ישו, מציצנות וגולגולות כסופות: התערוכות החמות של החורף בישראל

2017 נפתחה עם כמה תערוכות בולטות ברחבי הארץ. ביניהן: תערוכות של קבוצת "הברביזון החדש", ג'ון רפמן, דור גז, נורית דוד ופיליפ פסקוואה

מלני שטרן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מאוריצי
צילום: אלי פוזנר

התערוכות שנפתחו החודש במוזיאונים ובגלריות ברחבי הארץ כוללות בחינה מחודשת ומפתיעה של ישו באמנות הישראלית ודיון בהסתגרותו ובדידותו של הציור. לצדן תיפתח בין השאר בהמשך השנה תערוכה על השינויים שחלו בתפישת המציצנות בתולדות האמנות, מהרנסנס ועד ימינו.

"זה האיש: ישו באמנות הישראלית"

מוזיאון ישראל בירושלים, עד 16.4

התערוכה "זה האיש: ישו באמנות הישראלית", שאצר ד"ר אמיתי מנדלסון, מציגה את דמותו של ישו כמקור לביטוי ויצירה באמנות היהודית והישראלית ב–150 השנים האחרונות. התערוכה כוללת כ–100 יצירות, בהן "ישו מטיף בכפר נחום" של מאוריצי גוטליב מ–1879 ו"צליבה צהובה" של מארק שאגאל מ–1942, לצד עבודות עכשוויות של עדי נס (תצלום ובו חיילים בקומפוזיציה המזכירה את "הסעודה האחרונה" של דה וינצ'י) וסיגלית לנדאו (עבודת וידיאו שבה היא עומדת על אבטיח בים המלח ודמותה מזכירה את זו של מריה). התיאורים מפתיעים ומגוונים. הם מציגים את דמותו של ישו כסמל לסבל היהודי בגלות ובשואה, כסל לתחייה והתחדשות המתקשר לתחיית העם היהודי בארצו, כמודל לאמן מיוסר כי התנגד לממסד ונצלב על דעותיו, או כדמות הקורבן החלש והדחוי בחברה של ימינו.

תגובות