בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צדוק בן-דוד מציג תערוכת סולו בסינגפור

פסליו של צדוק בן-דוד עוסקים בקשר שבין אדם לטבע. כעת הם מוצגים בתערוכת סולו שעורך בית סותבי'ס בגנים הבוטניים של סינגפור

12תגובות

האדמה הפורייה של הגנים הבוטניים המפורסמים של סינגפור "הצמיחה" כמה פרחים ועצים גדולים במיוחד. עבודותיו של הפסל צדוק בן-דוד, שילוב פיוטי בין דמויות אנושיות לטבע, מוצבות כחלק מהתערוכה הראשונה שעורך בית סותבי'ס באסיה לתצוגה ולמכירה של פסלי חוצות, וכבר עכשיו הן נראות במקומן הטבעי כשהן טובלות בצמחייה העשירה.

סותבי'ס מארגן תערוכות של פסלים מונומנטליים באייזלוורת' שבפלורידה מאז שנת 2003 ובגן הפסלים של מוזיאון צ'טסוורת' האוס שבדרבישייר מאז 2006; אך התערוכות האלה מציגות בדרך כלל כמה אמנים, ורק מעטות מהן היו תערוכות סולו, ובהן התערוכה המוצגת השנה בצ'טסוורת', מיצירותיו של בארי פלאנגן.

"תערוכת סולו מספרת סיפור שלם יותר, אחרת אתה מקבל עבודות מנותקות שמספקות רשמים בלבד", אומר אלכסנדר פלאטון, מנהל מחלקת המכירות הפרטיות של סותבי'ס באירופה, המארגן מדי שנה את תערוכת הפיסול בצ'טסוורת'. פלאטון הגיע לסינגפור לפקח על הקמת התערוכה.

סותבי'ס

כמה מהמיצבים הגדולים של בן דוד כבר מוצגים בסינגפור, ובהם עבודה אחת בכניסה לגינת הילדים על שם ג'ייקוב בלאס, השייכת לגנים הבוטניים של סינגפור. לתערוכה הנוכחית בסינגפור הכין הפסל הישראלי יליד תימן, היושב בלונדון, שנים עשר פסלים  מותאמים במיוחד למקום, שיוצגו ויוצעו למכירה יחד עם עוד חמש עבודות.

התערוכה נפתחה רשמית בסוף אוקטובר, אך עוד קודם, בעת ביקורי שם, חמישה עשר מתוך שבעה עשר הפסלים כבר ניצבים במקומם, ואפשר לראותם, אף שלקראת הפתיחה עוד יתווסף להם גימור באדיבות נזקי מזג האוויר.

"מה שאני אוהב בפסלים של צדוק הוא שהם מסוגלים להיעלם ולצוץ מחדש בנוף. לא נמאס מהם", אומר פלאטון במהלך סיור בגן. הוא מוסיף, "העבודות האלה משתלבות נפלא בנוף הטבעי ונראות כאילו היו כאן כבר זמן רב. הן משדרות מסר, אבל הן לא מציפות ומהממות את הצופה, ולדעתי חשובה העובדה שהן לא מפריעות ליופי הטבעי. הן מוסיפות לו, מעטרות אותו".

פלאטון אומר שסותבי'ס בחר בבן-דוד משום שפסליו כבר מפורסמים באסיה: "העבודות שלו זכו כאן לקבלת פנים נהדרת. זו אסתטיקה שמתאימה להלך הרוח באסיה, ורבים מהאזור בכלל ומסינגפור בפרט אוספים את היצירות שלו". בן-דוד מתעניין זמן רב בקשר בין אדם לטבע, קשר המופיע כמוטיב חוזר בפסלים השטוחים שנעשו לסימן ההיכר שלו, מעין רישומים תלויים באוויר.

סותבי'ס

הוא החל להתפרסם בתחילת שנות השמונים כחלק מתנועת הפיסול הבריטי החדש, שיצאה נגד האמנות המינימלית והקונצפטואלית של העשור הקודם, וביקשה לחזור לשימוש במגוון רחב יותר של טכניקות. אבל הוא קנה לו שם עולמי כשייצג את ישראל בביאנלה בוונציה ב‑1988.

עבודותיו מיוצרות מפלדת קורטן, חומר שמחליד כשהוא נחשף לאיתני הטבע, וכך נוצרת על הפסלים שכבה דקה מתחדשת אך מגינה. "הפסל מגן על עצמו בשכבת החלודה הדקה הזאת", מסביר פלאטון. "מזג האוויר בסינגפור מתאים לזה מאוד, משום שהלחות מאיצה את התהליך. בעוד כשלושה שבועות, להערכתי, המתכת תגיע למראה אחיד".

רוב פסליו של בן-דוד הם מגזרות שטוחות שבדרך כלל נראות במיטבן מצד אחד, אך בכמה מפסלי הפרפרים המסתחררים בעלי גוף האדם בולטת גישה תלת-ממדית, שלדברי פלאטון היא חריגה בעבודתו של האמן. אך המיצב הזה בנוי על עבודות קודמות.

בן-דוד אמר בדואר האלקטרוני: "הפרפרים האלה חדשים וישנים בעת ובעונה אחת. עשיתי אותם לראשונה לפני עשרים שנה, בהזמנה פרטית של הזמר פיטר גבריאל. גם להם היו פרצופים במרכז, אבל בכנפיים היו פחות פרטים מאשר בכנפיים של הפרפרים החדשים.

"אני רואה בדמויות הפרפר תמונה מטפורית נרחבת יותר של זנים מן הטבע שאני משתמש בהם במהלך השנים. בעלי החיים, הצמחים והחרקים משמשים מטפורות לגישות ולהתנהגות באמצעות 'האנשה' של הטבע". הוא מוסיף שדמויות האדם בעלות כנפי הפרפר הן מטפורה לחופש.

* ראיון עם צדוק בן דוד מ-2009

הפסלים הוצבו בדשא או שולבו בעצים בחלק חדש יותר של הגן (שיש באדמתו פחות שורשים), וכמה מהם ניצבים באגם. עגורני הבניין המעטים המוסיפים בנייני דירות גבוהים לקו האופק מסביב אינם משתווים לרקע המפואר שמספק צ'טסוורת' האוס, אבל פלאטון אומר שהעגורנים "משקפים נאמנה את ההתרחשויות העכשוויות" באסיה ובסינגפור.

"המנופים האלה הם כמו עצי הדקל", הוא אומר, "הם תמונות סינגפוריות מאוד ספציפיות, ואני אוהב אותם. טוב להכניס אותם לתמונה; בעיניי אין שום התנגשות בינם לבין מה שאנחנו עושים".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו