בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הוא ומיסיס ג'ונס: על האמן הצרפתי ז'אן-פול גוד

הרבה לפני הפוטושופ, הווידיאו ומשחקי המחשב, האמן הרב-תחומי ז'אן-פול גוד הציג עולם יצירתי מטורף וססגוני. רטרוספקטיבה שלו מוצגת עתה בפאריס

תגובות

פאריס

צווארה של גרייס ג'ונס מתוח מעלה, נוסק למרומים, ראשה הזקוף עטור כתר שיער קטום. בעידן הדיגיטלי המראה המוזר הזה אולי אינו נראה כטרנספורמציה דרמטית; אבל התמונה הזאת של אמנית הבמה נוצרה ב-1982, הרבה לפני המצאת הפוטושופ. ז'אן-פול גוד, יוצר התמונה, עבד בצבע, בסרט דביק ובקרטון ויצר את האפקט שעכשיו אפשר ליצור בלחיצת כפתור.

גוד, איש אשכולות בתחום האמנות - מעצב, מאייר, צלם, קולנוען וכוהן גדול של פרסום - כינה כל תמונה שהכניס בה שינויים "French Correction", "התיקון הצרפתי" (על משקל הסרט "הקשר הצרפתי"). אך הכותרת השנונה מתארת רק מעט מגאונותו של האיש, שחזה את השפעות העולם המחווט 25 שנה לפני שמצלמות הווידיאו ומשחקי המחשב נעשו לחלק מחיי היום-יום.

הדימויים באדיבות המוזיאון לאמנויות דקורטיביות, פאריס

העולם המטורף, הססגוני והדינמי של גוד, בן 71 כיום, מוצג עתה בצבעים חיים במוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפאריס. המוני מבקרים מחכים בתור להתפעל שוב, בין השאר, מחוויית הרכבת שנסעה לאורך שדרות שאנז אליזה בחגיגות ה-200 לצרפת בשנת 1989.

בתערוכה "גודמליון: רטרוספקטיבה מיצירות ז'אן-פול גוד" ("Goudemalion: The Jean-Paul Goude Retrospective"), המוצגת עד 18 במארס, מודגשים שלושה גורמים מכריעים ביצירתו של האמן. האזכור בכותרת ל"פיגמליון" מתייחס לטרנספורמציות המזוהות עם האמן, ובהן שינויים גופניים מכניים - כמו צווארה של גרייס ג'ונס, שנראה מתכתי ומוארך - וקולאז'ים מסוף שנות ה-60.

באותה תקופה נסע המעצב הצעיר לניו יורק. המגזין "אסקווייר" קיבל אותו בזרועות פתוחות, ואנדי וורהול צילם אותו באחד מהדפסי הפולרויד שלו. גוד הלך בדרכו של וורהול כמעין ליצן נלהב בעולם האמנות והמסחר.

הדימויים באדיבות המוזיאון לאמנויות דקורטיביות, פאריס

שנות ה-80 התאפיינו בעיסוק בחברה הרב-אתנית, מה שמצא את ביטויו בעבודתו של גוד עם ג'ונס, שהיתה אז בת זוגו, כמו עם הדוגמנית הצפון-אפריקאית החסונה פארידה קלפה. תמונה מ-1985 ובה אזדין אלייה מזנק אל גופה המוארך של פארידה היתה לאגדה בתחום האופנה.

מרכיב יסודי אחר באווירה התרבותית של אותו עשור היה האנדרוגינוס. משחקי מגדר היו למשל בטרנספורמציה של הדוגמנית לטישיה קסטה, הלבושה בטוקסידו, שערה המבריק מתוח לאחור, גבותיה בעיצוב גברי. גוד השתמש בתמונה כחלק משיתוף פעולה פרסומי ארוך ופורה עם חנות הכל-בו גלרי לפייט.

חשיבות החדשנות בפרסום ניכרת בתמונות המוקרנות על צגים קטנים הפזורים בתערוכה. בין השאר מוצגות שם תמונות מפורסמות כגון החלונות הנטרקים בפרסומת לבושם "אגואיסט" של שאנל משנות ה-90 ותמונתה של ונסה פאראדי כפרזנטורית של "קוקו".

צגי המולטימדיה אפקטיביים מאוד על הרצפה לצדי הרכבת: נראות בהם הפעילויות וההתגודדויות המגוונות שהתרחשו בזמן התהלוכה ב-1989. התמונות המוקרנות האלה מעשירות - בניגוד ובהשלמה - את רישומי האירוע, המופיעים סביב סביב על הקירות.

עוצמת הממד החזותי ניכרת בכניסה לתערוכה, שם סבה על צירה דמות בקרינולינה ככלוב מתנועע. עוד מוצג בולט בתערוכה הוא דוגמנית חיה, המדברת בקול ברוסית, יושבת מול מראה ומתפארת בפניני שאנל שלצווארה.

הפריטים מדברים בעד עצמם ומלאים חיים ברב-גוניות שלהם. עם זאת, הקטלוג, שיצא בהוצאת "אדיסיון דה לה מרטנייר", מוסיף להם עוד ממדים; ביניהם, פרשנות מאת ז'אן-פול גוטייה, החולק עם גוד לא רק את ראשי התיבות של האמן (JPG) אלא גם את החזון. "אצל ז'אן-פול גוד ואצלי, הכל, או כמעט הכל, היה נשים - הדוגמניות ה'אלטרנטיביות' שלא התאימו למוסכמות היופי המסורתיות", מציין המעצב בקטלוג ומתאר את החזון המשותף כ"התגלמות שנות ה-80".

אף על פי שהתערוכה מתויגת כרטרוספקטיבה, אין בה תחושה של סיכום קריירה; היא מציגה את הדמיון העז ומלא החדווה של האמן, שיותר משהוא סמל לעבר, אפשר לראות בו מופת לעתיד.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו