שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

זו עלולה להיות תחילת הסוף של המוזיאונים במערב

חפצי אמנות היסטוריים רבים שנבזזו, נחפרו מקברים או נרכשו בפרוטות בימי הקולוניאליזם, ממלאים כיום את המוזיאונים הפופולריים בעולם. סוגיית השבתם מסעירה את עולם האמנות, מאיימת לרוקן מוזיאונים ממוצגים ומאלצת את אירופה להתמודד עם עברה

מיה אשרי
מיה אשרי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צלחות פליז מבֶּנִין, מוצגות בבריטיש מיוזיאום. תוקם ועדה מיוחדת שתבחן את החזרתם בתנאים מיוחדים
צלחות פליז מבֶּנִין, מוצגות בבריטיש מיוזיאום. תוקם ועדה מיוחדת שתבחן את החזרתם בתנאים מיוחדיםצילום: MATTES Ren? / hemis.fr / Hemis

פסלי שיש מהפרתנון מיוון העתיקה, אבן הרוזטה ממצרים, חפצי אמנות ממלכת בנין, פסל מוֹאַי מאיי הפסחא — כל הפריטים האלה מייצגים חלק מהמגוון התרבותי וההיסטורי העשיר של האנושות. כולם בני מאות ואלפי שנים, וכולם נמצאים באוסף הקבוע של הבריטיש מיוזיאום בלונדון. אבל לא כולם מאמינים שכך צריך להיות.

התחזקות הגלובליזציה, עליית הלאומיות, המרחק ההיסטורי ולאחרונה גם הברקזיט הובילו מדינות, ארגונים ופעילים שונים להציף אל פני השטח את הדרכים המפוקפקות שבהן השיגו האימפריות הגדולות לשעבר — ובריטניה בראשן — את הפריטים שמעטרים עד היום את המוזיאונים הכי פופולריים בעולם. כמעט כל הפריטים הללו, מזכירים המוחים, נלקחו מביתם בחסות הקולוניאליזם: נחפרו ללא רשות מאתרים ארכיאולוגיים, נקנו בפרוטות ממושלים שלא יכלו להתנגד, או פשוט נבזזו בפשיטות הצבאיות. השיח על השבת עתיקות, אם כן, חורג בהרבה מגבולות האמנות וכרוך בהכרח בנכונות של כל מדינה להתמודד עם עברה הקולוניאליסטי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ