בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בבצלאל שמים את האמנות במרכז המחקר

תוכנית חדשה בבצלאל מציעה תואר שני למדיניות ותיאוריה. היוזמת, פרופ' דנה אריאלי-הורוביץ, מסבירה למה היא נחוצה כל כך לאמנות הישראלית

2תגובות

"הגיע זמן לשים את האמנות, העיצוב והאדריכלות הישראלית במוקד המחקר", אומרת פרופ' דנה אריאלי-הורוביץ, ראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל. השנה נפתחה באקדמיה התוכנית ללימודי תואר שני למדיניות ותיאוריה. עד לפני כמה שנים רבים מבוגרי בצלאל טענו שהם עדיין לא סיימו את התואר בשל חובות למחלקה להיסטוריה ותיאוריה. אריאלי-הורוביץ, שמונתה לתפקיד ב-2004, מעידה בגאווה שהמצב השתנה מאז וכמה מהם אף מסיימים את לימודיהם עם יותר נקודות זיכוי מהנדרש.

לתוכנית החדשה שתי מגמות, אוצרות וביקורת, שבהן הדגש המחקרי והמעשי הוא שווה. השנה הראשונה אחידה לכל הסטודנטים ולומדים בה קורסי חובה ובחירה. בשנה השנייה על הסטודנטים לבחור מגמה שבה הם משלבים התמחות, פרויקט גמר ותזה. מתוך כ-40 אנשים שהגישו השנה מועמדות התקבלו 23.

תחילה תיכננו בבצלאל שהתוכנית תהיה המשך טבעי לבוגרי האקדמיה, אבל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) חייבה אותם לפתוח אותה לתלמידים אחרים. מאחר שהמל"ג דרשה שבראש התוכנית יעמוד פרופסור, הוצע התפקיד לפרופ' אמריטוס מנחם ברינקר. אחרי שנעתר לבקשה הרכיבו הוא, אריאלי-הורוביץ ונשיא בצלאל ארנון צוקרמן את רשימת המרצים, רובם מלמדים בבצלאל. בין השאר נמנים עמם ד"ר ברוך בליך, פרופ' חנן דה לנגה, פרופ' עזרי טרזי, ד"ר גל ונטורה וד"ר נעמי מאירי-דן.

דניאל בר-און/ג'יני

בין 14 המרצים נכללות רק שלוש נשים. מדוע, כמו ברוב המחלקות בבצלאל, גם בתוכנית החדשה יש רוב למרצים הגברים? אריאלי-הורוביץ מסכימה עם הביקורת ומעידה שהיא רגישה לנושא. לכן, היא אומרת, המחלקה בניהולה כוננה מאזן יחסים כמעט שווה. לדבריה, בניית התוכנית נתקלה בבעיה משום שעל פי דרישת המל"ג רק בעלי תואר דוקטור רשאים ללמד בה ולצדם אמורים להיות כמה פרופסורים. "אין הרבה בעלות דוקטורט בתחום ועוד פחות פרופסוריות", היא מסבירה. "בחרתי את האנשים בפינצטה, היו כמה שעזבו בדרך מסיבות שונות. אני בקשר עם כל מי שמסיים תואר שני ואני לא מתכוונת לקפוא על שמרי בנושא".

לדבריה, הנחו אותה כמה דברים בגיבוש התוכנית ובהם "העדר פלטפורמות וכותבים על אמנות, והאנומליה הגדולה שיש בארץ בכל הקשור לחקר האמנות הישראלית וההקשרים התיאורטיים שלה. הגישה הרווחת במחקר עדיין גורסת שמה שקורה כאן הוא נגזרת של מהלכים אוניברסליים". לפיכך, הדגש הוא על אוצרות וביקורת של מה שקורה בישראל.

בשנה שעברה נפתחה תוכנית ללימודי המשך במדרשה לאמנות בבית ברל, שבראשה עומד רועי רוזן ואף היא שמה דגש רב על לימודים תיאורטיים ועיוניים. לפי סגל המרצים ואופי הקורסים ניכר שהחופש היה נפגע במידה רבה לו התבקשה המכללה לעמוד בדרישות המל"ג.

אמיל סלמן

עם זאת אריאלי-הורוביץ, שזו השנה האחרונה שלה כראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה, סבורה דווקא שיש חשיבות שבתוכנית עם תואר יהיו דרישות מעין אלה. "בגלל הכתיבה. כולם ללא יוצא מהכלל צריכים לכתוב תזה. פלטת הצבעים של האוצר והמבקר היא בראש וראשונה עט וקסת. אוצרים מתעסקים בכתיבה על כל הנגזרות שלה. אם את יכולה לסייע ולשכלל עוד את מיומנויות הכתיבה והתיווך שלהם, יש סיכוי שבשורה התחתונה נקבל יותר אנשים שמודעים למשקל התרבות בחברה הזאת".

צוקרמן מוסיף: "התוכנית העיונית לתואר מתקדם היא הראשונה בבצלאל ובינתיים היחידה. היא נותנת לנו עמדת פתיחה חשובה משום שאנחנו שואפים שיהיו אצלנו גם לימודי תואר שלישי. על פי הבנתי, יש מחסור באנשים שיעסקו בכתיבה ובביקורת והתוכנית אמורה להכשיר אותם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו