בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הלקסיקון המלא של הסכסוך הישראלי-פלסטיני

סיפורו הייחודי של גן החיות בעזה שימש השראה לתערוכה חדשה שנפתחת בימים אלה בהולנד, המבקשת להציג אותו כאלגוריה לסכסוך

4תגובות

בעיתוי מקרי אך כמו בתיאום מכוון עם רפלקס החיסולים של ישראל בעזה השבוע, נפתחה בימים אלה במכון ההולנדי לאדריכלות בעיר מסטריכט בהולנד התערוכה ,"Zoo or the Letter Z, Just After Zionism" החוזרת למבצע עופרת יצוקה ולסיפור הלא ייאמן על שני חמורים בגן חיות בעזה שנצבעו כזברות להנאתם של ילדי הרצועה שמעולם לא התאפשר להם לראות את הדבר האמיתי.

זהו לכאורה פרט שולי בטרגדיה של עזה, אבל כפי שהוא מוצג ומנוסח בתערוכה, זוהי אלגוריה למצב ולסכסוך הישראלי-פלסטיני כולו. מאחורי התערוכה עומדת האדריכלית הישראלית-הולנדית מלכית שושן, החוקרת מזה כעשור את מרחב הסכסוך ושמה אותו על המפה. גן החיות בעזה, שהפך חיית בית נטולת ייחוס לחיית בר אקזוטית עם קופסת צבע לשיער, הוא מוסד פרטי בבעלותה של משפחת בארגוד. בנו של בעל הגן, מחמוד בארגוד, היה אורח כבוד בפתיחת התערוכה בשבוע שעבר. בביקורו בהולנד ראה לראשונה בחייו זברה אמיתית.

סיפור גן החיות, שעורר בזמנו הדים בינלאומיים, מופיע תחת הערך "Zoo" במילון המונחים לתולדות הסכסוך שחיברה שושן ונכלל בספרה "אטלס הקונפליקט ישראל-פלסטין", שיצא לאור בהולנד בסוף 2010. האטלס שימש השראה לתערוכה ולהרחבת המחקר לזירות חדשות. הערך "גן חיות" בלקסיקון חולק את האות Z עם המלה "ציונות" בתרגום לאנגלית - שכנות מילונית שרירותית לכאורה שסביבה רקחה שושן מסכת שלמה של קשרים ופרשנויות בהשראת הוגים כפוקו, דלז ודומיהם.

אנסטסיה טיילור לינד

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

שורשיהם של שני המונחים, כותבת שושן במאמר לקטלוג התערוכה, הולכים לאחור לרעיונות מרכזיים שצמחו בעידן הנאורות: לאובססיה של המדע המודרני למיון של מינים בטבע ולסיווג של אומות בחברה האנושית, לתיעוד, קיטלוג, מדידה, היררכיה והפרדה. אלה הם במידה רבה אבני יסוד בסכסוך, טוענת שושן, "ואולי, אחרי הכל, הם מייצגים את המקום שבו הכל התחיל".

שושן עושה במאמרה הקבלה מטאפורית בין שורשיו של סיפור גן החיות בעזה והסכסוך בכללו, לבין מסע ציד חסר רחמים. החל במרדף אחרי החיה הנמלטת, דרך המעקב אחריה של כלבי גישוש מיומנים, החברותא הגברית וארוחות הבוקר המסורתיות בשדה הציד המוכרים כל כך מסרטים בריטיים תקופתיים, ועד רגעי הציד עצמם, הביתור הטקסי של השלל וחלוקתו. המעבר מהמשל לנמשל מעורפל אך מצמרר.

במאמר אחר בקטלוג, "אקזוטיקה", משווה האמן הישראלי עידו אמין בין חמורי הזברה של בארגוד בעזה לבין הכבשים הצבועות של קדישמן בישראל. מבלי להיכנס להערכה אמנותית, כותב אמין, מה שבאמת מפריד ביניהם אינו הפוטנציאל האמנותי אלא הנסיבות השונות בתכלית משני צדי המתרס. מצדו הישראלי של קדישמן ישנם שפע, חופש, סיכויים והזדמנויות. מצדו האחר בעזה, מציאות של הגבלות תנועה, מחסומי צבא, עוני, מצור.

במאמר "שבי" בקטלוג, כותב האדריכל דייוויד הנקוקס, מנהל גן חיות בעבר ויועץ לגני חיות כיום, כי חרף הנסיבות הטרגיות המקילות של סיפור גן החיות בעזה, צביעת החמורים "ממחישה את הבעייתיות בעצם קיומם של גני חיות". בפארקים זואולוגיים כיום, כמו בגני החיות העירוניים הראשונים במאה ה-19, החיות מנותקות מסביבתן הטבעית ומוצגות לראווה כשעשוע אקזוטי - כפי שבתערוכות האימפריאליות הגדולות באירופה הוצגו בני אדם מהקולוניות כפריטים ביזאריים להנאת הקהל. הנקוקס מביע תקווה שגני החיות בעתיד יחדלו מלהיות גני שעשועים ויחנכו למודעות פוליטית ואקולוגית.

התערוכה, שתינעל ב-20 במאי, כוללת בין היתר מיצב, חומרי ארכיון, מידע סטטיסטי ועבודות רקמה ומלאכת יד בהשראת ציורי חיות מאנציקלופדיות תקופתיות. בהם גם "זונקי" - רקמה של חמור בדוגמת ג'ירפה, שנעשתה בשיתוף רוקמות מזימבבואה. אולי זה יהיה חמורו של המשיח.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו