בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית

ישראל מיוצגת על ידי שני אמנים פלסטינים באוסף התצלומים המקיף שמכין המוזיאון הלונדוני, בשיתוף בריטיש מיוזיאום. אין כוונה לרכוש עבודות של אמנים ישראלים

4תגובות

כפי שפורסם ב"הארץ" בסוף החודש הקודם, מוזיאון ויקטוריה ואלברט והבריטיש מיוזיאום איחדו כוחות בהכנת אוסף רחב יריעה של תצלומים מהמזרח התיכון, שיכלול בין השאר עבודות מטורקיה, ערב הסעודית, מצרים, איראן ולבנון. עיקר האוסף יוצג בעוד ארבעה חודשים בתערוכה "אור מהמזרח התיכון: צילום חדש", במוזיאון ויקטוריה ואלברט. עם זאת, בהודעה לעיתונות שפרסמו המוזיאונים לא נכתב דבר על שילוב עבודות של אמנים ישראלים באוסף המקיף. בתשובה לפניית "הארץ" נמסר ממוזיאון ויקטוריה ואלברט: "עד כה האוסף כולל את עבודותיהם של שני אמנים פלסטינים, ראידה סעאדה ותייסיר בטניג'י".

ראידה סעאדה היא אמנית ילידת אום אל פחם שחיה ועובדת בירושלים. היא מצלמת דיוקנאות עצמיים השואבים השראה מפולקלור ומספרות מיתית או מיצירות אמנות מוכרות. כך לדוגמה היא מצולמת כפנלופה מהאודיסאה, בעודה סורגת בנוף זרוע חורבן של מבנים הרוסים שמהם מבצבצים קונסטרוקציות ברזל ועמודים חדים. בעבודות אחרות היא מצולמת כמונה ליזה מציורו של דה וינצ'י וכמוזגת החלב בציורו של ורמיר. סעאדה ייצגה את ישראל לצד נורית שרת, רותי סלע ומעיין אמיר בביאנלה בסידני בשנת 2006. במרץ האחרון היא הציגה תערוכת יחיד בחלל "רוז איסה פרויקטים" בלונדון.

האמן הרב-תחומי תייסיר בטניג'י, יליד עזה, מבקש בעבודותיו להעביר את האווירה השוררת ברצועת עזה, בין אם בתפנימים של חדרים עלובים, בתצלומים של חוף הים העזתי, של מעבר רפיח בתקופת האינתיפאדה השנייה - או בדיוקנאות של קבוצות ויחידים. לאוסף הצילום הים התיכוני נלקחו צילומים שלו שמתעדים מגדלי שמירה שמוצגים כגריד של 12 דימויים. עבודותיו הוצגו, בין השאר, בביאנלה בהוואנה ובוונציה בשנת 2003.

תגובת ויקטוריה ואלברט לשאלה האם המוזיאון מתכוון לכלול בעתיד באוסף התצלומים עבודות פלסטיניות נוספות או עבודות של אמנים ישראלים - היתה שכרגע אין תכנון כזה. על השאלה האם האמנות הישראלית מוחרמת באוסף המקיף הזה - לא התקבלה תשובה ישירה, אך שני המוזיאונים הדגישו כי באוספים אחרים ברשותם נכללו עבודות של אמנים ומעצבים ישראלים.

דוברת משרד התרבות והספורט בישראל מסרה בתגובה, כי העניין מצער, אך הוא נתון בתחום חופש הבחירה של המוזיאונים הבריטיים.

הבניין ששימש את דונלד ג'אד ישופץ וייפתח לקהל

האמן האמריקאי דונלד ג'אד, אחד המשפיעים והבולטים בזרם האמנות המינימליסטית, רכש ב-1968 בניין בן חמש קומות ברחוב ספרינג 101 שברובע סוהו בניו יורק. ג'אד, שמת ב-1994, היה אחד האמנים הראשונים שעבר לאזור זה, אשר הפך מאוחר יותר למעוזם של אמנים, סופרים, מוסיקאים וגלריות. הבניין היה נקודת ציון בחייו ובעבודתו ונחשב למקום שבו הוא החל לעסוק במיצבים תלויי-מקום - אשר נהפכו לאבן דרך באמנות העכשווית.

ג'אד שאב השראה מהמבנה ההיסטורי שהושתת על יציקת ברזל, ויצר בו עבודות מיצב רבות שמודגש מיקומן בחלל. שיפוץ המקום החל לפני שנתיים וביוני 2013 הוא אמור להיפתח לציבור. בנוסף לעבודותיו של האמן, יוצג בבניין האוסף הפרטי של ג'אד, הכולל עבודות של אמנים מרכזיים כמו ז'אן ארפ, קארל אנדרה, מרסל דושאן ופרנק סטלה. צוות בן 25 אנשים, בהם רסטורטורים, אנשי מקצוע ומתנדבים, ארז בקפידה יותר מ-1200 פריטים והעביר אותם למשמרת בחלל חיצוני, עד להשלמת שימור הבניין.

כאשר ייפתח בשנה הבאה, יאוכלס החלל בעבודות האמנות והמיצב באופן המדויק שבו הם מוקמו בזמנו על ידי ג'אד עצמו - כמין קפסולת זמן שתאפשר הצצה אל חלל העבודה של האמן בשעת מעשה.

4 נעצרו במדריד כשניסו למכור פיקאסו מזויף

המשטרה הספרדית מחזיקה במעצר שלושה סוכני אמנות וסוחר עתיקות, החשודים שניסו למכור עותק מזויף של "טורסו של איש צעיר", ציורו של פבלו פיקאסו מ-1964. את העבודה המזויפת, שהיתה בבעלותו של סוחר עתיקות שנעצר, דמות מוכרת במדריד, ניסו הארבעה למכור במיליון אירו. היצירה דמתה לציור המקורי ונלוו לה מסמכים מזויפים שאישרו את אמיתותה כביכול - מסמכים הנושאים את חתימתה של פאלומה, אחת מבנותיו של האמן, וכן של מומחה צרפתי נודע לאמנות ששמו לא נמסר לפרסום.

חוקרי המשטרה התייעצו עם מומחים שקבעו כי הציור המזויף שונה במקצת מן המקורי - שהאותנטיות שלו אושרה בעבר על ידי מאיה וידמאייר, בת אחרת של פיקאסו שעודה בחיים והיא מעניקה אישורי מקוריות ליצירות המיוחסות לאביה.

השנה האחרונה היתה סוערת בכל הקשור ליצירותיו של פיקאסו. בינואר נגנבה מהגלריה הלאומית באתונה יצירתו "ראש אשה" מ-1939, ואילו בחודש שעבר הובהל הציור "אשה באדום", מ-1929, למעבדות הרסטורציה במוזיאון מניל ביוסטון, טקסס, לאחר שצעיר השחית אותו בריסוס גרפיטי.

במחאה על החסות של חברת נפט ל"טייט": גררו למוזיאון טורבינת רוח

עשרות פעילים חברתיים הגיעו בשבת ל"טייט מודרן" בלונדון, במחאה על החסות שמעניקה לגלריה חברת הנפט "בריטיש פטרוליום" (BP). המוחים חצו את גשר המילניום שמעל נהר התמזה, כשהם נושאים עמם להב של טורבינת רוח באורך 16 מטרים ובמשקל 1.5 טון, בדרכם אל אולם התצוגה במוזיאון, המכונה "אולם הטורבינות".

האולם הענק הזה הוא אחד מחללי התצוגה הנודעים בעולם. מדי שנה מוזמן אליו אמן אחד ליצירת מיצב תלוי-מקום שנותר בו מחודש אוקטובר ועד מרץ (למשל, מיצב זרעי החמניות של האמן הסיני איי וייויי, בשנת 2010, שבו הוא כיסה את רצפת האולם באלפי זרעי חמניות ריאליסטיים שנעשו מחרסינה.

הלהב שסחבו המפגינים נלקח מטורבינת רוח שיצאה מכלל שימוש בוויילס והובא על ידיהם כדוגמה למקור אנרגיה בלתי מזהם - בניגוד לחברת הנפט בי.פי המממנת את המוסד, ששמה נודע לשמצה מאז דליפת הנפט המסוכנת במפרץ מקסיקו, שנבעה מפיצוץ של אסדת קידוח. שרון פלמר, דוברת הארגון "שחררו את הטייט", המתנגדת נחרצות למימון החברה, מסרה ל"גרדיאן": "כיום, בזמן של משבר אקלים, העובדה שמבקרים בגלריה ירגישו שהם נותנים לגיטימציה לחברות נפט כמו בי.פי - היא בעייתית". בדצמבר האחרון קיבל לידיו מנכ"ל הטייט, ניקולס סרוטה, עצומה המתנגדת למימון של בי.פי, שעליה חתמו 8,000 ממבקרי המוזיאון וחבריו.

המסלול ללימודי תרבות ואמנות בספיר עלול להיסגר

בשנת 2008 החל שיתוף הפעולה בין המרכז האקדמי ספיר שבנגב המערבי, הסמוך לשדרות, לבין גלריה שלוש, הממוקמת בלבה של תל אביב. אחת לשנה, בשלהי הקיץ, מציגה הגלריה תערוכה מעבודותיהם של בוגרי ספיר ומאפשרת חשיפה במרכז לאמנים בוגרי המוסד הדרומי. בסוף אוגוסט, לאחר שתינעל תערוכת הבוגרים של בית הספר לאמנות, חברה ותרבות, שנפתחה אתמול בקמפוס של מכללת ספיר, תיפתח בגלריה שלוש התערוכה "סוף עונה 2012", שתציג מבחר מצומצם מעבודותיהן של תשע בוגרות שנה ד'. אלא שהמסלול הייחודי במכללת ספיר, המשלב לימודי אמנות ותרבות, מצוי כעת בסכנת סגירה עקב בעיות תקציב ומיעוט נרשמים.

את התערוכה המוצגת כעת בספיר אצרו דני יהב בראון ונעמי אביב, ששימשו גם כמרצים לאורך הלימודים והנחו את הבוגרות בתהליך העבודה, יחד עם האמן והמרצה שי עיד אלוני. הבוגרות סיימו ארבע שנות לימוד והן למעשה המחזור הראשון בתוכנית, אשר זיכתה אותן בתואר בי.איי כללי בלימודי תרבות, במקום - כמקובל במחלקות האמנות בארץ - בתואר ראשון באמנות.

לדברי מיכל שמיר, ראש בית הספר לאמנות במוסד, "תוכנית הלימודים הזו, המשלבת אמנות עם לימודים בין-תחומיים של תרבות, מתמודדת עם הטרוניה שלפיה אמנים צעירים יוצרים לעתים אמנות הלוקה בחסר בהקשריה החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים.

שמיר היתה בין מקימיו של בית הספר במתכונתו הנוכחית: כשהחלה לנהלו לפני חמש שנים, הוא התקיים רק כצירוף של קורסים מחוגים שונים. המסלול החדש, שחיבר באופן אינטגרלי יותר בין אמנות לתרבות (בשיתוף עם נורית גרץ, ראש המחלקה לתרבות, יצירה והפקה), נחנך לפני ארבע שנים. לימודי התואר שמו דגש על מודעות של הסטודנטים לסביבתם ועל פעילות עם הקהילה, ונלוו להם פרויקטים דוגמת "אמנות ואקטיביזם חברתי", שהנחו אורית חסון-ולדר ומעיין אמיר.

אבל למרות התוכנית הייחודית, ולמרות שבין מוריה נמנים אמנים ואוצרים בולטים כמו ליאב מזרחי, אריאלה פלוטקין, שי איגנץ, טל פרנק, זיוה ילין ואייל אסולין, קיימת כאמור סכנה שבשנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כיתה, מפאת מיעוט נרשמים. בעוד שבועיים יתקיים יום פתוח במקום ותקופת ההרשמה תוארך עד חודש לפני תחילת הסמסטר הראשון - שייפתח באוקטובר.

המכללה האקדמית ספיר מסרה בתגובה: "במסגרת המחלקה לתרבות בראשות פרופ' נורית מחלקה שמושכת אליה מספר גדל והולך של תלמידים,  יתחילו בשנת תשע"ג את לימודיהם גם כ‑25 סטודנטים מבית הספר לאמנות בראשות מיכל שמיר.  כבכל שנה, בכל בתי הספר לאמנות בארץ, ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה נמשכת עד סוף ספטמבר. לפי הנתונים שברשותנו כרגע,  אנו בהחלט מצפים ל‑25‑30 סטודנטים במחזור הקרוב. בית הספר לאמנות, נמצא בתנופת פיתוח וצמיחה, ובימים אלה עמלה הנהלת המכללה על תוכנית להרחבתו ולאקדמיזציה של תוכנית הלימודים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו