל, התמורה הצפויה ממכירת האצטדיון ושינוי הייעוד היא 30 מיליון שקלים, המשמשים את החברה הכלכלית בהקמת האצטדיון החדש.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ