בנקסי בהרצליה או: אמנות השבחת הנדל"ן - אמנות - הארץ

בנקסי בהרצליה או: אמנות השבחת הנדל"ן

יזמים ועסקנים גילו באחרונה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בציורי גרפיטי, והפכו את האמנות הקהילתית דלת האמצעים לכלי להשבחת נדל"ן. למבקרים בתערוכה של בנקסי בישראל תהיה הזדמנות לבחון את התופעה מקרוב

בנקסי אמנות
"Girl With a Balloon", מתוך התערוכה. צילום: the art of banksy
מלני שטרן

בשנים האחרונות זכו שכונות מוזנחות או כאלה הסובלות מדימוי שלילי למתיחת פנים הודות ל"פלייס מייקינג" — תהליך שבו קהילות מקומיות המתגייסות ליוזמות שיתופיות כדי לשפר את פני המרחב הציבורי. פעולות אלה כוללות קיום אירועי תרבות, פתיחה של עסקים קטנים, שיפוץ גינות ציבוריות, עידוד יצירות גרפיטי ועוד. כך למשל, ביקש "קולקטיב אנייה" המורכב מאמנים, אדריכלים ומעצבים, לשפר ב–2014 את הדימוי השלילי של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב על ידי הצבה של מיצבי אמנות אקולוגיים במקום. דוגמה נוספת היא הארגון הירושלמי "רוח חדשה" שקם ב–2003 ורתם מאות סטודנטים ואמנים לשיפוץ מרכזים מסחריים וגינות קהילתיות ברחבי העיר. לרוב מדובר ביוזמות בעלות נמוכה המונעות על ידי התושבים עצמם, אך עתה השכילו יזמי נדל"ן להבין את הפוטנציאל העסקי הגלום בתופעה.