ציור של גוסטב קלימט שבזזו הנאצים נמכר בכ-40.4 מיליון דולר

אביטל בורג
אביטל בורג

שני בתי המכירות הגדולים בניו יורק, כריסטיס וסותביס, פתחו בשבוע שעבר את עונת הסתיו של המכירות הפומביות הגדולות עם מכירות של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית. ההצלחה המובהקת של ערבי המכירות היתה מכירת ציורו של גוסטב קלימט "LITZLBERG AM ATTERSEE", שנמכר ב-40.4 מיליון דולר בסותביס לעומת הערכה של 25 מיליון. הציור היה תלוי במוזיאון לאמנות מודרנית בזלצברג ולאחרונה, לאחר משא ומתן של שנים, הוחזר ליורש של הבעלים המקוריים של הציור שהחרימו הנאצים במלחמת העולם השנייה.

ההצלחה של ערב המכירות בסותביס היתה מפתיעה במיוחד על רקע התוצאות החלשות של ערב המכירות בכריסטיס שהתקיים יום קודם לכן. שם נותרו ללא קונה 31 מתוך 84 היצירות המוצעות והסכום הכולל, בסך 140.7 מיליון דולר, לא התקרב להערכה המוקדמת של 215 מיליון דולר לפחות. בשל תוצאותיה הנמוכות של המכירה בכריסטיס נשאו פרשנים הספדים באשר למצבו של השוק עקב המצב הכלכלי הקשה בעולם, אך גם ביקורות לגבי הערכות לא ריאליות ומספר גדול מדי של פריטים שנכללו במכירה.

האכזבה הגדולה ביותר של ערב המכירות היה הפסל "רקדנית קטנה בת 14" של אדגר דגה, שהוערך ב-25 עד 35 מיליון דולר, ועל אף איכותו והשיווק האגרסיבי שקדם לערב המכירות, לא זכה להרמת יד אחת. פריטים נוספים שלא זכו להצלחה בערב של כריסטיס היו שני ציורים של פיקאסו, "?te de Femme au Chapeau Mauve" ו"Femme Endormie", שלא נמכרו גם כן. אחת ההצלחות היחידות של הערב היתה ציורו הסוריאליסטי של מקס ארנסט, "המראה הגנובה", שהוערך ב-6-4 מיליון דולר ונמכר ב-16.3 מיליון - מחיר שיא לאמן במכירה פומבית (סכומי המכירה כוללים את עמלת הקונה לבית המכירות וההערכות אינן כוללות אותו).

היצירות מאוסף מוזיאון ישראל, שנמכרו במכירות כחלק ממהלך של סידור האוסף והשבחתו, זכו גם הן להצלחה, ו"דרך הישר" של מגריט למשל נמכרה עבור 3.5 מיליון דולר, מעט מעל ההערכה המוקדמת הגבוהה. התוצאות המוצלחות של סותביס בהחלט הרגיעו את החוששים לבריאותו של השוק ופיתחו תקוות למכירות של האמנות העכשווית שיתקיימו בשבוע הבא.

תגובות