בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האח היפני של ואן גוך

הכי רחוקים - אבל קרובים: תערוכה בפאריס חושפת את ההשראה ששאב ואן גוך מהציור היפני ואת מושפעותו מעבודותיו של הירושיגה

19תגובות

בשנת 1853 הגיעה משלחת ימית אמריקאית בפיקודו של מתיו קלברייט פרי ליפן, במטרה להגשים את חזונו של הנשיא האמריקאי דאז מילרד פילמור, ולשכנע את ממשלתה של הקיסרות המזרחית לפתוח את גבולותיה בפני מדינות המערב. לאחר משא ומתן שנמשך כחמש שנים נחתם הסכם סחר וידידות בין יפן לארה"ב.

לאור הצלחתה של ארה"ב, החלו גם מדינות אירופיות אחרות, בהן רוסיה, צרפת, הולנד ובריטניה, להתקרב לקיסרות היפנית, התקרבות שהובילה להיכרות מעמיקה ורחבה יותר עם התרבות והאמנות של המדינה האסיאתית.

עשירי ואמני פאריס במאה ה-19 אהבו והעריכו את אמנות המזרח, בין אם סינית או יפנית. אהבה זו מוזכרת ברב המכר העכשווי "ארנבת עם עיני ענבר" המספר בין השאר את תולדותיו של אוסף פסלונים יפניים שעבר מדור לדור במשפחה יהודית שבניה היו פזורים ברחבי אירופה.

השפעה יפנית ניכרת גם בציוריהם ובאורחות חייהם של רבים מהאמנים האימפרסיוניסטים, ודי יהיה לבקר בגן היפני שטיפח קלוד מונה ליד ביתו בעיירה ז'יברני, או לבחון את ציוריהם של אמנים אחרים כמאנה, לוטרק, דגה ובונאר, כדי
להכיר בכך.

וינסנט ואן גוך, שמוכר בזכות ציורי החמניות, אוכלי הבולבוסים ונופי דרום צרפת, נחשף ככל הנראה לאמנות שונה ומיוחדת זו בימים בהם עבד בגלריה לאמנות בפאריס ובהמשך פגש בה אצל מוכר הצבעים ואבזרי הציור שלו, שהחזיק בחנותו אוסף מגוון של "ז'אפוניזרי", כלומר, ציורים ופרטי אמנות יפניים.

הצייר היפני אוטגאווה הירושיגה נולד לא רחוק מטירת אדו (טוקיו כיום) בסוף המאה ה-18 (1797) ומת כחמש שנים לאחר הולדתו של ואן גוך. לצייר למד בילדותו, ככל הנראה מאחד מידידי אביו הכבאי. הוא החל ללמוד בבית הספר לאמנות הציור בהיותו בן 15, ובמקביל לעיסוקיו כצייר, המשיך במשך שנים את דרכו של אביו ככבאי בכפר הולדתו.

ואן גוך נולד בעיירה ההולנדית זונדרט ב-1853 והושפע רבות מאביו הכומר. לאחר שניסה להתפרנס כעובד בחברה לסחר בחפצי אמנות בפאריס וכדרשן-מטיף באזורי המכרות בבלגיה, הוא החל לצייר, אולם לא זכה כידוע להכרה או הצלחה במהלך חייו, ועד למותו הטרגי ב-1890 הסתמך על התמיכה הכספית שהעניק לו אחיו הצעיר, תיאו.

בין הדוגמאות הבולטות למשיכה המוזרה של ואן גוך ליפן, שהתבטאה גם בציוריו, אפשר להזכיר את דיוקנו של פר טאנגי (אבא טאנגי, בעל חנות לממכר חומרים ובדים לציור, ממנו רכש האמן צבעים), שצייר ואן גוך. טאנגי מצויר כשברקע נראים הדפסים יפניים. גם בציור דיוקנו העצמי של הצייר המיוסר והחבוש לאחר שנכרתה אוזנו, ניתן להבחין בתמונה שמאחוריו בנוף בו שולט הר פוג'י.

לקראת סוף ימיו עבר ואן גוך להתגורר בדרום צרפת, אזור בו ראה ככל הנראה את יפן שלו. במכתב ששלח לאחיו תיאו באפריל 1888 ציין כי "יש לי המון עבודת ציור, כי אני רוצה ליצור תמונות בסגנון ההדפסים היפניים".

לכאורה, כל קשר שהוא בין הצייר היפני לצייר ההולנדי-צרפתי נראה בלתי אפשרי. לכל אחד מהם היתה מורשת משפחתית ותרבותית משלו, שונה לחלוטין מזו של האחר. הם חיו בשני קצוות שונים של העולם ובתקופות שונות, אמנם לא בהבדל של שנים רבות. ובכל זאת, התערוכה המתקיימת בימים אלה במוזיאון פינקוטק בפאריס, מוכיחה את ההיפך: למרות המרחק הגיאוגרפי, נוצרה ביניהם קרבה מפתיעה. למעשה, מדובר בשתי תערוכות נפרדות לחלוטין שמציג המוזיאון.

באדיבות מוזיאון פינקוטק, פאריס

באחת מהן מוצגים ציוריו של ואן גוך שמושפעים מעבודותיו של הירושיגה, ולצדם העתקים מן "המקור היפני". בתערוכה הנוספת, שמתקיימת בבבניין השני של המוזיאון שנמצא מעברו האחר של הרחוב, ניתן לראות (עד 13 במארס 2013) בנפרד את ציוריו והדפסיו של אוטגאווה הירושיגה, ולהבין באופן רחב אף יותר את השפעתו על ואן גוך.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו