שחף דקל ירון תציג טרילוגיית וידיאו בהשראת אהרן אפלפלד

קמיע סמית
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קמיע סמית

האמנית שחף דקל ירון שקדה בשנתיים האחרונות על טרילוגיה של עבודות וידיאו בהשראת כתביו של הסופר אהרן אפלפלד. דקל ירון כתבה את התסריט, ביימה וערכה את שלושת הסרטים. הטרילוגיה תוקרן ביום שישי בשבוע הבא בסינמטק תל אביב.

עבודת הווידיאו הראשונה מבין השלוש, "מריה גרוס", נוצרה ב-2010 על פי הספר "חיים שלמים". חלק ניכר ממנה הוא תקריב שבו מתמקדת מצלמת הווידיאו על פניה של השחקנית מיכל וינברג. זו מגלמת בת לאב נוצרי ולאם יהודייה, המחפשת אחר אמה שנאסרה וגורשה למחנות ריכוז בימי השואה. עבודה זו היא היחידה מבין השלוש הכוללת קריינות, המבוצעת על ידי תום דרום. "דמויות הנשים בספר חזקות, הן לוקחות את גורלן בידיהן ואינן מוכנות להיהפך לקורבנות", ציינה דקל ירון.

שחף דקל ירון, מתוך "כשמגיעה השעה", 2012

העבודה השנייה בסדרה, "עולם אחר" מ-2011, שנוצרה על פי הספר "פתאום אהבה", מתמקדת בגבר מבוגר החי בארץ ומתמודד עם זיכרונות הנוגעים להוריו מימי מלחמת העולם השנייה ועם מחשבותיו על העולם הבא. האמנית מספרת כי בעבודת הווידיאו, שבה מופיעים השחקנים לני שחף ואייל שכטר, מצאה השראה בעיסוקו של אפלפלד בניצולי השואה הנזכרים בקרוביהם שנספו ובאמונה שהביע בספר, כי מי שמת עודנו חלק מהחיים של מכריו.

העבודה השלישית, "כשמגיעה השעה", נוצרה השנה ובה מככבת אשת המחול רנה שיינפלד, המגלמת דמות של יהודייה. הרקדן אנדראס מרק מגלם את החייל הגרמני המשמש מלאך מוות, בהשראת הספר "באדנהיים, עיר נופש".

בעבודות הווידיאו שלה דקל ירון מסתמכת על המוסיקה (תום דרום וקרני פוסטל יצרו בעבורה פסקול מקורי), התנועה וחזות הסרט וכמעט אינה משתמשת במלל. זאת, בדומה לאפלפלד עצמו שכותב באופן מינימליסטי, מבלי להכביר מלים. בראיון שערכה עמו האמנית ויוקרן יחד עם הטרילוגיה סיפר אפלפלד על החשיבות הגדולה שהוא מקדיש לשתיקה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ