בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוזיאון על התפר - עוף מוזר בנוף האמנות הישראלית

6תגובות

בתערוכה "מעבר לזיכרון" במוזיאון על התפר בירושלים יש הרבה מאוד עבודות, אולי יותר מדי. רובן הן של אמנים ידועים מאוד, וחלקן טובות כפי שאפשר היה לצפות. עבודתו של כריסטיאן בולטנסקי, "פורים", למשל, מרכזית לצד עבודותיה המרשימות של שילפה גופטה. תחריטיו הקטנים של סיפריאן גייאר (Cyprian Gaillard) מעניינים מאוד ו"בריטמה", וידיאו של אדריאן פאצ'י, בולטת בין השאר.

מוזיאון על התפר הוא עוף מוזר בנוף הישראלי. פעמיים בשנה, נפתחות בו תערוכות קבוצתיות הסובבות נושא יחיד, כמו "הזיכרון והדחקתו" בתערוכה הנוכחית. התערוכות לא מתקשרות עם קורותיו של שדה האמנות בארץ ומורכבות לרוב מעבודות של אמנים בינלאומיים, שרובם ממעטים להציג בישראל אם בכלל. כל תערוכה מלווה בקטלוג דו לשוני עב כרס, המופץ בכל העולם. מפתיע כי על אף שבישראל מגיעים למקום מספר מועט יחסית של מבקרים, מחוץ לה הוא מוכר כמו אחד המוסדות הראשיים של המדינה. מבחינה כלכלית, מצבו חריג: זהו מוזיאון פרטי שהוקם ב-1999 הודות לתרומה של משפחת פון הולצברינק הגרמנית ופועל מאז בתמיכתה.

אמיל סלמן

רפי אתגר, מנהלו האמנותי ואוצרו של המוסד, היה לפני שנים מעצב גרפי ובעל סטודיו מרכזי לעיצוב וציור כרזות בארץ, בעיקר בתחום התיאטרון. עבודתו נקטעה, למעשה, כשהוזמן לשמש כמנהל אמנותי של אוסף האמנות של משפחת פון הולצברינק. המשפחה היא מעצמת מול"ות, לה שייכות הוצאות לאור כמו ס. פישר הגרמנית ומקמילן האמריקאית, העיתון "די צייט" ועוד.

15 שנה בילה אתגר בקרבת המשפחה ולבסוף החליט לחזור לישראל. הקשר הטוב עמם יצר מצע לרעיון להקים מוזיאון בתמיכתם בירושלים, שעיסוקו יהיה חברתי ופוליטי ובלתי תלוי, כמו עיתון. המשבר הפרסומי מורגש ככל הנראה גם במעצמה כמו זאת של פון הולצברינק ולראשונה מזה יותר מעשור תקציבם אינו יכול לממן הפקתן של שתי תערוכות יקרות בשנה. המוזיאון הוא "מפונק", אומר אתגר, ולא רגיל לגייס תרומות ממקורות שונים.

בתערוכה הנוכחית, אתגר מתייחס לחלל המצומצם יחסית של המבנה המטריד שיש בידיו, בניין ששימש בעבר כעמדה צבאית משוריינת בגבול שבין ישראל לירדן ונמצא היום על גבול ירושלים המערבית והמזרחית. הוא מניח על הקירות עבודות גדולות מאוד, כדי שהצופה ייאלץ להיכנס לתוכן, לתיאורו. קשה להחליט אם החלטתו זו מוצדקת.

בקומת המרתף של המוזיאון הדחוס מוצגת סדרת עבודות של אתגר, שטרם הציג עד כה עבודת אמנות שיצר. הפעם "הרשה לעצמו לעשות כן", לדבריו. אולי זה בגלל הדאגה הכלכלית הראשונה שתוקפת אותו השנה באשר לעתידו של המוסד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו