בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

15 הדקות של אידי סדג'וויק

המוזה הגדולה של וורהול, היתה ה"איט-גירל" הראשונה. מאז מותה בגיל 28 מנסות אינספור סלבריטאיות לשחזר את הקסם

2תגובות

"היה בה משהו חשוף, ריקני עד כאב, שעשה אותה בבואה לפנטסיות הפרטיות של כל אחד" - כך כתב אנדי וורהול על אידי סדג'וויק בספרו "מא' לב' ובחזרה: הפילוסופיה של אנדי וורהול". כשניסה להסביר מה סוד קסמה, אמר שהיא "יכלה להיות כל מה שרצית שתהיה - ילדה קטנה, אשה, אינטליגנטית, מטומטמת, עשירה, ענייה, כל דבר. היא היתה דף חלק יפהפה, בלתי מפוענח. החור השחור שיבלע כל מסתורין".

אבל אידי סדג'וויק היתה הרבה יותר מזה. והיא הקסימה לא רק אנשים כמו אנדי וורהול ובוב דילן, אלא דור שלם. הסופרסטאר הבלונדינית - נצר למשפחה אריסטוקרטית אמריקאית, ה"Girl-It" של שנות ה-60, נערת הפקטורי של וורהול ואיקונת סטייל פרועה וחסרת מעצורים - ייצגה את תמצית הקוליות; את העיקרון האולטימטיבי של תרבות הפופ, שלפיו החיים והאמנות אינם מחקים זה את זה אלא הם אחד.

סדג'וויק נולדה ב-1943 בקליפורניה לאחת המשפחות המיוחסות באמריקה; היא "נכנסה לעולם עם שני מרכיבים של תהילה - עושר ויופי", כפי שכתב עליה דודה, ג'ון סדג'וויק, בביוגרפיה על משפחתם. עם אבות המשפחה נמנו אישים שחתמו על הצהרת העצמאות האמריקאית, ממציאי המעלית ופוליטיקאים בולטים בחוף המזרחי של ארצות הברית.

אבל למרות הייחוס המשפחתי, שנות ילדותה של סדג'וויק לא היו קלות. רוב ילדי המשפחה סבלו מבעיות נפשיות ומיחסים בעייתיים עם האב, פאזי, שהיה איש קר ושתלטן. אחיה פרנסיס היה מכור לאלכוהול וסמים מגיל צעיר, התאשפז במחלקות פסיכיאטריות והתאבד ביום הולדתו ה-26, אחרי שסיפר לאביו שהוא הומוסקסואל. אחיה בובי, שסבל אף הוא מבעיות נפשיות, נהרג בתאונת אופנוע, ואחות אחרת ניתקה קשרים עם המשפחה.

גטי אימג'ס

גם לאידי היו בעיות עם אביה. בשנות התבגרותה לקתה באנורקסיה ונשלחה לכמה בתי חולים פסיכיאטריים כדי לטפל במצבה (ולהרחיק אותה מהבית, אחרי שראתה את אביה בוגד באמה). בסתיו 1963 עברה לקיימברידג' ללמוד אמנות. לאחר שנשרה מהאוניברסיטה, עברה ב-1964 לניו יורק והחלה לנהל סגנון חיים ראוותני שכלל נסיעות בלימוזינה ברחבי העיר, מסעות קניות, צריכת סמים ומסיבות. מותם של שני אחיה באותה תקופה רק חיזק בה את התחושה שהיא חייבת למצות כל מה שהחיים מציעים.

אז גם החל הקשר שלה עם וורהול, חברות יצירתית שהיתה לאחד הקשרים האיקוניים - והבעייתיים - של אותה תקופה. היא היתה בת 21, הוא בן 36. הם התחברו מיד. היא הצטרפה לחבורת הפקטורי והשתתפה ב-12 סרטים שביים וורהול. "אני חושב שאידי היתה מה שאנדי וורהול רצה להיות", אמר הסופר טרומן קפוטה. "הוא העביר את עצמו דרכה כמו פיגמליון... הוא היה רוצה להיות מקסים, נצר למשפחה אריסטוקרטית מבוסטון, הוא היה רוצה להיות כל אחד חוץ מאנדי וורהול".

באותן שנים התקבע מעמדה כ"נערה הנכונה" של התקופה. היא כיכבה בכתבת אופנה של המגזין "ווג" והוכתרה על ידי דיאנה ורילנד לנציגת דור הצעירים, שכונה בפי העורכת המיתולוגית "Youthquaker". ב-1965 כבר היתה סדג'וויק מפורסמת ברחבי היבשת וכמעט נמחצה על ידי ההמונים שגדשו את התערוכה של וורהול במוזיאון לאמנות עכשווית בפילדלפיה באותה שנה.

סדג'וויק הציגה מראה חדש ופרובוקטיבי שכבש את המגזינים: שיער בלונדיני מחומצן וקצוץ, עיניים צבועות בשחור ואיפור כבד, ריסים מלאכותיים ומראה נערי וחדש שכלל טייץ שחורים, חולצות פסים עם צווארוני סירה, עגילים גדולים ומעילי פרווה סינתטית.

אי-פי

"אידי היתה ה'איט-גירל' המודרנית הראשונה", אמרה בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס" לפני כשנתיים איריס אלונזו, המנהלת הקריאטיבית של חברת הבגדים האמריקאית אמריקן אפארל. "היא הציתה תנועה שלמה, לא רק של סגנון אלא גם של גישה לחיים, והיא שימשה השראה, אז והיום".

הסטייליסטית הישראלית מעיין גולדמן מסכימה לדברים אלה ומנסה להסביר מה סוד כוחה של סדג'וויק. לדבריה, "היא היתה יוצאת דופן, מהפנטת. לא היתה בה המתיקות של אחרות, והיא עיצבה את דמותה כמישהי לא נגישה - עם האיפור הכבד, הרזון, השיער הנערי והלבוש. סדג'וויק יצרה מודל חדש של הנערה הנכונה, לפני שהיו בכלל כאלה בתרבות. ההתחברות שלה לוורהול, ההימצאות במקומות הנכונים, המסיבות, הסמים והתחושה שהיא לא פחדה מכלום גרמו לה להיראות מושכת ובאותה נשימה גם כל כך עצמאית, כאילו הדבר האחרון שהיא רצתה היה למצוא חן".

בניגוד ל"איט-גירל" למיניהן בזמננו, מוסיפה גולדמן, "אצלה היתה תחושה שזה ראשוני ואותנטי. היום נערות כבר יודעות מה עובד ומה לא, מה מתאים ומה פחות, ובעיקר מה צריך כדי שיסתכלו עליהן. סדג'וויק היתה טוטאלית. הכוח שבה היה טמון גם בכך שנדמה שעוד רגע היא צוללת למעמקי השאול".

ב-1966 פגשה סדג'וויק את בוב דילן והתאהבה בו (הוא כתב עליה שני שירים, "Just Like A Woman" ו-"Leopard-Skin Pill-Box Hat"). כאשר חתמה על חוזה עם הסוכן שלו, בתקווה לקדם את קריירת המשחק שלה, בערה חמתו של וורהול, שבינו לבין דילן שררה איבה, והוא סיפר לה שהמאהב החדש שלה נשוי. סדג'וויק נפרדה אז לא רק מדילן, אלא גם מוורהול.

היא עברה למלון צ'לסי המפורסם, צרכה סמים קשים בתדירות גוברת ונכנסה ויצאה ממוסדות פסיכיאטריים. שם פגשה בבחור ששמו מייקל פוסט והתחתנה אתו. באותה העת היא גם הצטלמה לסרט "Ciao Manhattan" שהתבסס על סיפור חייה.

בוקר אחד, בנובמבר 1971, כשהיא בת 28, נמצאה סדג'וויק ללא רוח חיים בביתה, אחרי שנטלה שילוב קטלני של אלכוהול ותרופות. בניתוח שלאחר המוות לא הוכרעה השאלה אם היתה זו תאונה או התאבדות.

סדג'וויק, ששירטטה לראשונה את דמותה של נערת הזוהר המודרנית, השפיעה על דורות רבים של סלבריטאיות עכשוויות, מהאחיות אולסן דרך לינדסי לוהן ועד פאריס הילטון. במובנים מסוימים החיים שלה היו גילומן של "15 דקות התהילה", הביטוי שטבעה (ושוורהול לקח עליו בעלות).

"לא הכרתי אותה", כתבה עליה פטי סמית בספרה האוטוביוגרפי "Just Kids", "אבל כשהייתי בת עשרה מצאתי עותק של ‘ווג' עם תצלום שלה עושה פירואטים על מיטה כשמאחוריה ציור של סוס. היא נראתה לי מכונסת בתוך עצמה, כאילו אף אחד לא קיים בעולם חוץ ממנה. קרעתי את הדף ותליתי אותו על הקיר". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו