בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברונזה אין פופ אאוט

פיסול בברונזה, אימפרסיוניסטים, ואמנים מודרניים ועכשוויים - הצצה למרכולת שמציעים בתי המכירות הפומביות בניו יורק בעונת הסתיו

תגובות

ניו יורק

השבוע תחל בניו יורק עונת הסתיו של המכירות הפומביות בבתי המכירות המובילים - כריסטיס, סותביס ופיליפס דה פורי - ונראה כי על אף המשבר הכלכלי באירופה והקשיים בארה"ב, שוק האמנות ממשיך לצמוח והמוכרים חשים שזהו זמן טוב להציע את המיטב שבמרכולתם. אלכסנדר רוטר, ראש המחלקה לאמנות עכשווית בסותביס, למשל, לא חושב שהמצב הכלכלי ישתקף במכירות: "אמנם אנשים מסוימים עשויים לדאוג בגלל זה, אבל השאר, שישאלו את עצמם מה הם רוצים לעשות עם הכסף שלהם, יעדיפו לשים אותו בהשקעה כמו אמנות, והאנשים שיהיו יותר זהירים יתאזנו אם אלה שירצו להיות יותר אגרסיביים בקניית האמנות שלהם". ובכל זאת, הוא מוסיף: "חוסר היציבות של השוק גרם לנו לגבש מכירה קונסרבטיבית יחסית, עם פוקוס על ציור של אמנים מאוד מבוססים, שמלבד המעמד שלהם בתולדות האמנות מהווים גם נכס יציב".

המכירות מתקיימות גם על רקע התביעה המתוקשרת שהוגשה בשבוע שעבר בלוס אנג'לס נגד סותביס וכריסטיס, בטענה שהפרו חוק תמלוגים של קליפורניה. בין התובעים האמן הידוע צ'אק קלוז ומחזיקי העיזבון של הפסל רוברט גרהאם, והתביעה טוענת שהחוק שהופר הוא זה שלפיו על המוכר לשלם 5% מהכנסותיו על מכירה לאמן או ליורשיו, אם היצירה היא של אמן אמריקאי או אמן המתגורר בקליפורניה, ואם המוכר הוא תושב קליפורניה או שהמכירה מתקיימת שם.

כך או כך, לא נראה שסותביס או כריסטיס, אשר התייחסו בביטול מסוים לתביעה, יתנו לה להפריע לחגיגת הכסף הגדול שלהם. בבתי המכירות הצליחו לאסוף שורה מרשימה מאוד של יצירות אימפרסיוניסטיות, מודרניות ועכשוויות, ולא רק מי שהפרוטה בכיסו מוזמן ליהנות. התצוגות המקדימות של המכירות פתוחות בפני כולם, והן הזדמנות לצרוך אמנות מצוינת, שחלק ניכר ממנה עתיד בקרוב להיעלם במעמקי אוספים פרטיים.

הרקדנית מובילה

כריסטיס תפתח היום את העונה בגלריה שלה ברוקפלר סנטר, עם מכירת האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית, בה יעלו על הדוכן 84 פריטים בהערכה כוללת של 215 מיליון דולר. בראש הטבלה בולט פיסול בברונזה, ולדברי קונור ג'ורדן, ראש המחלקה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בכריסטיס, הדבר משקף את הרעב בשוק לפיסול שכזה. מובילה את המכירה "רקדנית קטנה בת 14", פסל המופת של אדגר דגה, אשר מוערך ב-25-35 מיליון דולר. הפסל, שגרסת השעווה שלו היתה לפסל היחיד שהציג דגה בחייו, ושאותו סירב למכור, הפך לאחד האייקונים של אמנות המאה ה-19 ושבר שיאי מחירים באופן עקבי. גרסה זו של הפסל היא אחת מ-28 מהמהדורה הראשונה שיצקו יורשיו של דגה אחרי מותו, החל מ-1918, ואחת הבודדות מאותה סדרה שעודן בידיים פרטיות.

עוד פסל בולט הוא "Le premier cri" של קונסטנטין ברנקוזי, עבודה בנושא שהעסיק את האמן במשך שנים - ראש ילד שוכב - וכאן היא מטופלת בברונזה ממורקת. הפסל מוערך ב-8-10 מיליון דולר.

הייחוד של המכירה היא הסתמכותה על עיזבונות חשובים, שמהראשון שבהם, ששם בעליו לא התפרסם, מגיע הציור "אישה ישנה" של פאבלו פיקאסו מ-1935, בו מתוארת אהובתו מארי תרז, ישנה בזמן שהיא היתה בהריון עם בתם מאיה. מעיזבון אחר מגיע הציור "ראש אישה בכובע ארגמן", שיצר פיקאסו כעבור ארבע שנים, ובו מתוארת דורה מאר. על אף הממדים הדומים, הפער בין הציורים גדול - תרז, המתוארת בצבע נוזלי, ברכות וחן, לעומת מאר, שדמותה מפורקת, עיניה פעורות והיא עשויה בצבע עבה וגס הרבה יותר. שני הציורים מוערכים ב-12-18 מיליון דולר כל אחד, והתצוגה המוקדמת שמראה אותם זה לצד זה, הינה הזדמנות מרתקת להשוות בין השניים.

עיזבון בולט נוסף, ולא רק בזכות שמו של הידוען שהיה בעליו, הוא האוסף של איל הקולנוע ההוליוודי לו וסרמן ואשתו אדי. הציורים, שהיו תלויים על קירות מעונם של בני הזוג בבוורלי הילס במשך שנים ארוכות, מעידים על טעמם הטוב, ובמיוחד "אשה מנגבת את גבה", רישום פסטל של אדגר דגה שעבודת הצבע והצורה שבו מדגימים היטב את הניסיוניות מלאת התעוזה של דגה המאוחר (3.5-5.5 מיליון דולר); "פורטרט עצמי במראת במבוק", של אדוארד ויאר, ציור מוקדם שלו המראה את הווירטואוזיות, ההמצאה וכושר הקומפוזיציה והצבע האדיר של הצייר הצרפתי בן סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20; ו"Le valet de chambre", פורטרט עגום מאת חיים סוטין (4-6 מיליון דולר).

חתום בלק

המכירה המקבילה תיערך בסותביס בלילה שלאחר מכן, ויוצגו בה 71 פריטים, שההערכה הכוללת למחירם היא החל מ-185 מיליון דולר. סימון שו, ראש המחלקה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בסותביס, מסביר על אופיה של המכירה: "זוהי מכירה קצת יותר גדולה מספרית, והיא משקפת את רמת הביטחון העולה של הקונסיגנטורים בעקבות התוצאות במכירות האחרונות, ובמיוחד במכירה האחרונה בלונדון ביוני, בה מכרנו %91 ממכירת הערב שלנו. המכירה משקפת את האזורים במחלקה שלנו שבהם אנחנו יודעים שהדרישה היא העמוקה ביותר, ויש לנו למשל פוקוס על סוריאליזם, על מאסטרפיסים של פיסול מודרני, על אקספרסיוניזם ועל עבודות של אימפרסיוניזם קלאסי".

בדומה לכריסטיס, גם סותביס מתהדרים באחד מפסלי הברונזה החשובים בהיסטוריה של האמנות - "(etat 1er) Nu de dos" של אנרי מאטיס, תבליט ברונזה איקוני, הראשון בסדרה של ארבעה, בהם בדק האמן גב חשוף של דמות, ברמת הפשטה שהלכה והתפתחה עם ההתקדמות בסדרה.

סותביס מתכוונים לפזר את שלושת הפסלים הנותרים בסדרה, שלדברי שו היא אחת משתיים בלבד מהמהדורה שנמצאת בידים פרטיות ולא במוזיאונים גדולים, במכירות הבאות שלהם. ההערכה למחירו של הפסל היא 20-30 מיליון דולר, ומכיוון שאחד העותקים של הפסל הרביעי בסדרה נמכר בשנה שעברה בכריסטיס ניו יורק בעבור 47 מיליון דולר, מחיר שיא לאמן, אומר דייוויד נורמן, יו"ר המחלקה בסותביס, על המחיר הנוכחי כי "על אף שהוא מעל להישג ידי, הוא נחשב נגיש עבור אספנים של עבודות פיסול גדולות".

עוד כוכב שמנצנץ בראש המכירה הוא "LITZLBERG AM ATTERSEE" של גוסטב קלימט, בו מתואר נוף כפרי וכמעט אימפרסיוניסטי של הכפר ליצברג. הציור, שהיה שייך במקור לאיל הברזל היהודי ויקטור זוקרקנדל, ונגנב מאחותו אמלי רדליק, שנספתה במחנה השמדה במלחמת העולם השנייה, היה תלוי במשך שנים במוזיאון לאמנות מודרנית של זלצברג, והוחזר השנה לאחר שנים של משא ומתן לג'ורג ג'וריש, היורש של זוקרקנדל. ההערכה למחיר הציור היא 25 מיליון דולר, אבל עבודה דומה של קלימט, שהיתה שייכת גם היא לזוקרקנדל והיתה תלויה מול הציור הנוכחי במוזיאון בזלצברג, נמכרה בסותביס לונדון בפברואר 2010 עבור 43.2 מיליון דולר, מה שמעלה את הציפיות לגבי הציור הנוכחי. ג'וריש, לדברי שו, מתכוון לתרום חלק מההכנסה למוזיאון לאמנות מודרנית בזלצבורג למען הקמת אגף לזכרה של אמלי רדליק.

העבודה "l'aubade" של פיקאסו, ציור בשרני וגדול ממדים, היא לדברי שו אחת היצירות החשובות ביותר של פיקאסו מהתקופה של אמצע שנות ה-60, שנולדה גם מהצורך של האמן להתחרות עם אמנים צעירים ממנו, כשהכפיל את גודל הקנווס שלו ודחף קדימה את התעוזה שבמשיכת המכחול שלו. הציור, אגב, חתום באמצעות לק הציפורניים הוורוד של ג'קלין רוק, אשתו השנייה של פיקאסו, וההערכה למחירו היא 18-25 מיליון דולר.

הזווית הישראלית

לעומת כריסטיס, שהסתמכו בקטלוג שלהם רבות על אוספים פרטיים, אצל סותביס כרבע מהיצירות הגיעו מאוספים של מוזיאונים, והקטלוג כולל קבוצה של יצירות מאוסף מוזיאון ישראל ובהן ציורים נפלאים של סוטין, שאגאל, מגריט ובראק. ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, אומר כי "במאמץ להשביח את החפצים שברשותנו ולחזקם המוזיאון מוציא לפועל תוכנית מכירה של יצירות שנבחרו בקפידה. ההכנסות מהמכירה יאפשרו לרכוש יצירות אשר ידגישו היבטים מסוימים וימלאו פערים שנוצרו באוסף".

לצד אלה ישנה קבוצה של יצירות אימפרסיוניסטיות מהמוזיאון לאמנות בבוסטון, שנמכרות מכיוון שהמוזיאון רכש לאחרונה ציור נדיר וגדול של גבר עירום ואמבט מאת האימפרסיוניסט גוסטב קייבוט. ההוצאה של יצירות אל השוק הפומבי על ידי מוזיאונים היא הבעת אמון בחוסנו של השוק, והרוכשים, כך מקווים בסותביס, ירגישו בטוחים להשקיע ביצירה עם תו איכות של אוסף מוזיאלי בעברה.

המכירה של האמנות העכשווית בסותביס, אשר תיערך ב-9 בנובמבר, בנויה סביב שתי קבוצות של ציורים מופשטים. הראשונה היא של קליפורד סטיל, אבסרקט-אקספרסיוניסט אמריקאי, שבניגוד לרוב הקבוצה חי בחוף המערבי של ארה"ב, אשר נמכרת על ידי העיר דנבר למען הקמת מוזיאון של סטיל בעיר. בראשה עומד ציור גדול באדום, שחור ובז', שההערכה למחירו היא 25-35 מיליון דולר. הקבוצה השנייה היא של ציורים מופשטים של גרהרד ריכטר, אשר מגיעה כולה מאוסף פרטי אחד. על הציור הגדול ביותר בקבוצה, "ABSTRAKTES BILD", אשר מוערך ב-9-12 מיליון דולר, אומר טוביאס מאייר, היו"ר העולמי של אמנות עכשווית ומנהל מכירות ראשי בסותביס, כי "זהו כנראה אחד הציורים הכי חשובים של ריכטר שאי פעם יצאו לשוק. ציור תאום שלו נמצא עכשיו ברטרוספקטיבה של ריכטר בטייט, והם רצו גם את הציור הזה, אך לשמחתנו הוא מצא את דרכו אל הקיר הזה שלנו".

אל שתי הקבוצות האלה יצטרפו כמה ציורים של פרנסיס בייקון, פסלים מינימליסטיים של דונלד ג'אד וקארל אנדרה ויצירות אחרות. סך הכל יוצעו במכירה 76 פריטים, שההערכה הכוללת למחירם היא 200 מיליון דולר. לדברי מאייר, "המכירה לא מתמקדת בפופ משום שהרגשנו ששוק הפופ לא מוצלח כבעבר, וחשנו שנכון יותר להתמקד בציור, הפשטה, וצבע, שהם שלושתם מאוד מצליחים בשוק העולמי בימים אלה".

ערב לפני כן, ב-8 בנובמבר, יקיימו בכריסטיס את המכירה המקבילה של אמנות עכשווית, אשר תיפתח ב-26 עבודות מהאוסף של פיטר נורטון, איש הטכנולוגיה, הפילנתרופ והאספן הידוע מלוס אנג'לס. סך הכל, ההערכה לתוצאות ממכירת הערב עומדת על 230 מיליון דולר, ועוד 11.5 מיליון מאוסף נורטון. ברט גרובי, יו"ר בינלאומי של המחלקה לאמנות עכשווית ואמנות של אחרי המלחמה בכריסטיס, תיאר את גיבוש המכירה כ"אוצרות", ועל אוסף נורטון אמר: "היתה לנו הזדמנות לשבת עם אנשי האוסף ולגבש את רשימת המשאלות שלנו, ורצינו להראות מבחר של האספן הזה שיהיה כמעין מודל חיקוי לאספנים היום".

ואכן, האוסף כולל יצירות עכשוויות נחשקות, כמו "הישנים" של סופי קאל (100-150 אלף דולר), בו היא הזמינה אנשים לישון במיטתה ותיעדה אותם בצילום ובכתב; "ראש עגבניה (ירוק)", מיצב של פול מקרתי (1-1.5 מיליון דולר); ו-DOB in the Strange Forest" "(Blue DOB) של טאקאשי מורקמי, פסל צבעוני ובו מעגל של הדמויות המזוהות עם האמן, שמוערך ב-2.5-3.5 מיליון דולר.

בניגוד לסותביס, שבחרו כאמור לצמצם את המקום של אמנות הפופ במכירה שלהם, כריסטיס דווקא הבליטו אותה במכירה של האמנות העכשווית, ועל כך מסר גרובי כי "אמנות פופ מדברת לשוק האמנות הגלובלי כגירוי מרגש ומדהים חזותית. כריסטיס גיבשה את אחת הקבוצות האיקוניות ביותר של עבודות מאת רוי ליכטנשטיין, אנדי וורהול וגרהרד ריכטר משנות ה-60 של המאה ה-20". בין הפריטים היקרים ביותר נמצאים "I Can See the Whole Room! and There's Nobody in it'!" של ליכטנשטיין, המוערך ב-35-45 מיליון דולר ו"Silver Liz", עבודה של וורהול המתארת את ליז טיילור (16-19 מיליון דולר).

הפרובוקטיבים

פיליפס דה פורי אנד קומפני הוא בית המכירות הקטן יותר מבין השלושה, והוא מתמקד באמנות עכשווית וצילום ושומר על איכות וטעם מוקפד בתחומיו. מכירת הערב שלו תתקיים ב-7 בנובמבר ותציע 45 פריטים, שההערכה הכוללת למחירם היא כ-66-100 מיליון דולר. גם אצלם, המבחר מראה כי לשיטתם שוק הפופ נחשק כתמיד, ואנדי וורהול הוא אחד האמנים הדומיננטיים ביותר במכירה, עם חמש עבודות שלו ועוד עבודה אחת שיצר בשיתוף פעולה עם ז'אן מישל בסקיאט. "(Nine Gold Marilyns (Reversal Series", דיוקנה של מרילין מונרו, אולי הנושא המפורסם ביותר של וורהול, מוערך ב-7-10 מיליון דולר.

לצד אמנים מוקדמים יותר כדה קונינג, קלדר וטוומבלי, מתגאים בפיליפס במבחר של אמנים עכשוויים שאותם הם מכנים "פרובוקטיבים", ובהם סינדי שרמן, כריסטופר וול וריצ'רד פרינס, ש"Runaway- Nurse" שלו (5-7 מיליון דולר) מתוארת על ידי בית המכירות כ"חוגגת את ההיקסמות של האמן מספרות זולה של אמצע המאה, והיא עבודתו המשכנעת ביותר של האמן מסדרת הסיפורים שלו".

גם אצל פיליפס דה פורי, מי שמבכים את הבעלות והזכות לאמנות כתלויית הון בלבד, יכולים להתנחם במכירת הגאלה של קרן סולמון ר. גוגנהיים, אשר תפתח את הערב. המכירה מורכבת מ-22 יצירות שתרמו סופרסטארים של אמנות עכשווית, כמאורציו קאטאלן (שתערוכתו תיפתח במוזיאון גוגנהיים ביום שישי) ואנסלם קיפר, והרווחים ממנה יועברו לקרן אשר מנהלת את מוזיאוני גוגנהיים ברחבי העולם, לרווחת הציבור הרחב יותר של צרכני האמנות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו