בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה צפוי בפסטיבל "החג של החגים" שייערך בחיפה?

תערוכות אמנות יעמדו במרכז הפסטיבל המקדם שוויון בין שלוש הדתות. לצד אווירת השיתוף יוצגו עבודות מחאה כלפי החברה הערבית והיהודית

תגובות

פסטיבל "החג של החגים" שייפתח בשבת בצהריים בחיפה הפך זה מכבר לאחד המוסדות החשובים בעיר, והוא בא לקדם עקרונות של שותפות ושוויון בין שלוש הדתות. השנה יושם בפסטיבל דגש מיוחד על אמנות, עם למעלה מ-20 תערוכות שתיפתחנה ברחבי העיר. על אף האווירה החגיגית, לא חוששות שתי התערוכות המרכזיות לעסוק במורכבות ההיסטורית, הפוליטית והסוציו-אקונומית המאפיינת את העיר בכלל ואת שכונת ואדי ניסנס בפרט.

הפסטיבל אשר ייפתח ברחוב הוואדי עם הופעות, נערך זו השנה ה-18 בהפקה משותפת של עיריית חיפה ובית הגפן. במהלך סוף השבוע יפתחו אמנים את הסטודיו שלהם, ואירוע השקה רחב יתקיים הערב (חמישי) החל מהשעה 18:30 בגלריות ובחללי תצוגה שונים ברחבי העיר.

במרכז האקדמי ויצ"ו חיפה תיפתח התערוכה "פופוגנדה: אמנות ישראלית עכשווית מול כוחות הכיבוש התודעתי", באוצרותו של יניב יהודה אייגר. בהודעה לעיתונות מתאר האוצר מציאות "מולטי ערוצית, רב עריצית, צינית ואינטנסיבית" ומרחב "שמופקר ומופקע עד כדי פקיעה לטובת סמלילים מסחריים וסמלי לאום, ססמאות צעקניות, סלוגנים פתייניים ושאר ירקות בסיר הבשר המהביל". העבודות לדבריו מגיבות למציאות הזאת במחאתיות פואטית. בין המשתתפים: אבי פיטשון, אמיתי סנדי, אסף שחם, נוגה דוידסון, רפי בלבירסקי, שי צורים ומעין וענבל שטראוס.

בגלריה הקטנה והחרוצה "האגף" (רח' הנמל 51) חוגגים את פתיחת שנת הפעילות השלישית ואת צירופו של מארק יאשאייב כחבר חדש בגלריה הקולקטיבית, בתערוכה "High Mark". יציגו כאן שחר סיון, ליבי קסל, בועז נוי, עידו מרקוס, איריס סינטרה, דיאנה פיאטוב וטליה סיון.

במרכז קימדיה תוצג תערוכתו של אמן הקליגרפיה כמיל דאו, ובקפה מסדה תוצג תערוכת יחיד של המעצב להב הלוי, תחת השם "סונטה שנייה לפסנתר בפה מינור ק.466 מאת דומניקוב סקרלטי: 25 מתווים לכרזות פוליטיות 2011".

התערוכה המרכזית "נאמן למקור" מורכבת משני חלקים, שיוצגו בבית הגפן וברחבי ואדי ניסנס. לדברי האוצרים, יעלה חזות ופריד אבו שקרה, מזמין שמה של התערוכה עיסוק ביקורתי ופוליטיזציה של המושג. החלק הראשון יוצג בקומה העליונה של בית הגפן - מרכז ערבי יהודי הפועל מאז 1963 במטרה ליצור מקום מפגש של תרבות וחברה בין יהודים וערבים. החלק הזה בתערוכה עוסק בקשר שבין בניית זהות ומרחב, במקור התרבותי אל מול התפתחות תעשייתית וגלובליזציה. בטקסט שכתב אבו שקרה הוא מונה את המרכיבים ההיסטוריים והתרבותיים שהשפיעו על התרבות הערבית המקומית, ומציין בין השאר את תנועת ההתמערבות, תנועת האוריינטליזם באמנות, ההתיישבות הציונית הקרויה "כור ההיתוך" ועוד.

בחלק הזה מציגה למשל הציירת פאטמה שנאן סדרה העוסקת בדימוי של שטיח כיסוד בתרבות, אך גם כאנאלוגיה למצב האשה בחברה הערבית הפטריארכלית. כן מוצגת כאן סדרת תצלומים של עאמר יונס, שסייר בכמה כפרים וצילם חמורים - עוד דימוי מרכזי בתרבות הערבית. האמן החיפאי אשרף פואח'רי עוסק גם הוא במוטיב החמור בסדרה "אנא אחמר" (אני חמור) המורכבת מפוסטרים שבהם הוא מתערב בדימוי החמור. עוד מציגים: הדס סט, אבי סבח, מיכאל חלאק, אלהם רוקני, לאה אביטל ועוד.

החלק השני בתערוכה "נאמן למקור" מתייחס לזהות של המרחב עצמו, והוא מוצג בבית הגפן, בחנות נעלים בוואדי, במבנה היומון הערבי "אליתיחאד" ובמרחב הציבורי. טוני אשקר, אספן מוכר בשכונה, התקין מיצב ממרכיבי אוספיו לאורך השנים, בהם דלתות, אריחים, תריסים ועוד. כל פרט כזה חושף את ההיסטוריה והתרבות הארכיטקטונית החיפאית לדורותיה. הצלם יגאל פליקס, המתגורר בחיפה, מציג סדרת תצלומים של ואדי סאליב המדגישים את החיבור בין ישן וחדש במבנים בעיר. בחנות נעליים מציגים זוג האמנים טל ועומר גולן מיצב וידיאו. בחלק זה מציגים גם אשרף פואח'רי, גיא רז, מנאל מחמיד ועוד.

בבניין "אליתיחאד" מציגים מחמוד קייס וג'אבר עבס סדרת עבודות העוסקות במצוקת הדיור. האוצרת יעלה חזות מספרת כי במהלך החודשים שהיא עובדת על התערוכה התחולל גם המאבק החברתי כלכלי: "תהיתי איך לתקוף את זה. הרי ברור שמצוקת הדיור שונה כשמדברים על החברה הערבית, ובזמן המחאה המאהל בחיפה אכן דיבר רבות אודות הצורך בפיתוח שכונות ערביות". משם לדבריה יצאה המחשבה על שם התערוכה, כי מצד אחד מרבית המבנים בוואדי מיועדים לשימור ומנגד יש בו בעיית פיתוח ותשתיות לקויות. איך עוסקים בשימור ופיתוח בלי לפגוע בטובת תושבי המקום? חזות חוזרת ומדברת על חשיבותה של שכונת ואדי ניסנס בעיר החיפאית, "אמיל תומא, אמיל חביבי, מחמוד דרוויש - כולם הגיעו מפה". לכן גם עצם התצוגה בבניין אליתיחאד, "היומון היחידי בשפה הערבית", נראית לה קולעת, והיא מקווה שהתערוכה תציע התבוננות חדשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו