בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית: סדנאות האמנים יוקמו מחדש

שנה לאחר שהוחלט על פינוי הסדנאות משכונת פלורנטין בתל אביב, הן ייפתחו שוב סמוך למרכז לאמנות עכשווית. וגם: יריד "צבע טרי" עובר לצפון העיר

6תגובות

סדנאות האמנים יעברו לקלישר

באפריל הקרוב, במסגרת אירועי שנת האמנות של תל אביב, ייפתחו מחדש סדנאות האמנים במיקום חדש - מתחם האמנות ברחוב קלישר בעיר. המעבר נקבע על ידי העירייה לאחר שהוחלט כי בניין הסדנאות הנוכחי, בשכונת פלורנטין בתל אביב, יעבור לשמש כבית ספר אזורי. רק לפני שנה הוצבה בפני אמני הסדנאות הדרישה לפנות את המקום, ולדברי ד"ר ורד זפרן גני, אוצרת גלריית הסדנאות, "הרווח הגדול הוא קודם כל שנמשיך להתקיים, זו הקלה גדולה".

בניין הסדנאות שימש אותן מאז נוסדו בשנת 1989 וכלל קרוב ל-20 חללי עבודה לאמנים וכן גלריה גדולה ובעלת אופי אדריכלי מודרניסטי ויוצא דופן. הן מוקמו בשכונה הדרומית מתוך ניסיון של העירייה לשלב באזור מוסדות תרבות. לאורך השנים עבדו במקום עשרות אמנים, בהם נחום טבת, דרורה דומיני ושרון יערי, ותערוכות מתחלפות רבות הוצגו בו מדי חודש. בעשור האחרון צמחה השכונה, וכמו כן גדל בה הצורך בגנים ובבית ספר, ועל כן הוחלט לפנות את הסדנאות ממקומן, אם כי לא הוצעה להן אלטרנטיבה מיידית.

לדברי צלילית בן נבט, מנהלת המחלקה לאמנויות בעיריית תל אביב, בסוף שנת הלימודים הקודמת החליטה מכללת סמינר הקיבוצים להעביר את תוכנית לימודי האמנות שלה למיקום חדש, ובכך פינתה את החלל בקלישר, הצמוד למרכז לאמנות עכשווית (CCA). על אף לחץ של גורמים שונים לשים ידיהם על החללים הפנויים, הוחלט להשאיר את הבניין לשימוש בתחום האמנות. לרשות סדנאות האמנים יעמדו גלריה בקומת הקרקע בשטח של כ-130 מ"ר וכן 13 סדנאות לאמנים בקומות העליונות.

אלי פוזנר. באדיבות מוזיאון ישראל

"הסמיכות למרכז לאמנות עכשווית ידגיש את הפעילות של שני הגופים, שהעשייה שלהם היא איכותית וחשובה בעיר. אלו שני מקומות שאינם סוחפים מבקרים רבים, אך ייתכן שהקירבה תעצים זאת", אמרה בן נבט. זפרן גני וסרג'יו אדלשטיין, מנהל ואוצר המרכז לאמנות עכשווית, החלו בתיכנון של אירועי אמנות שיתקיימו בשיתוף פעולה. עוד ציינה זפרן גני כי היא מקווה שהמקום, המציע מספר קטן יותר של חללי סטודיו מקודמו, יוכל להתרחב בשלב מאוחר יותר. "יש מראית עין של שוק אמנות ואנשים גוזרים על זה קופונים, אבל האמנים עצמם לא כל כך. יש מצוקה אמיתית, יש הרבה יותר אמנים היום מבעבר. הם מסיימים לימודים ומתחילים דרך חיים של אמן, אבל פחות ופחות מצליחים להמשיך הלאה", אמרה. "אמנות צעירה, וגם מבוגרת יותר, זקוקה לתמיכה".

את בניין הסדנאות הנוכחי תשמיש העירייה כמבנה לגנים ובית ספר לכיתות א' וב' בשלב ראשון, והן יחלו לפעול כבר בשנת הלימודים הבאה. שתי תערוכות היחיד הבאות במקום, של הצלמים עדי שמעוני ורון עמיר, ייפתחו ב-25 בחודש, והן יהיו ככל הנראה התערוכות האחרונות שיתקיימו שם.

גרהרד ריכטר חוגג 80

בסוף השבוע האחרון חגג גרהרד ריכטר, הצייר הגרמני הידוע והמצליח ביותר בעשורים האחרונים, את יום הולדתו ה-80. ריכטר, מהאמנים המשפיעים ביותר על התפתחותה של האמנות העכשווית, נחשב לאחד הציירים החיים היקרים ביותר בעולם; לאחרונה תרמה האספנית לילי ספרא ציור מופשט שלו למוזיאון ישראל, שאותו קנתה במכירה פומבית בניו יורק ב-20.8 מיליון דולר.

שלוש תערוכות מרכזיות מציינות את התאריך העגול בגרמניה, והן פתוחות לקהל בחודשים הקרובים. הגדולה והחשובה שבהן, "גרהרד ריכטר: פנורמה", נפתחה בשבת בנויה נאציונל גלרי בברלין. התערוכה הוצגה לפני כן במוזיאון הטייט מודרן וכוללת 140 עבודות משישה עשורים של האמן. לאחר הצגתה בברלין, תנדוד בחודש מאי למרכז פומפידו בפאריס. תערוכה גדולה נוספת מוצגת בחלל ,"M.E. Collectors Room" גלריה פרטית במרכז ברלין. בתערוכה זו כ-150 עבודות, בהן בעיקר עבודות רישום וגרפיקה על נייר, והיא תוצג עד ה-13 במאי. ובדרזדן, במוזיאון ליפסיוסבאו, מוצגת תערוכה שאירגן ארכיון ריכטר, ובה כמה עשרות אלפי תצלומים, גזרי עיתונים, סקיצות ופריטים אחרים שאינם נחשבים עבודות אמנות פורמליות.

יריד "צבע טרי" - לראשונה בצפון תל אביב

מארגני יריד האמנות "צבע טרי", הנערך בתל אביב מדי שנה, הודיעו אתמול כי היריד יתקיים השנה במתחם בית הספר העל-יסודי החדש שבקריית החינוך בצפון-מערב העיר. היריד הפופולרי, הכולל ביתני תערוכות של גלריות, מתחם אמנים צעירים ותערוכות נוספות, מחליף מיקומו מדי שנה: בשנתו הראשונה הוצג בבניין ברחוב קיבוץ גלויות, בשנייה במתחם התחנה בנוה צדק, בשלישית בנמל יפו ובשנה שעברה במתחם הסמוך לדרך בן צבי. השנה ייפתח בפעם הראשונה דווקא בחלקה הצפוני של העיר, במתחם שבנייתו מסתיימת כעת וייפתח בספטמבר 2012 (בתכנון משרד אליקים אדריכלים). המתחם יכלול 42 כיתות, מרכז מדעים, אודיטוריום, ספרייה, חדרי הנהלה ואולם ספורט קהילתי, שחלקם ישמשו את יריד האמנות לתצוגה. היריד ייפתח ב-15 במאי. פרטים על תוכנו יימסרו במועד מאוחר יותר.

חלל "פעילה" ביפו ייפתח בעוד שבועיים

חלל האמנות והתרבות האקטיביסטי של עמותת "פעילה", בניהולן של שרי גולן סריג וגבי רון, ייפתח במרכז עמיעד ביפו ב-1 במארס. החלל, שישמש כבסיס וכחלל תצוגה לפעילות העמותה, העוסקת בצדה החברתי והקהילתי של האמנות, יאפשר גם את קיומה של תוכנית שהות-אמן במקום.

תוכנית זו תזמין בכל פעם מספר אמנים בתחילת דרכם לתקופה של כמה שבועות. המחזור הראשון יכלול את האמנים יאיר פרץ, דנה מאירזון, ג'ניפר אבסירה, שרי קרישנר, נעמה רובינזון, Signor G ומיכל מאיר.

ספר אמן חדש לאבנר בן גל

ספר אמן חדש של הצייר אבנר בן גל, ששמו "Biogenetics", יצא לאור בהוצאת מוזיאון תל אביב לאמנות. הספר, שערכה יעל ברגשטיין, מאגד עשרות רישומים ידניים ודיגיטליים שיצר בן גל בשנתיים האחרונות. לדברי בן גל, הרישומים נוצרו מראש במטרה לאחדם לספר, כיצירה אחת שלמה, בדומה לסרט או מחזה. השפה הרישומית הושאלה מאיורי ספרות לנוער משנות ה-1960, מציורים וקריקטורות מלחמה ישנות, מרישומי עדות היסטוריים בתוספת אופי מיני בולט.

בנוסף נכלל בספר מאמר של האוצר פיליפ קייזר ממוזיאון L.A.MOCA, שאצר שתי תערוכות של בן גל בבאזל ובמוזיאון תל אביב. קייזר מכנה את עבודותיו של בן גל "ציור היסטורי חדש". חלק מהרישומים בספר הוצגו לאחרונה בתערוכת יחיד של בן גל בגלריה סיידי קולס בלונדון. הספר ראה אור שלוש שנים לאחר שהציג בן גל תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב, שהתקיימה לאחר שזכה בפרס רפפורט לצייר ישראלי בכיר.

עבודת המיצג "פורו" תועלה מחדש במארס

ב-15 במארס תועלה מחדש בתל אביב "פורו", עבודתם המשותפת של אמנית האנימציה היפאנית טבאיימו ואוהד נהרין (להקת בת שבע), עבודה שבכורתה התקיימה ב-2008 בנמל תל אביב. עבודת המיצג המשותפת מתארת רצף סצינות סוריאליסטיות, כמו איש הפושט שוב ושוב את עורו או זקנה מדממת. שיתוף הפעולה נולד לאחר שנהרין צפה בעבודתה של טבאיימו, "בית מרחץ יפאני".

טבאיימו, מהאמניות היפאניות המרכזיות בשנים האחרונות, ייצגה השנה את יפאן בביאנלה בוונציה. עבודותיה הן אפלות, אינטימיות וחריגות בתחום האנימציה היפאנית הצבעוני והעליז לרוב. במקרים רבים היא מציגה ביקורת על החיים ביפאן ועל המסורת החזותית והתרבותית שלה. "פורו" היא העבודה הראשונה מסוגה שיצרה, והיא תוצג במשך עשרה ימים בלבד במרכז סוזן דלל, ארבע פעמים בכל יום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו